Budućnost pripada njima: Izložba kao opomena na rađanje novog fašizma 1 Foto: Jordan T. Paul

The Future Belongs to Them – (Budućnost pripada njima) fotografski rad, nastao kao konstrukt više simboličkih mandata, spojenih u jednu celinu, umetnika Branka Miliskovića biće predstavljen izložbom koja se 9. februara otvara u Geteovom institutu.

Izložba je rađena po principu fotografskog kolažiranja, figure, elemenata i pozadine, uključujući digitalni crtež i geometriju simbola. Rad je reakcija na period pandemije u kojem se čitavo čovečanstvo našlo, kao i na sve nuspojave kolektivne psihoze, koju je vanredno stanje prouzrokovalo; manipulacije, uslovljavanja, laži, hipokrizije, ratne eskalacije, i sve to dovedeno do nivoa apsurda.

Budućnost pripada njima: Izložba kao opomena na rađanje novog fašizma 2
Foto: Branko Milisković

Javni razgovor, u kome učestvuju umetniki istoričaka umentosti Katarina Kostandinović biće održan 2. mart, a izložba do 12. marta ove godine.

Prema umetnikovim rečima, projekat je nastao početkom 2022. godine, kao inicijalna reakcija na period kroz koji je čitavo čovečanstvo prošlo, odnosno kroz koji još uvek prolazi, ali sa jednim drugačijim stanjem svesti.

Milisković ukazuje da ovakve razmere globalne pandemije nisu viđene još od pojave španske groznice, nakon Prvog svetskog rata.

– Moderno čovečanstvo se našlo u konfuznoj situaciji kada je, posredstvom interneta, onlajn medija i društvenih mreža, počela da se širi pandemija dezinformacija, lažnih i neproverenih vesti i sadržaja, i dovela javno informisanje do stanja potpune dubioze. Onlajn platforme, koje su paradigma virtuelne demokratije, dale su velike mogućnosti raznim manipulatorima da kreiraju javni diskurs zasnovan na oprečnim iskazima, digresijama, moći ubeđivanja lakovernih i zbunjenih ljudi, stvarajući opasnu situaciju u kojoj je nemoguće razlikovati istinitu informaciju od lažne – kaže Milisković.

Budućnost pripada njima: Izložba kao opomena na rađanje novog fašizma 3
Foto: Branko Milisković

Prema njegovim rečim, paralelno sa tim, javni mediji su počeli da se na sličan način ponašaju.

– Vođeni profitom, brojem klikbajtova, mediji su distribuirali svakodnevno velike količine informacija, vesti, analiza i istraživanja, formirajući jednu kakofoniju koja je brojne ljude dovela do stanja hronične ankcioznosti, straha, a često i potpune otupelosti na granici sa nihilizmom – primetio je Milisković i dodao – Reklo bi se da mnogi ljudi više nisu imali viziju budućnosti, živeli su na auto-pilotu, od dana do dana.

Autor ukazuje da je sumnja i nepoverenje u medije, političku svitu i medicinare, dostigla je svoj maksimum, međutim, početkom 2022. godine, situacija se dramatično menja.

– Invazijom Rusije na Ukrainu, svetlo sa globalne pandemije, galopirajuće mutacije virusa Covid-19, majmunskih boginja i Ebole, gotovo preko noći usmerava se ka ratu na evropskom tlu, svi mediji samo o tome izveštavaju, broje se dani, ali rat još uvek traje, migracije, izbeglice, pretnje nuklearnim naoružanjem i kataklizmom, međutim, stiče se utisak da živimo u ozbiljnim vremenima koja i nisu toliko ozbiljna, više apstraktna, manipulativna, nepredvidljiva i izazovna. Da li je takva i naša budućnost i kome ona, kao takva, zapravo pripada – pita se umetnik.

Budućnost pripada njima: Izložba kao opomena na rađanje novog fašizma 4
Foto: Branko Milisković

Milisković se polovinom novembra 2022, vratio u Njujork, koji je pretrpeo ogroman broj žrtava pandemije, kako bi, kako kaže – uradio nekoliko “site specific” video materijala, vođen premisom neizvesne budućnosti, kome ona pripada, kao i prošlosti koju nismo uspeli da predvidimo, a zapravo nam je u jednom momentu života, ona bila budućnost.

– Postoji nekoliko video instalacija, “vinjeta” u loop-u, koje su snimljene; jedna na ogromnom groblju Kalvari u Kvinsu, druga na Tajms skveru, treća na obali Nju Džersija ispred memorijala 9/11, četvrta na Ruzvelt ajlendu, peta ispred sedišta Ujedinjenih nacija. Svaka od njih, na svoj ciničan način, opominje na budućnost, kroz parolu: “Next time we will be more than prepared” (Sledeći put ćemo biti više nego spremni) ili “Your Genocide is bigger than Mine”(Vaš genocid je veći od mog) – ukazuje Milisković.

On dodaje da su pored video instalacija, tu i druge parole, tekstualni stejtmenti koji na veoma sublimiran način, kritikuju, opominju, upozoravaju, ne samo na neizvesnu budućnost, već i na poremećenu političku sadašnjost i rađanje novog fašizma: „We did it all for the good of our country“ (Sve smo to uradili za dobro naše zemlje).

O autoru:

Branko Milisković rođen je 1982. u Beogradu. Studirao je na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, diplomirao je BFA na Kraljevskoj akademiji umetnosti u Hagu, a MFA diplomu stekao na HFBK u Hamburgu. Izlagao je i izvodio performanse na brojnim scenama u Evropi, Izraelu, Rusiji, Kanadi, UK i SAD-u.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari