Rajaner zabranjen da ne našteti Er Srbiji 1Foto: FoNet/ Action Global Communicatio

Vest da je Direktorat za civilno vazduhoplovstvo uskratio irskom loukost gigantu Rajaneru dozvolu za uspostavljanje linije od Frankfurta, odnosno aerodroma u Hanu do Niša zato što je tu liniju kao liniju od nacionalnog interesa već dobila Er Srbija izazvala je u stručnoj javnosti različite reakcije, ali i optužbe da država obezbeđuje monopol nacionalnom avioprevozniku.

U saopštenju Rajanera navodi se da je nemačko telo za civilni vazdušni saobraćaj dalo dozvolu, ali da je srpsko uskratilo „u korist monopola Er Srbije“. „S obzirom da se ova linija na kvalifikuje kao linija od nacionalnog interesa (PSO) niti je tako označena od strane Evropske komisije, trebalo bi da bude otvorena za konkurenciju“. Uz to, Rajaner je odlučio da ovu liniju prebaci iz Niša u Banja Luku.

Rajaner je ovo saopštenje poslao Danasu umesto odgovora na pitanja zašto se pre nekoliko meseci nisu prijavili na poziv države kao zainteresovani za komercijalne letove na ovoj liniji, te zašto se nisu javili kasnije na tender za linije od javnog značaja. Upravo ovo su neki od glavnih argumenata države zašto im je odbijen zahtev za Frankfurt-Niš.

„Nakon donošenja Odluke o proglašenju linija u javnom interesu, pre raspisivanja tendera i tokom početnog perioda od njegovog raspisivanja svi avioprevozioci su imali jednake uslove da iskažu eventualnu zainteresovanost da na bilo kojoj od linija koje su proglašene linijama u javnom interesu, lete na komercijalnoj osnovi, u kom slučaju bi takva linija bila isključena tj. ne bi bila deo tendera“, navodi se u pisanom odgovoru Ministarstva građevine, saobraćaja i infrastrukture.

Ministarstvo brani odluku Direktorata da ne odobri let Rajaneru time da je izabrani ponuđač (prim. nov. Er Srbija) „uložio značajna sredstva u formiranje baze na određenom aerodromu kao i u uspostavljanje svake od linija.

U slučaju ukidanja bilo koje od proglašenih linija koje su bile predmet tendera, izabrani ponuđač na osnovu toga ima pravo na odštetni zahtev i po osnovu linije koja bi se otkazala, ali i po osnovu štete na ukupnom poslu“.

Oni kažu i da ukoliko bi dozvolili još nekom da leti na liniji od javnog interesa to bi povećalo troškove subvencije državi.

„Kada bi se naknadno dalo odobrenje drugom avioprevoziocu da obavlja saobraćaj na liniji koja je proglašena linijom u javnom interesu, to bi izazvalo povećanje konkurentnosti koje bi za posledicu imalo smanjenje broja putnika kod izabranog ponuđača, a tako i direktno uticalo na povećanje davanja iz budžeta RS i ugrozilo čitav projekat. Odobravanje drugom prevoziocu da leti na liniji proglašenoj linijom u javnom interesu nije u skladu sa evropskim i srpskim propisima koji regulišu ovu materiju“, zaključuju u Ministarstvu.

Dakle, i direktno imamo priznanje da je država sistemom subvencija dovela sebe u situaciju da mora da brani Er Srbiju od konkurencije ili će morati da plati. U svakom slučaju dobitna kombinacija za Er Srbiju koja od osnivanja dobija značajne subvencije države.

Zanimljivo je da je Vlada Srbije tek 17 oktobra donela „Uredbu o dopuni uredbe o uslovima za proglašenje linije u javnom interesu u vazdušnom saobraćaju“, čija je jedina stavka zabrana obavljanja avioprevoza na liniji od javnog značaja svima sem kompanije koja je dobila na tenderu. Originalna uredba je doneta još u junu.

Tako je država došla u krajnju situaciju da neka kompanija ne može komercijalno, bez subvencija da vozi putnike na liniji od javnog značaja, da ne bi bila konkurencija kompaniji koja za taj posao dobija pare od države.

Profesor ekonomije LJubomir Madžar ističe da nema ekonomske logike da odbijaš uslugu za koju nisu potrebne subvencije da bi to isto uradio neko za subvenciju.

„Ipak, u slučaju kada su ugovori potpisani i preuzete obaveze, treba izračunati da li se više isplati pustiti nekog drugog i ne plaćati subvencije, a platiti odštetu i pri tome se izložiti neizvesnosti“, oprezan je Madžar.

Mihailo Gajić iz Libeka, ističe da kada se jednom uđe u dogovornu ekonomiju onda je teško izaći.

„To nije samo ugovor ministarstva i aviokompanije, već su tu razni dogovori političkog vrha, menadžmenta Er Srbije i ko zna koga još. Objašnjenje ministarstva ima smisla, ali što se krivo rodi vreme ne ispravi“, kaže Gajić dodajući da su neke analize pokazale da je taj tender za subvencionisane linije napisan tako da uslove ispunjava samo Er Srbija, a kao posledicu imamo da putnici plaćaju skuplje karte i ponovo idu u Budimpeštu da bi leteli.

Za Predraga Vujovića, nekadašnjeg direktora JAT-a, ovo ne samo da je pogrešno već je i zloupotreba.

„Ako je linija od javnog interesa i država hoće da razvija saobraćaj onda je u interesu da se što više leti odatle, a ne da se zabranjuju letovi. Jasno je da je cilj da se obezbedi još jedna donacija države Er Srbiji“, smatra Vujović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari