Da li je zajedništvo jedino moguće u pozorištu 1Foto: JPFU

Vatrometom, nastupom trubača koji su svirali „Bože pravde“, otvaranjem izložbe fotografija užičkog fotografa Radovana Baje Vujovića i izvođenjem komada „Nečista krv“, u Narodnom pozorištu Užice je počeo 24. Jugoslovenski pozorišni festival – Bez prevoda.

Otvarajući festival, čiji je moto „Ko je junak našeg doba“, Branislav Mićunović, reditelj, profesor glume, raniji ambasador i ministar kulture Crne Gore, istakao je da je upravo taj festival „junak našeg doba, jer nadilazi nevolje regiona i šalje jasne poruke o tome kako je moguće biti hrabar, istrajan i naklonjen zajedništvu“.

„Definisan kao festival bez prevoda jasno nam je ukazao na to da je moguće živeti u zajedničkom prostoru, ne samo jezika, ne samo na prostoru sa 16 miliona stanovnika i svih prednosti koje ta činjenica sobom nosi, već i potrebe za dubokim smislom prožimanja i života i kulture. Ovaj festival je time postavio pitanje – da li je to zajedništvo jedino moguće u pozorištu i stavio nam na savest i to – da li smo, još uvek, osvestili sve prednosti našeg zajedništva.“

Prve večeri festivala, na kome se prikazuje sedam najboljih predstava iz prošlogodišnje produkcije u regionu bez obzira na žanr, poreklo pisca i autora, glumci NP Beograd su igrali „Nečistu krv“, osavremenjeno delo Borisava Stankovića, u režiji Milana Neškovića.

U komadu bez dijalekta, koji je publika ocenila sa 4,40, a koji problematizuje odnose u porodici, pritisnutoj nekadašnjim i današnjim sistemima vrednosti, u fokusu je nasilje nad ženama i žensko trpljenje.

„Drago mi je što ljudi prepoznaju da ono što se dešavalo nekada, negde dole, na jugu uopšte nije pitanje dijalekta već istinitosti, odnosno – verovatnosti“, kazao je reditelj Nešković.

Dramaturškinja Maja Todorović, navodeći da je „iz jednog Borinog romana moguće izvući materijal za minimum tri drame“, kazala je da su se ona i reditelj odlučili za temu nasilja nad ženama, što je problem i našeg vremena.

Rekavši da je gledajući predstavu, video mnogo toga što gleda u TV dnevnicima, Almir Imširević, festivalski kritičar, dodao je da je kao najstrašniju scenu u komadu doživeo razgovor oca i sina, odnosno dečaka, poručivši da smo „postali toliko bezosećajni da ne primećujemo šta se radi deci“.

„Gotovo identičnu scenu video sam nedavno na televizijama u Srbiji, kada čovek koji priča sa dva dečaka pita jednog od njih: ‘Luka, piješ li ti nekad?'“, aludirao je Imširević na neprimeren postupak Aleksandra Vučića prilikom njegove posete selu Kutlovac kod Blaca, a potom ocenio da su „društva u bivšoj Jugoslaviji bolesna“.

Druge festivalske večeri publika je gledala komad JDP „Lorencačo“ (Alferd De Mise/ Boris Liješević), a u četvrtak će nastupiti isti ansambl u predstavi „Vrat od stakla“ (Biljana Srbljanović/ Jagoš Marković). Do kraja takmičarskog programa, uz bogat prateći program, koji se završava 12. novembra, biće izvedeni komadi: „Sjećaš li se Doli Bel“ (Abdulah Sidran/ Kokan Mladenović, Kamerni Teatar 55 Sarajevo), „Tartif“ (autorski projekat Igora Vuka Torbice po motivima Molijerove drame, SNP Novi Sad i NP Sombor), „Kavkaski krug kredom“ (B. Breht/ Paolo Mađeli, NP Sarajevo i Scena MESS) i „Blue Moon“ (Damir Karakaš/ Boris Liješević, Satirično kazalište Kerempuh Zagreb). U čast nagrađenih, glumci NP Užice igraće „Kako život“ (Nina Mitrović/Slavenko Saletović).

O stanju u NP Beograd

Na pitanje da li je njenim dolaskom na čelo NP Beograd stabilizovana situacija u toj pozorišnoj kući nakon prošlogodišnjih nesuglasica, zbog kadrovskih promena na čelu Drame, Ivana Vujić je za festivalski bilten rekla da „nesuglasica nema“. Na pitanje znači li to da je situacija stabilizovana, odgovorila je: „Ništa u životu nije stabilizovano. Pozorište je živ instrument. Našu kuću čine tri velika ansambla sa velikim brojem izuzetnih umetnika… Nemojte tražiti stabilnost, tražite poštovanje i ljubav, koje sada postoje u pozorištu… Stabilnost ne postoji u životu… Ja ne razmišljam o stabilnosti, već o ljubavi i poštovanju.“

Nastavljamo saradnju sa Tanjom Šljivar

Ivana Vujić je takođe navela da će NP Beograd „nastaviti saradnju sa Tanjom Šljivar“, koja je, do pre nekoliko dana, bila direktorka Drame, a koju je na toj poziciji zamenila dramaturškinja Molina Udovički Fotez. „Sa koleginicom Šljivar i dalje ćemo sarađivati i raditi zajedničke projekte. Ona, kao mlada osoba i sjajan pisac, ima pravo da iskoristi šanse koje joj se trenutno nude“, rekla je upravnica NP Beograd-

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari