Aleksander Zeldin večeras na 56. Bitefu, i njegova neodljiva, angažovana i neverovatno "neudobna" predstava "Ljubav" 1Foto promo/56. Bitef

Posle londonskog Nacionalnog teatra, pariskog Odeona, berlinskog pozorišta Šaubine, bečkog festivala Viner Festvohen, i 56. Bitef prikazuje predstavu „Lubav“ po tekstu i u režiji Aleksandera Zeldina, jednu od najtraženijih u svetskim okvirima, prema kojoj je BBC snimio istoimeni film.

Zbog velikog interesovanja publike od trenutka kada je najavljena u programu ovogodišnjeg Bitefa, „Ljubav“ će imati tri izvođenja – večeras u 21 sat, i sutra (1. oktobra) u 17 h i 21 h, a igra se u Luci Beograd, Plava hala (Žorža Klemansoa 37).

Ovo izuzetno ostvarenje deo je Zeldinovog triptiha pod nazivom „Nejednakosti“ ( The Inequalities) koji, kao što naslov sugeriše, tretira socijalne probleme.

U predstavi „Ljubav“ jedan od najznačajnijih i najangažovanijih pozorišnih autora današnjice prati sudbine nekoliko ljudi koje su nesrećne životne prilike – gubitak posla, stana, domovine…, okupile na istom mestu, u svratištu.

Junaci Zeldinove priče su tri porodice koje se nalaze u skučenom privremenom smeštaju. Sredovečni muškarac sa starom majkom, mlada porodica s bebom na putu, i pridošlica iz Sudana. Jedni drugima stranci. Silom prilika zajedno, bez svog doma….

Životnost ovih sudbina, vrhunska realistička gluma, i veoma uverljivo prikazan ambijent, stvaraju utisak dokumentarnosti, iako je reč o fikciji, doduše hiperrealističkoj.

Naslov predstave odudara od ove sirove i surove građe, ali samo na prvi pogled, jer koliko god životi protagonista bili sumorni i teški, njih obeležava ljudsko dostojanstvo i ljubav prema bližnjima.

Kritika ovu predstavu opisuje kao neodoljivu, dirljivu i emotivnu, ali i neverovatno „neudobnu“ za publik, a tajna Zeldinovog uspeha je u tome što nam prikazuje nesrećne ljude u međusobnim trvenjima, ali potencirajući njihovu dobrotu, dostojanstvo i ljubav koju osećaju, bez opasnosti da postane patetičan.

„Zeldin ne udara na emocije, on obuva glomazne čizme i skače po emocijama s velikih visina; čak i pre prilično neočekivanog poteza na samom kraju, publika plače. A i treba da plačemo. Kao i najnoviji film Kena Louča, „Ja, Danijel Blejk“, ova predstava i ima nameru da vas naljuti. Ona traži da se prenete – a zatim vas moli da učinite nešto“. (Nataša Tripni, Stejdž).

„Napeto je, zanimljivo, neprijatno, izuzetno potresno, ali nije dramatično u smislu govora i vikanja, međusobnog optuživanja i nuđenja političkih rešenja, heroja i zlikovaca. Umesto toga, imamo komad koji na mikroplanu pršti od života dok prikazuje ljude nalik nama samima, koji su ostali bez ičega, i pokušavaju da izađu na kraj s tim problemima. Postoji li nešto dramatičnije od toga?“ (Dominik Maksvel, Tajms)

„Zeldin nije jedini koji skreće pažnju na surovost savremenog sveta i pukotine u sistemu socijalne zaštite, ali je spretan u prikazivanju ljudske sposobnosti trpljenja. Čak i kada se strasti uzburkavaju, a tenzija raste, njegov komad se bavi ljubavlju koja opstaje čak i pod najtežim okolnostima“. (Majkl Bilington, Gardijan)

Predstava „Ljubav“ urađena je u produkciji A Zeldin Kompani, London, Ujedinjeno Kraljevstvo u koprodukciji sa Odeon teatrom, Pariz, Francuska (originalna produkcija: Nacionalni teatar Velike Britanije u koprodukciji sa Birmingemskim repertoarskim teatrom).

Aleksander Zeldin je britanski pisac i reditelj (rođen je 1985. godine), a osim u Velikoj Britaniji radio je u Rusiji, Južnoj Koreji i na Bliskom Istoku.

Dobitnik je najvažnijih pozorišnih priznanja u Velikoj Britaniji, a radio je kao stalno angažovani reditelj u pozorištu u Birmingemu i Nacionalnom pozorištu u Londonu, kao i pariskom Odeonu.

Široj pozorišnoj publici je poznat po izuzetno naturalističkim režijama koje deluju praktično kao neka vrsta dokumentarnog pozorišta, u okviru kojih istražuje sudbine ljudi sa društvene i socijalne margine.

 

Ovogodišnje, 56. izdanje Bitefa završava se sutra u Bitef teatru, izvođenjem slovenačke predstave „Krize“ Žige Divjaka, koja je takođe jedan od glavnih favorita za nagrade.

Od 23. septembra, pod sloganom „Mi – junaci rada svog“, u okviru glavnog programa, Bitef je do sada prikazao sedam predstava iz Nemačke, Belgije, Meksika, Francuske, Srbije, Slovenije, predstavljajući nam ostvarenja najvećih pozorišnih autora današnjice, Kejti Mičel, Jana Martensa i Aleksandera Zeldina, koji su svakako jedan od najvažnijih aduta 56. festivala.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari