Emir Kusturicafoto: M.M./ATAImages

„Underground“, kao nijedan drugi film, optimalizovan je za trenutak u kome mi živimo. Taj trenutak je apsolutna laž na 90 odsto planete. Glavni tokovi skrivaju istinu, pa taj film može biti oslonac životne pozicije ljudi u kojem mejnstrim u suštini govori neistinu ili je skriva, baš kao u filmu „Underground“ – kazao je reditelj Emir Kusturica.

Emir Kusturica je govorio danas povodom najave projekcije njegovih filmova u sali Filmskog centra Srbije, u mts Dvorani od 15. do 26. aprila.

Kuriozitet projekcija je pre svega srpska premijera integralne verzije filma „Underground“ od pet sati, koja će biti održana u ponedeljak 15. aprila, a ulaz na projekciju je besplatan. „Underground“ se, pored ove premijere, u svojoj integralnoj verziji prikazuje jedino u Parizu.

Publiku pored pomenutog očekuju i filmovi: „Sjećaš li se Dolly Bell“, „Otac na službenom putu“ (nova HD verzija), „Dom za vešanje“, „El Pepe, una vida suprema“, „Život je čudo“, „Zavet“, „Maradona by Kusturica“, „Na Mlečnom putu“ i „Crna mačka, beli mačor“ (nova 4k verzija). Projekcije su od 19 časova, a cena karte je 250 dinara.

Kusturica je prilikom konferencije upitan i kada može da se očekuje njegovo novo ostvarenje „ruski triptih“ – tri filma po Fjodoru Dostojevskom, Nikolaju Gogolju i Lavu Tolstoju.

– Nalazim se u fazi kada se može govoriti o „još mnogo“ i „još malo“. Doduše, čitav život je „još mnogo“ i „još malo“, ali taj triptih koji ću da radim bi trebalo da predstavlja „još mnogo“ – kazao je Kusturica.

Potom se nadovezao na zanimljivost da uslovnosti vremena u kojem čovek živi određuju život i jednog umetničkog dela.

– Film je manje-više postao žrtva reklamnog jezika, i svi uspešni filmovi na svetu se rukovode brzinom i tempom, a zaboravlja se da je ritam potpuno jedna unutrašnja kategorija koja ima svoje spoljne znakove. Uslovnosti u kojima čovek živi, što možemo da kažemo od stare Grčke pa naovamo, određivale su na neki način sadržaj. A formu, za formu da bude izvan tog konteksta morate da budete kao Handke, ili ovi drugi autistični tipovi koji nisu podlegali vremenu, nego su tražili svoju neprolaznost u toj posebnosti – primetio je Kusturica.

Kako je pojasnio, filmovi koje je on stvarao su vezivani za kraj veka i utoliko su okolnosti pod kojima su ti filmovi građeni važne da se naglase. U pitanju su bili, naveo je: kolaps komunizma, iz toga su proistekla prva dva njegova filma; početak prodaje dece kao socijalni fenomen, za koji je kazao da čak i kod nas „dobija jednu katarzičnu formu“ i dodao da je iza toga bio i pokušaj da se napravi jedan film sa engleskog govornog područja, u kome se on kao autor „spasavao nadrealizmom“.

Povodom integralne verzije filma „Underground“, on se prisetio tegobnog procesa kroz koji je prošao prilikom kraćenja filma, a koji će sada domaća publika moći da sagleda u celosti. Zato je istakao da nije u stanju da napravi film po tržišnim merama, te mora u životu da traži mecene. Za pomenuti triptih je mecenu našao, pa će zato, najavljuje, taj triptih biti gotov.

– Protestantska logika je – najvažnije je da budemo uspešni, a da li je nešto dobro ili nije, to je manje važno. U svetskoj kinematografiji postoji trend, zato je Srbija dobra, Srbija je negde sklonjena, pa i DŽej može da bude junak filma, za kojeg ne moramo da se složimo da ima umetničku vrednost, ali on ima ono što je danas najvažnije – ima publiku – zaključio je Kusturica, koji smatra da se nacionalna kinematografija meri ne po broju uspešnih filmova, nego po broju dobrih filmova.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari