
Naime, Ministarstvo trgovine i telekomunikacija je donelo rešenje kojim se ukida obaveza korisnika mobilne telefonije koji prevremeno raskinu ugovor sa operaterima da im odjednom plate sve mesečne pretplate koje su preostale do isteka ugovora.
Do sada je važila praksa da ako neko zaključi ugovor na dve godine sa operaterom, pa raskine ugovor posle recimo četiri meseca, operateru mora odjednom da plati preostalih 20 mesečnih pretplata. Sada operateri neće moći to da traže od korisnika, ali će, kako tvrde, korisnik ipak nešto morati da plati. To nešto je puna cena mobilnog telefona koji je kupio za dinar ili za neku drugu sniženu cenu, kao i razliku u ceni paketa koji je do raskida koristio i cene tog istog paketa koja važi bez ugovorne obaveze.
Rasim Ljajić, ministar trgovine, objašnjava za Danas da je ovakvo rešenje doneto jer je praksa naplate penala bila u suprotnosti sa aktuelnim zakonskim rešenjima u Srbiji.
– Naši zakoni ne daju mogućnost operateru da naplaćuje uslugu koju više ne vrši odnosno da dobija penale iako ni na koji način nije bio oštećen raskidom ugovora od strane korisnika. Dakle, postupanje operatera prema klijentima je bilo nezakonito i zato je doneto rešenje koje to onemogućava. Takođe, u planu je da se suština koja je sadržana u rešenju ubaci i u zakon o telekomunikacijama i očekujem da bi to moglo da se desi tokom jeseni. Zakon koji štiti korisnike od ovakvih penala kakve su operateri primenjivali u Srbiji postoji, primera radi, u Hrvatskoj. Inače, operateri u Srbiji su se saglasili sa odredbama rešenja koje smo doneli – kaže Ljajić i dodaje da rešenje stupa na snagu odmah. Ministar trgovine naglašava da rešenje i zakonska regulativa koja je u postupku donošenja štiti samo savesne korisnike, ali ne i one koji su na primer kupili telefon ili paket, a ne plaćaju redovno rate.
U Telekomu Srbije objašnjavaju da će njihovi klijenti i dalje morati da plaćaju, istini za volju, manje naknade za raskidanje ugovora, nego što je do sad bio slučaj. Naime, u Telekomu tvrde da im rešenje Ministarstva omogućava da penale za raskid ugovora obračunavaju na dosadašnji način, ali su u obavezi da klijentu ponude i drugu varijantu obračuna koja je po njega povoljnija.
– Rešenjem Ministarstva predviđeno je da se obračun naknade štete zbog prevremenog raskida ugovora može raditi na dva načina. Aktuelna praksa je da se obračun naknade štete vrši kao zbir preostalih naknada do isteka minimalnog ugovorenog perioda. Novina je da se uvodi još jedan način obračuna, u vidu zbira benefita koje operator nudi korisniku, ostvarenih po ugovoru u periodu od zaključenja ugovora do njegovog raskida. Obaveza operatora je da omogući oba načina obračuna, a korisniku se naplaćuje iznos koji je za njega povoljniji. To u praksi znači da operatori i dalje imaju pravo da fakturišu iznos na ime naknade štete zbog prevremenog raskida, ali se on sada obračunava na jedan od dva definisana načina i fakturiše u iznosu koji je povoljniji za korisnika – kažu u Telekomu Srbije.
U toj kompaniji dodaju da su zbog ovoga već pripremili nove Opšte uslove za mobilnu telefoniju.
– Očekujemo da će do kraja jula biti donete sve neophodne odluke o ovome. Izmenjeni Opšti uslovi stupiće na snagu po isteku roka od mesec dana od dana objavljivanja – kažu u Telekomu.
Istovetan odgovor na ovo pitanje smo dobili i u Telenoru uz objašnjenje da je ta kompanija trenutno u procesu tehničke implementacije tog rešenja.
– Očekujemo da našim budućim korisnicima u najkraćem periodu omogućimo da zaključe ugovor za usluge koje pružamo kao mobilni operator u skladu sa rešenjem Ministarstva trgovine. Bitno je napomenuti da se rešenje odnosi na usluge, a ne na uređaje koje je korisnik kupio – kažu u Telenoru. U toj kompaniji pojašnjavaju da beneficirana cena znači da je korisnik ostvario pravo na umanjenu cenu paketa time što je potpisao ugovornu obavezu u određenom trajanju. Na pitanje, šta se dešava u slučaju da korisnik kupi telefon za jedan dinar i uzme paket koji se nudi uz to u Telenoru ističu da je dužan je da isplati punu cenu tog uređaja.
U Vipu su kratko odgovorili da će poslovati, kao i do sada, u skladu sa zakonskim okvirima, da rešenje Ministarstva „ne ukida nadoknadu štete u slučaju raskida ugovora, već predlaže određene izmene“, te da će Vip u saradnji sa Ministarstvom „raditi na daljem usaglašavanju ugovornih obaveza sa pomenutim preporukama“.
Stručna javnost pozdravlja odluku Ministarstva uz komentar da je rešenje koje je donela u interesu korisnika.
– Može se reći da je na ovaj način ispravljena nepravda jer su telekomunikacione kompanije svojim korisnicima koji raskinu ugovor naplaćivale uslugu koju više ne vrše. Takođe, takva praksa koju su te kompanije sprovodile u Srbiji u potpunosti je protivna postulatu slobodnog tržišta. Sve što se dosad radilo bilo je objektivno nelogično i definitivno na štetu korisnika, a ovim rešenjem Ministarstva trgovine štite se korisnici koji žele da raskinu ugovor koji smatraju nepovoljnim po sebe a da sa druge strane ne plaćaju penale zbog toga – kaže za Danas Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu.
S njegovim mišljenjem slaže se ekonomista Danijel Cvjetićanin, koji ističe da su korisnici veoma često potpisivali ugovore a i da ne znaju šta tačno potpisuju.
– Na taj način je postojala mogućnost da budu prevareni. Ja ne kažem da su ih operateri u Srbiji varali, ali veoma često ljudi zbog svojih obaveza i ne pogledaju šta potpisuju. Sa druge strane veoma često ne dobiju uslugu koja im je nuđena ali zato je postojala mogućnost da plaćaju penale ako raskinu ugovor. Suština je da svako ima pravo da bira svog operatera i da raskida ugovor ako je nezadovoljan. Nije u redu da zbog raskida ugovora plaća kaznu i shodno tome doneta odluka Ministarstva trgovine je ispravna – smatra Cvjetićanin.
Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa
U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.
Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.
Šta su ti korporacije bog te… Cene urađaja kod njih su bar duplo skuplje nego u radnjama, na kraju će biti da platiš i više od cene paketa za dve godine…
Vlada je donela „rešenje“? Opet se neki „genijalac“ dosetio i opet ćemo imati situaciju kao i sa papirom za produženje važenja saobraćajne, merenjem prosečne brzine na autoputu itd… Nezakonito i nesprovodivo. Mislim da se operateri nisu puno potresli zbog ovog rešenja – oni rade po zakonu i ako u ugovoru piše da je penal toliki – toliko će ga i naplatiti.. Takav odgovor sam dobio i od pravne službe jednog operatera juče… Za ovo treba da se promeni ZAKON!
MTS nudi cenu, na primer uz ugovor od 24 meseca, čija mesečna visina zavisi od toga da li uzimate uređaj ili ne. Na primer, ista tarifa te kosta 1000 ili skoro dve hiljade dinara, tako da je lako izračunati da oni telefon naplate u ovom slučaju i do 24000din. Onda se postavlja pitanje šta tu košta jedan dinar
Ako sam dobro razumeo ovih dana je na tv Prva objavljeno da su ukinuti penali za otkaz ugovora pre isteka roka MTS-u i drugim pružaocima usluga i to se odnosi na sve vrste usluga (tv,net ,mobteli i sl.).Ne znam da li smo i mi doprineli tome ali trebalo bi to hitno sprovesti u delo mada ima tu jedna začkoljica : kupcu je data mogućnost da bira da li će pružaocu usluga da plati unazad razliku od pune cene usluga i cene koju on plaća a koja se smatra cenom sa popustom (?) ili će platiti ostatak iznosa do kraja isteka ugovora – kažem ako sam dobro razumeo – E sada dolazimo do KVAKE … znači nije ukinut penal već je dodata i druga varijanta pa kako se kupac opredeli ŠTO JE SASVIM POGREŠNO A EVO ZAŠTO
1. NIKO NE OTKAZUJE DALJU PRIMENU ZATO DA BI ZADOVOLJIO NEKU SVOJU SUJETU VEĆ ZATO ŠTO JE NEZADOVOLJAN KVALITETOM USLUGE – ZNAČI DO PRODAVCA JE PROBLEM A NE DO KUPCA TE BI TREBALO DA MTS PLATI PENALE KUPCIMA A NE KUPCI MTS-u
2. TREBALO BI UPOREDITI CENE OVIH USLUGA PA ĆE ONOME KO JE TAKO NEŠTO DONEO BITI JASNO DA TU NEMA POPUSTA NI POSEBNIH POVOLJNIH USLOVA VEĆ SU KONKURENTI JEFTINIJI ZA SKORO 1.000,00 DIN MESEČNO – A KVALITET SLIKE ,PRIJEM ,INTERNET I OSTALO JE NA VIŠEM NIVOU ,OVAKO ĆE PRUŽAOCI USLUGA NABITI OSNOVNU CENU PA ĆE DATI POPUST PA AKO OTKAŽEŠ UGOVOR PRE ISTEKA ROKA ONDA ĆEŠ PLATITI PUNU CENU KOJA NI BLIZU NIJE TRŽIŠNA I REALNA ..
DRŽAVA BI TREBALO DA NATERA PRUŽAOCE USLUGA DA SVOJE UGOVORNE OBAVEZE ISPUNJAVAJU KVALITETNO KAKO SU SE I OBAVEZALI UGOVOROM A NE DA SE TO I DALJE TOLERIŠE IZMIŠLJANJEM NAČINA NAVODNOG OBEŠTEĆENJA PRODAVCA USLUGA …OVO NI MALO NE ŠTITI INTERESE KUPACA !
RAZLOG ZA ISPLATU PENALA PRODAVCU JE NAVODNO DA SU ONI PLANIRALI TE PRIHODE PA NE BI BILO KOREKTNO DA IH IZGUBE E PA SADA ŠIO MI GA DJURA…. I MI SMO PLANIRALI DA IMAMO DOBAR PRIJEM SLIKE ,DOBAR I KVALITETAN INTERNET A NEMAMO JEL TAKO ZNAČI I MI KUPCI SMO NA NEKOJ ŠTETI VALJDA …O TOME NIKO DA KAŽE REČ ! (sada bih ovde u zanosu trebalo da nešto opsujem …ali ipak neću …! )
DAKLE OPET P R E V A R A !
Kako se da zakljuciti, samo su jos vise zakomplikovali stvari,da obicni gradjani nista ne razume a sve to u interesu operatera mobilne telefonije.
Obratite paznju da operateri stavljaju nerealno visoke cene aparata u odnosu na kupovinu u radnjama tako da moze da vas saceka astronomska nadoknada. Prevaranti za 1 dinar.
Mts ne postuje ugovor Ministarstva trgovine, upravo sam dobila odgovor da moram platiti unapred troskove ako
Hocu da prevremeno raskinem ugovor. Nezadovoljna i ogorcena uslugom Mts-a. Previsoki racuni a ne mogu da dokazem da ih nisam napravila, los signal, … Nemam reci vise.
Dobar dan, jasam raskinuo ugovor godinu dana ranije, i saglasan sam bio da isplatim uredjaj u celini, ali Mts je trazio da platim sve kako uredjaj tako i uslugu i ako nekoristim, i sad mi prete sudom, neznam sta dalje, dali neko ima slucan slucaj, pozz
Upotpunosti slažem se da postoji mogućnost prekida ugovora