Skrivena poruka u naslovu, prvi gej spot domaćeg roka i pesma na albanskom: 40 godina "Uspavanke za Radmilu M." Bijelog dugmeta 1foto: Youtube Screenshot

Voleli ih ili ne, nepobitno je da je Bijelo Dugme ostavilo snažan trag u domaćoj muzici, i to sa svakim albumom na svoj način. Četrdeset godina kasnije, sećamo se albuma „Uspavanka za Radmilu M“, koji će ostati upamćen po mnogo čemu, a najviše po tome, što je to poslednji album sa Željkom Bebekom kao pevačem.

Stanje u zemlji je gotovo uvek pratilo i stanje u Bijelom Dugmetu. Ili je to bilo obrnuto. U svakom slučaju, stanje 1983. nije bilo bajno, pa samim tim i nova ploča Dugmeta nije stvarana u „medu i mleku“.

Poslednji album, „Doživjeti stotu“ je koliko i uspešan, bio i dobar razlog za sprdanje sa samim bendom, s obzirom da je to bio onaj trenutak kad je Brega dao komandu da se svi ošišaju i obriju. Pesme su postale kraće sa ska ritmom i novotalasnim stavom. Po prvi put u pesmama se video i zamah društveno – socijalnih tema („Tramvaj kreće“, „Ha ha ha“), a Brega se dohvatio i teme starenja, pošto je napunio trideset godina i iz puberteta se preseslio direktno u krizu srednjih godina.

Uz puno podsmeha ali i hitova, upakovao je Brega novotalasno Dugme, ali postavilo se pitanje kako i šta dalje. Nesuglasice u bendu su postajale sve češće, i Bebek je već nekoliko puta bio na izlaznim vratima, a u kuloraima se licitiralo njegovim zamenama.

U vojsku odlazi bubnjar Điđi Jankelić, ali se iz zatvora vraća originalni bubnjar Ipe Ivandić. Brega biva izbačen iz Saveza Komunista Jugoslavije, zbog toga što nije dolazio na sastanke pri Mesnoj zajednici. Da se to desilo samo tri ili četiri godine ranije, nastao bi pravi skandal u zemlji. U tom trenutku, to više nikome nije bilo bitno ni važno.

Sve to je pomoglo (ili odmoglo) da nastane baš ovakav album kakvim ga danas znamo, „Uspavanka za Radmilu M“. Album je izašao 21. februara 1983. godine, a Bregović je planirao da se oprosti od publike i nakon turneje da raspusti bend. Zadnji koncert je trebalo biti u Beogradu, 24. aprila, ali je izuzetna posećenost navela Bregovića da odustane od prekida rada.

Nekoliko stvari na ovom albumu se ističu. Verovatno najveći hit će ostati balada „Ako možeš zaboravi“, sa pesnički zagonetnim stihom „porodi me kao srna na snjegu“.

Ipak, u stvaranju pesama se očitio čuje raskorak benda, koji je dugo godina svirao hard i simfo rok sedamdesetih, a zatim probao da ugazi u novi talas. Ovim albumom su probali da zamešaju sve te stilove, a konačni proizvod će ostati genijalan za jedne ali i katastorfalan za druge.

Izdvajaju se „U vreme otkazanih ljetova“, pesma koja će trasirati rad benda kroz osamdesete, zatim pesma koja je tad etiketirana kao prva rok stvar na albanskom, „Kosovska“. Bregović je napravio na osnovu iskustava iz vojske, a bila je i provokativna zbog turbulentnog političkog stanja na Kosovu sa početka osamdesetih.

Ostaje upamćena i balada „Ovaj ples dame biraju“, koju ćemo upamtiti i po prvom gej spotu u domaćoj rok muzici, s obzirom da u scenu igranja pokera, Bebek nogom dodiruje Zorana Redžića ispod stola. Tu staje sva progresivnost benda i spota, jer Bebek naravno dobija batine.

Kad smo kod spotova, uz ovaj album, Jugoton je izdao video kasetu, jer su snimili spotove za sve pesme, koji su tako izmontirani pričali priču. Kaseta sadrži i delove sa turneje. Ovo je bio veliki hit i bio je prvi projekat te vrste u istoriji jugoslovenske rok muzike. Spotove su režirali Boris Miljković i Branimir „Tucko“ Dimitrijević.

Bend ne da se nije raspao, već je odradio veliku turneju, a i po prvi put su svirali u beogradskom SKC-u, jer su želeli da naprave i klupsku intimnu atmosferu na jednom nastupu, ali i realno, da se i oni „upišu“ na mestu na kom su sva kul deca trenutka svirala.

Bezobzira na komercijalni uspeh, problemi od pre i trvenja u bendu nisu nestali. Brega je otišao na put oko sveta, što je Bebek iskoristio da snimi svoju solo ploču, a rad u kom je sam svoj gazda mu se očigledno osladio, tako da je grupu zvanično napustio 23. aprila 1984. godina.

Puno je neproverenih priča ko je naslovna Radmila M, kojoj je Brega svira uspavanku. Dugo vremena se mislilo da je to bila ćerka uticajnog bosanskohercegovačkog političara Branka Mikulića.

S obzirom da je pesma instrumental, na kojoj je gostovao drugi gitarski velikan bivše nam države Vlatko Stefanovski, nije trebalo mnogo ovdašnjoj publici, uvek željnoj tračeva i mitova, da izmisli tajnu poruku koju je Brega ostavio u naslovu za Radomira Mihajlovića Točka. Sedamdestih i osamdesetih je postojao određeni rivalitet između dvojice gitarista, kako vezan za njihove bendove tako i za njihove stilove sviranja i tehničku potkovanost.

Tako da je ovaj instrumental postao pesma u kojoj se Brega diči svojoj tehnici, spuštanje postalo uspavanka, a poruka za Radomira, prebačena je za Radmilu, dok je M. iz prezimena ostalo. A i lepše zvuči sve kao ime albuma. Naravno ovo je samo mit i legenda, a takvih priča je naša rok istorija prepuna i tu je da zabavi ekipu dok pije pivo petkom uveče u kafani.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari