džulija roberts, gaslit, gaslightFoto: LANDMARK MEDIA / Alamy / Alamy / Profimedia

Jedan od sveprisutnijih pojmova na internetu poslednjih godina je gaslighting, a on se odnedavno povezuje i sa hit serijom sa Džulijom Roberts.

Rečnik Meriam-Vebster pojam gaslight defniše kao „psihološku manipulaciju osobe, obično tokom dužeg vremenskog perioda, koja rezultuje time da žrtva preispituje valjanost svojih misli, percepcije realnosti ili sećanja. Tipično dovodi do konfuzije, gubitka samouverenosti i samopouzdanja, nesigurnosti u emocionalnu ili mentalnu stabilnost i zavisnosti od počinitelja“.

To sve može se videti u seriji Gaslit, snimljenoj prema istinitom događaju, u kojoj glavne uloge tumače Džulija Roberts, Šon Pen i Den Stivens, piše Gloria.hr.

Odakle ovaj pojam?

Ova manipulativna praksa jedan je od oblika psihološkog zlostavljanja u kojem žrtva vrlo često nije svesna samog čina niti činjenice da su kasnija mentalna i duševna stanja upravo posledice ove dugoročne manipulacije čija je primarna svrha lični boljitak zlostavljača.

Sam naziv potiče od filma „Gaslight“ iz 1944. s Ingrid Bergman u glavnoj ulozi za koju je kasnije dobila i Oskara.

Radnja filma prati opersku pevačicu Paulu (Bergman) koja, pod traumom gubitka tete koja ju je odgajila, završava u braku s muzičarom kog tumači Čarls Bojer.

Tokom braka, Paula postaje izolovana i dezorijentisana, stvari u njenom domu počinju da nestaju, počinje čuti čudne zvukove sa zaključanog tavana, a plinska svetla u kući postaju sve prigušenija i prigušenija.

Njen suprug je uverava da je luda, no, zapravo, ova serija događaja njegov je način da je učini ludom.

Međutim, ovakva manipulacija nije rezervisana samo za žrtve, već postoje i primeri kad je zlostavljač uspešno uvjerio i ljude u žrtvinoj okolini u njenu ludost kako bi joj srušio kredibilitet u javnosti.

Jedan od vrlo poznatih primera je Marta Mičel po kojoj je 1988. nazvan psihološki fenomen „The Martha Mitchell effect“.

Naime, psiholog Brendan Maher iskovao je ovaj termin kako bi opisao osobu kojoj je dijagnostifikovano ludilo ili paranoja zbog naizgled neverovatnih tvrdnji koje se naknadno ispostave tačnim.

Da li znate šta znači „gaslight“: Hit serija sa Džulijom Roberts o istinitom događaju 1
Foto: LANDMARK MEDIA / Alamy / Alamy / Profimedia

Ko je bila Marta Mičel?

Marta Mičel, 1918. rođena je kao Marta Bil, a u fokus javnosti je došla zbog braka s Džonom Mičelom, američkim državnim tužiteljem za vreme mandata predsednika Niksona.

Mitčel je bio advokat i istaknuta politička figura u Vašingtonu te je 1968. godine vodio predsedničku kampanju Ričarda Niksona što je doprinelo njegovom izboru za državnog tužioca 1969. godine.

Njegovim političkim usponom počeo je i društveni uspon njegove supruge koja je postala poznata po svojoj otvorenosti i spremnosti da komentariše brojne društveno-političke događaje.

Tako je vrlo rado delila svoje stavove o ratu u Vijetnamu, ali i domaćim pitanjima poput nominacija za američki Vrhovni sud.

Ali njena otvorenost i spremnost javnog iznošenja raznoraznih stavova, ali i informacija u poseban je fokus javnosti došla kad je počela da iznosi poverljive informacije o koruptivnim aktivnostima Niksonove administracije koje je potvrdila afera Votergejte.

Marta Mičel zvala je reportere u svako doba dana i noći kako bi iznela svoje stavove i informacije koje je posedovala, a tako je bilo i nakon provale u sedište Demokratskog Nacionalnog odbora u Votergejt kompleksu koja se dogodila 17. juna 1972. godine.

Tih dana Marta je sa suprugom Džonom bila u Kaliforniji kako bi prisustvovali raznim događanjima u sklopu kampanje za reizbor predsjdnika Niksona.

Nakon što je dobio vest o provalama, Mičel, koji je bio predsednik odbora za reizbor, demantovao je svoju involviranost u čitav događaj i ubrzo otišao za Vašington.

U danima koji su usledili, čitajući novine Marta je prepoznala jednog od uhapšenih provalnika, Džejmsa Mekorda, koji je bio njen bivši čuvar i načula je brojne razgovore svoga supruga te ga tako povezala s provalom.

Efekat Marte Mičel

U tom trenutku njena razgovorljivost i susretljivost prema novinarima dolazi na naplatu, no ne odmah njenom suprugu – prvo je nastradala ona i njen zdrav razum.

Uhvaćena u pozivu s medijskom osobom od poverenja, Martu otimaju čuvari koji je drže kao taoca samo kako ne bi nastavila da iznosi informacije o aferi Votergejt i uključenosti Niksonove administracije.

U tom su je razdoblju, dok je držana u jednom kalifornijskom hotelu, tukli, bacali, satima držali zaključanom u sobi te su joj limitirali kontakt s spoljnim svetom, izuzev lekara kog su sami angažovali.

Te su njene tvrdnje kasnije potvrđene, a nakon što je puštena javno je progovorila o aferi Votergejt povezujući je s Belom kućom.

Tada, po nalogu Bele kuće, počinje kampanja umanjivanja njenog kredibiliteta u javnosti nazivajući je alkoholičarkom na ivici nervnog sloma.

Ipak, bila je dovoljno glasna i sigurna u ono što govori da je učestvovanje Niksonove administracije kasnije potvrđeno, a on je sam u jednom od intervjua Martu Mičel okrivio za Votergejt skandal.

U svetlu ovih nemilih događaja, Marta i Džon se rastavljaju, odnosno on je ostavlja prema navodnim savetima njegovih advokata, a ona ostaje u stanu na Menhetnu sa, kako je sama rekla, „945 dolara“.

Iz tog je istog stana za magazin People izjavila da veruje da ju je njen suprug ciljano htet napraviti ludom te uništiti njen odnos s njihovom kćeri Marti.

„Isprao joj je mozak protiv mene. Pokušala sam da je vidim u školi, ali su mi učitelji rekli da im je on dao naredbu da me ne puštaju unutra“, kazala je Mičel tada. „U početku me je zvala po noći, ali više ne. Ovo je najružnija i najokrutnija stvar na svetu – iskoristili su Marti da mi se osvete“, otkrila je.

Tako je sama, bez supruga, od kojeg se nije zvanično razvela, i ćerke preminula od raka kostiju 1976. godine.

Njen sin iz prvog braka, Dženings, kasnije je kazao za People da je njegova majka volela svog supruga do zadnjeg dana, ali je dodao da će samo „Džon znati odgovor je li i on nju voleo poslednjih godina.“

Međutim, iako ju je ostavio samu i, kako je sama navodila bez finansijskih sredstava, Džon Mičel pojavio se na njenoj sahrani u rodnom joj Pajn Blafu.

Zanimljivo, bez obzira na to što je umrla sama i ostavljena, postojali su ljudi koji su je poštovali i priznavali njenu ulogu u otkrivanju skandala, a jedan anonimni podržavatelj na njenju sahranu je poslao aranžman belih hrizantema koje su ispisivale „Marta je bila u pravu“.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Julia Roberts (@juliaroberts)

Gde se u priču uklapa Džulija Roberts?

Ime i lik Marte Mičel kroz decenije prepričavanja događaja tih ranih sedamdesetih gotovo se potpuno izgubilo, a oni koji su je se setili redovno su je opisivali kao „pijanu suprugu“ Džona Mičela.

Srećom, Robi Pikering, kreator mini serije „Gaslit“, odlučio je da iznese pravu istinu o ovoj ženi i njenoj monumentalnoj ulozi u ovom delu američke istorije – i to kroz delo senzacionalne Džulije Roberts.

Međutim, i sama Džulija je u nekoliko intervjua nakon izlaska serije 2022, uoči 50. godišnjice provale koja je pokrenula lavinu događaja, kazala kako nije znala za Martu i njenu ulogu.

„Gledala sam ‘Sve predsednikove ljude‘ pet puta – mislila sam da znam celu priču“, kazala je za New York Times.

„Znala sam da je bila udata za Džona Mičela, ali to je bilo sve“, kazala je Roberts u intervjuu za Good Morning America. „Bila je toliko poznata što čini misteriju oko njezinog brisanja iz istorije tim većom“ rekla je u istom intervjuu.

Osim toga, priznala je kako ju je dotaklo sve ono kroz što je prošla i kako je nazivana ludom, a u stvarnosti je bila potpuno u pravu.

Međutim, u isto vreme za Roberts „Gaslit“ nije samo priča o notornom političkom skandalu nego zapravo priča o braku i kako je lojalnost predsedniku koja je bila veća od lojalnosti prema partneru rastrzala taj brak.

 

Gaslight Marte Mičel je bio i previše uspešan

„Toliko je njene motivacije i želje dolazilo iz njene veze s Džonom Mičelom“, kazala je Roberts o Marti Mičel. „Mislim da su se ludo voleli i mislim da su imali sjajnu, strastvenu vezu. Na kraju je to bio njen pad i mislim da se bez njega više nije osećala kao da zna ko je“, dodala je Džulija.

Osim toga, kao inspiraciju za pripremu za ulogu uzela je njene arhivske snimke, intervjue iz tog doba i detaljno analizirala materijale kako bi sastavila svoju interpretaciju Marte Mitčel: „Mogla sam je videti u intervjuima, način na koji je govorila, hodala i oblaćila se. Bilo je toliko toga iz čega sam mogla da iskopam sve te stvari kako bih sastavila svoju interpretaciju nje.“

No, iako je predano radila i želela dostojno da prikažei lik Marte Mičel, to nije bilo dovoljno da se uključi u projekat.

Naime, Džulija, koja je i izvršna producentkinja serije, zahtevala je da uloga Džona Mičela dopadne u ruke Šona Pena.

„Imaju toliko duboko prijateljstvo i oduvek su tražili uloge koje bi mogli igrati zajedno“, objasnio je Pikering.

Za potrebe ove uloge Pen je morao da prođe sate i sate transformacije, šminkanja i prostetike kako bi dobio lik Džona Mičela, a Džulija je u intervjuu za Good Morning America otkrila da nije želela da bude prisutna tokom procesa skidanja i stavljanja kostima, ali je naglasila da „gledati ga kako prolazi transformaciju i tako potpuno postane Džon Mičel i razgovarati s njime o njihovoj vezi mi je bilo veoma uzbudljivo“.

Izvor: Gloria.hr

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari