– Dugoočekivana, planetarno poznata i tehnički zahtevna predstava „Betroffenheit“ dve kanadske umetničke kuće iz Vankuvera – Kid Pivot i Pozorišta Elektrik kompani, koja je brišući granice između igre i teatara podelila kritičare i uzburkala svetsku umetničku scenu, večeras gostuje na 14. Beogradskom festivalu igre.

Prvi put izvan engleskog jezičkog govornog područja ovaj komad, za čije je postavljanje scenografije bilo potrebno više od dva dana, biće izveden na Velikoj sceni Centra Sava. Prema rečima osnivača i direktora BFI Aje Jung, već je najavljen dolazak grčke, mađarske i bugarske publike na večerašnju predstavu.

Reč je o zajedničkoj kreaciji dvoje poznatih kanadskih umetnika – igračice i koreografa Kristal Pajt i pisca, pozorišnog i televizijskog glumca DŽonatona Janga, koji je pre desetak godina u TV seriji „Svetilište“ igrao Nikolu Teslu. Predstava je u kojoj je Jang autor teksta i jedini glumac, premijerno je izvedena u Torontu 2015. i do sada je gostovala širom Kanade, u SAD, Australiji, Dablinu i Londonu.
– Ovaj komad je hibrid igre i teatra za koji sam tekst počeo da pišem čim sam upoznao Kristal Pajt 2014, jer smo želeli da zajedno radimo. Elektrik kompanija u svojim komadima često koristi telo, a Kid Pivot eksperimentiše sa tekstom. Tako je nastalo ovo delo koje govori o više tema od kojih su najvažnije gubitak i oporavak od njega. Za naslov sam odabrao nemačku reč za koju ne postoji tačan i precizan prevod na engleskom, a koja bi trebalo da označava mesto gde definicija nestaje, gde je sve moguće, gde se sreću svetlo i tama – koje je kao stanje šoka u kome ostajemo bez reči – rekao je DŽonaton Jang, jedan od osnivača i umetnički direktor Elektrik kompanije, u susretu sa beogradskim novinarima u restoranu „Epigenia“.

On je objasnio da je „na osnovu teksta, koji je često čitao naglas, Krital Pajt radila delove koreografije, koja je dozvoljavala igračima improvizaciju, ali da u predstavi nema balansa niti granice između igre i glume“. Jang ističe da je „to neka vrsta plesnog teatra u kome će publika biti uzbuđena od količine igre u dramskom tekstu i teksta u plesnom komadu“. On je snimio glas za tekst koji izgovara, kao i za sve druge glasove na sceni, uz korišćenje muzike od vodviljske do apstraktne.
Igrači DŽermen Spajv i Dejvid Rejmond ocenili su predstavu kao igrački veoma zahtevnu i tešku, napominjući da su u njoj i uživali jer je za izvođače ne samo „važno scensko i igračko iskustvo, nego i emotivno sazrevanje“. Pored Spajva i Rejmonda u predstavi igraju: Brajan Arijes, Sidni Saldago, Tifani Tregarten.

Kompaniju Kid Pivot, koju je 2002. osnovala Kristal Pajt, beogradska publika već je imala prilike da vidi na Beogradskom festivalu igre. Objedinjujući pokret, originalnu muziku, tekst i bogati vizuelni dizajn, igrački „rukopis“ ove trupe sastoji se od krajnosti – nepromišljenosti i strogosti u kojima je širina pokreta u fuziji sa klasičnim elementima, složenošću i slobodom improvizacije, ali i jakog pozorišnog senzibiliteta i osećanja za humor i inovaciju. Pre osnivanja sopstvene trupe Kristl Pajt bila je zvezda Baleta Britanska Kolumbija, koji je otvorio ovogodišnji BFI i Forsajtovog Baleta iz Frankfurta, zahvaljujući kome je napravila uspešnu evropsku karijeru.


Reklama za Srbiju

– Savremenu igru bolje shvatam i više volim od dolaska u Srbiju, u kojoj sam dve i po godine. Ovo mi je treći Beogradski festival igre i delim mišljenje svojih prethodnika da je ovaj festival najbolja reklama za Srbiju, o kojoj se u Severnoj Americi ne zna mnogo, a i ono što se zna nije uvek pozitivno. Drago mi je da ove godine, kad Kanada slavi 150. godišnjicu osnivanja, na Beogradskom festivalu igre gostuju dve kanadske kompanije. Mi ovde imamo i naše studente koji su oduševljeni Srbijom – rekao je ambasador Kanade u Srbiji Filip Pinington.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari