Foto: EPA KOCA SULEJMANOVIC

Zanimljivo je uporediti za koliko su novca u prethodnih nekoliko godina prodavane kompanije koje se bave sličnim poslom. Kopernikus je u prošloj godini prema finansijskim izveštajima imao poslovne prihode od 2,1 milijardu dinara, dobit pre poreza od 4.678 miliona dinara (oko četiri miliona evra) i profit nakon plaćanja poreskih obaveza od 181 milion dinara (milion i po evra). U 2016. godini neto dobit je bila znatno veća, 381 milion dinara, pre svega zbog manjih poreskih obaveza. Zarada kompanije pre plaćanja poreza, kamata i amortizacije (EBITDA) u prošloj godini je iznosila, zahvaljujući visokom nivou amortizacije, 905 miliona dinara ili 7,6 miliona evra. Inače EBITDA se koristi kao pokazatelj zarađivačke sposobnosti preduzeća i često se odnos prodajne vrednosti kompanije i njene EBITDA koristi kao indikator za vrednost kompanija u tom sektoru.

Tako je Telekom, ukoliko je cena od 190 miliona evra tačna, platio Kopernikus oko 25 godišnjih EBITDA što je neuobičajeno visoko i za ovu industriju. Na to ukazuju skorašnji primeri. Recimo, nedavno je objavljena prodaja Junajted grupe (između ostalog, vlasnika SBB-a i Sport kluba) za kako se čulo u javnosti 2,6 milijardi evra. Junajted grupa je u 2017. imala EBITDA od 223 miliona evra što znači da je novi vlasnik ovu kompaniju platio oko 11,7 godišnjih EBITDA. Na stranu što Junajted grupa pruža neke usluge koje ne radi Kopernikus poput mobilne telefonije u Sloveniji ili posedovanja sopstvenih TV stanica.

Ako je u ovom slučaju i velika razlika u veličini kompanija, akvizicija kablovskog operatera IKOM od strane SBB-a 2016. godine je sasvim uporediva. Naime prema podacima iz rešenja Komisije za zaštitu konkurencije IKOM je u 2016. godini imao u oblasti distribucije medijskih sadržaja tržišno učešće između 10 i 20 odsto, kao i između pet i 10 odsto korisnika interneta. Prema podacima RATELA u 2016. godini IKOM je imao 3,8 odsto tržišnog učešća kod fiksnog pristupa internetu (Kopernikus 2,7 odsto u tom trenutku), a bio je ispred i po distribuciji medijskog sadržaja. U prodaji paketa usluga bio je treći na tržištu iza Telekoma i SBB-a. SBB je IKOM kupio za 45 miliona evra kako se vidi u finansijskim izveštajima SBB-a. SBB je vrednovao IKOM 14,5 puta EBITDA iz 2016. s obzirom da je ova kompanija ostvarila zaradu pre poreza, kamata i amortizacije od 3,1 miliona evra. Recimo da je Telekom toliko vrednovao Kopernikus platio bi oko 110 miliona evra.

Inače Telekom Srbija je saopštio da će se ova investicija povratiti za manje od pet godina, kao i da će doprineti dugoročnom povećanju operativnog profita (EBITDA) za više od 23 miliona evra godišnje. U Telekomu ističu da će ova akvizicija povećati učešće Telekoma na tržištu televizije za sedam odsto. Ostaje da se vidi kako će kompanija koja ima prihode veličine 1,7 odsto prihoda Telekoma Srbija i sa neto dobiti 1,3 odsto profita Telekoma povećati operativni profit ove kompanije za 6,5 odsto.

Nedavno je Telekom Srbija ponudio 61 milion evra za preuzimanje Telekoma Albanija koji ima 1,8 miliona pretplatnika mobilne telefonije.