DIMITRIJE VOJNOVFOTO: Stanislav Milojkovic

Martin Skorseze je prošle godine veoma istakao film Taja Vesta „Perl“, koji će biti prikazan na ovogodišnjem FEST-u.

Da li je to neka sprega Skorsezea i Sema Levinsona koju su uspostavili zajedno producirajući film Kornela Mundruca ili je Marti u Vestovom filmu prepoznao sebe iz vremena „Teretnog vagona zvanog Berta“ gde je u okvirima Kormanove B-produkcije snimio „ozbiljan“ film o epohi koji ima i jak žanrovski naboj? Ne znam. Možda je i nešto treće, ali svakako da film ne zaslužuje baš toliko isticanje.

Reč je o zanimljivom slučaju, celini koja apsolutno stoji samostalno iako je zapravo reč o prednastavku, odnosno priči o korenima babe ubice iz Westovog filma „X“ snimljenog tokom pandemije, i – kako je najavljeno – uvodnom delu trilogije.

Znači, ovde imamo na delu nekoliko staromodnih i nekoliko par ekselans modernih produkciono-estetskih zahvata. Staromodno je to da imamo film koji istovremeno želi da bude horor u najprostijoj formi ali i da ispriča priču koja ima neku socijalnu, psihološku dimenziju, što podseća upravo na period Novog Holivuda i način kako je Skorsezeova generacija stasavala.

S druge strane, imamo taj veoma moderni koncept zajedničkog univerzuma gde jedan uspešan film omogućuje postojanje drugim filmovima tako što iz njega preuzimaju likove, delove njihove predistorije, i rade nešto drugo.

Taj Vest je reditelj polovičnih rezultata. U filmu „X“ koji je preteča filma „Perl“ i u kom se naslovna junakinja pojavljuje kao starica, on uspeva da napipa zanimljiv motiv za horor ali ga na kraju realizuje kao poprilično klasičnu klanicu smeštenu u američkoj nedođiji kakvu smo videli dosta puta, i uprkos tome što ga izvodi solidno, oseća se propušten potencijal da se postigne nešto veće i sklonost da se zadovolji manjim dometom.

„Perl“ je pisala glavna glumica Maja Got, koja igra dve glavne uloge u „X“-u i ovde je horor prisutan ali je na drugom mestu, te socijalna i psihološka studija odnose izvesnu prevagu. Međutim, sam izraz je rudimentaran, vrlo naivan, nekad na pravi način, i veoma podseća na starinske filmove, baš kao što su Kormanovi kad su se bavili ovom epohom. Ukupan utisak je da gledamo zanimljivu rekonstrukciju jednog kinematografskog stila od pre pedesetak godina, ali da naprosto to danas pre svega deluje muzejski.

U određenom smislu, kao što su filmovi o zajedničkim univerzumima po stripovima sa svojim megabudžetima jedan od simptoma propasti naše filmske civilizacije, tako su na neki način i ovakvi filmovi znak da se neki objektivno limitirani naslovi pojavljuju na uglednim festivalima i dobijaju neke nerealno dobre komentare.

To što je „Perl“ silom stavljen u neki okvir do kog ne može da dobaci ipak ne znači da film ne zaslužuje da se pogleda, i da nema kvalitete, naročito kao drugi film s kojim Maja Got ove godine postaje jedna od centralnih glumica u selekciji FEST-a. Ako budete birali jedan od ta dva, izaberite „Bazen beskraja“ ali „Perl“, kao film koji je važna informacija, pre ili kasnije treba da pogledate.

AUTOR: DIMITRIJE VOJNOV

Dimitrije Vojnov vas vodi kroz 51. Fest: Horor kao socijalna i psihološka studija 1
Foto: IMDB
  • 27. februar
    Vreme: 22:15
    Cena: 500 RSD
    Cineplexx UŠĆE Shopping Center, sala 2
  • 1. mart
    Vreme: 21:00
    Cena: 300 RSD
    Jugoslovenska kinoteka, sala Makavejev

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari