štrajkFoto: Chris Delmas / AFP / Profimedia

Prvi put od 2007. godine, Udruženje scenarista Amerike (WGA) pozvalo je svoje članove (filmske i televizijske scenariste) u štrajk, jer nije došlo do dogovora sa studijima, piše Glas Amerike (VOA), a prenosi N1.

„Pregovori sa studijima i sa striming platformama su propali. Mi smo u štrajku“, navodi se na sajtu Udruženja.

Poslednji pregovori da se izbegne štrajk filmskih i televizijskih scenarista, završili su se bez dogovora, navela je i grupa koja zastupa holivudske studije.

Alijansa filmskih i televizijskih producenata (AMPTP) koja zastupa Komkast korporaciju, Dizni, Vorner Bros, Netfliks i još stotine produkcijskih kompanija, navela je da je ponudila „velikodušna povećanja kompenzacija“ u pregovorima sa Udruženjem američkih scenarista (WGA).

Oko 11.500 članova Udruženja WGA zatim je prenelo predsednicima sindikata da odluče da li će početi štrajk u utorak, čim im trenutni ugovori isteknu.

Pregovarači holivudskih pisaca scenarija za filmove i serije ušli su u ponedeljak u poslednju seriju razgovora u pokušaju da se izbegne štrajk koji bi potresao industriju televizijske produkcije koja se već bori sa problemima.

Scenaristi kažu da ih je finansijski pogodio procvat striming platformi, delimično zbog toga što su sezone bile kraće, a plaćanja niža. Oni su tražili veće plate i promenu prakse u industriji za koju kažu da ih prisiljava da rade više za manje para. Polovina pisaca televizijskih serije sada radi za minimalac, u poređenju sa sezonom 2013/2014 kada je toliko zarađivala trećina scenarista, prema statistikama udruženja. Prosečna plata za pisce koji primaju veće plate, pala je za 4 odsto u protekloj dekadi.

„Kako sada stvari stoje, u Holivudu neće biti srednje klase“, navela je Karolin Renar, predstavnica Udruženja, scenaristkinja koja je radila na serijama Dizni kanala.

Veštačka inteligencija (AI) je još jedno od pitanja u pregovorima. Udruženje američkih scenarista želi da obaveže studija da se spreči da veštačka inteligencija kreira nova scenarija od postojećih tekstova autora. Pisci takođe žele da budu sigurni da im neće biti traženo da preuređuju scenarija koja je kreirala veštačka inteligencija.

Pregovori su se odigrali u otežanim ekonomskim uslovima za industriju. Konglomerati industrije zabave su pod pritiskom Vol strita da učine svoje striming platforme, koje gutaju novac, profitabilnim, pošto su uložene milijarde dolara u sadržaj za privlačenje pretplatnika. Takođe su suočeni sa smanjenjem televizijskih reklama, jer se smanjila i tradicionalna televizijska publika, tako da su reklameri otišli na druga mesta. Uz sve to, preti recesija.

Na udaru su večernje emisije

Štrajk scenarista znači da bi večernje emisije kao što su“Večernji šou sa Džimijem Felonom“, „Pregled protekle nedelje za Džonom Oliverom“ i „Subotom uveče uživo“ koje koriste timove scenarista da napišu najnovije šale, odmah mogle da prekinu produkciju. To znači da nove epizode neće biti gotove do tradicionalnih termina kada se emituju na televizijama, što striming platforme preuzimaju dan posle.

Sapunice i ostali dnevni programi kao što je „The View“ takođe će osetiti posledice. Informativni programi ne bi bili na udaru, jer su njihovi kreatori u drugom sindikatu.

Štrajk bi mogao da vodi do odlaganja jesenje televizijske sezone, jer pisanje za te programe obično počinje u maju ili junu. Televizijske mreže bi onda imale programe koje ne pišu scenaristi, informativne magazine i reprize.

Netliks bi mogao da bude izolovan od brzih posledica, jer se fokusira na globalnu publiku i ima produkciju i van Amerike.

Poslednji štrajk je bio 2007. i 2008. godine i trajao je 100 dana. Koštao je državu 2, 1 milijardu dolara i doprineo je klizanju već fragilne ekonomije u recesiju, navodi Institut Milken.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari