Fotograf dobio i odbio prestižnu nagradu da bi podstakao debatu oko veštačke inteligencije 1Foto: KRULIŠ Jiří / ČTK / Profimedia

Boris Eldagsen, nemački autor, poslao je svoju fotografiju na jedno od najprestižnijih fotografskih takmičenja – Sony World Photography i osvojio prvu nagradu, a potom je odbio, jer fotografiju ne smatra svojom zašto što ju je napravio uz pomoć veštačke inteligencije.

Namera mu je bila da izazove debatu.

Kako piše Jutarnji list, fotograf je organizatorima poslao pismo u kome se navodi: „Hvala vam što se odabrali moju fotografiju i tako mi omogućili istorijski trenutak. Ovo je prvi AI generisan snimak koji je osvojio neko prestižno fotografsko priznanje“. Eldagsen je postavio i pitanja: „Koliko vas je sumnjalo da je reč o AI generiranoj fotografiji. Nešto u svemu tome nije se osećalo dobro, slažete li se? AI fotografije ne bi smele biti u takmičenju poput ovih, stoga ne prihvatam nagradu. Prijavio sam se kao drski majmun da vidim jesu li takmičenja spremna za fotografiju napravljenu uz pomoć veštačke inteligencije. Kako se pokazalo, nisu. Mi, fotografski svet, trebamo otvorenu raspravu o tome što bi se trebalo smatrati fotografijom, a što ne. Sektor je dovoljno velik da prihvati i veštačku inteligenciju. No, možda bi to bila greška? Mojim odbijanjem nagrade, nadam se da ću ubrzati ovu debatu. Preko tri decenije sam u ovom poslu, i biću srećan da se pridružim raspravi“.

Autor je poslao još neke fotografije za Jutarnji, napravljene uz pomoć AI-a, a na njihova pitanja odgovorio da je sve rekao kad je odbio nagradu. Novac koji je trebalo da osvoji usmerio je na Fotofestival u Odesi u Ukrajini.

Inače, pobednička crno bela fotografija pokazuje dve žene iz dve različite generacije. Njom autor ukazuje na duh vremena, na intenzivnu raspravu o posledicama upotrebe veštačke inteligencije, koju je podstakao nedavni napredak u korištenju veštačke inteligencije u „chatbotovima“, automobilima bez vozača, softveru za pisanje pesama i razvoju farmaceutskih proizvoda.

Izvršni direktor Gugla, Sundar Pičai rekao je da ga zabrinutost oko veštačke inteligencije nije držala budnim noću i upozorio da tehnologija može biti vrlo štetna ukoliko se nepravilno koristi.

Glasnogovornik takmičenja Sony World Photography rekao je da im je Eldagsen već ranije rekao da je fotografija koja je pobedila nastala uz pomoć veštačke inteligencije, i pre nego što je proglašen pobednikom.

„U našem dopisivanju objasnio je: „nakon dve decenije fotografije, moj umetnički fokus više je podstaknut na istraživanje kreativnih mogućnosti AI generatora“, dodatno naglašavajući da se slika u velikoj meni oslanja na njegovo ‘bogatstvo fotografskog znanja‘. Prema pravilima takmičenja, fotografi daju garanciju za svoju prijavu.

„Kreativna kategorija otvorenog takmičenja pozdravlja različite eksperimentalne pristupe, i zato smo prihvatili rad. Osim toga, radovali smo se uključivanju u ozbiljniju raspravu o ovoj temi. udući da je sada odlučio da odbije nagradu, obustavili smo saradnju. U skladu s njegovim željama uklonili smo ga iz takmičenja. S obzirom na njegove radnje i naknadnu izjavu u kojoj se ističu njegovi namerni pokušaji da nas obmane, ne želimo učestvovati u daljem dijalogu s njim. Prepoznajemo važnost ove teme i njen uticaj na stvaranje slika danas. Veselimo se daljem istraživanju ove teme putem naših različitih kanala i programa i pozdravljamo razgovor oko nje. Iako su elementi AI prakse relevantni u umetničkom kontekstu slike, nagrade su uvek bile i biće platforma za promovisanje izvrsnosti i veština fotografa i umetnika koji rade u mediju.“ poručili su iz Sonija.

Boris Eldagsen koji se fotografijom bavi od 1989. godine, sada je krenuo u istraživanje kreativnih mogućnosti AI-a.

„Za mene je stvaranje na ovaj način zajednička kreacija, u kojoj sam ja direktor. Nije samo reč u pritiskanju gumba, i ovde je prisutno istraživanje kompleksnosti samog procesa, mešanje mnogih platformi i tehnika. Što više stvarate i definišete parametre, to je više vaš kreativni proces prisutan“, kaže fotograf.

Eldagsen ima i radionicu, a dela koja je stvori naziva „slikama“, koje koriste fotografiju. One, nastavlja, nisu fotografije. Na čelu je digitalno orjentisanog sektora Deutsche Fotografische Akademie, Eldagsen je studirao u Pragu i Maimzi, na umetničkim akademijama, te na Sarojini Naidu School of Arts and Communication, u Hajderabadu, Indiji.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari