Hrabri, provokativni i arthaus filmovi 1Foto: promo Beldoks

Sve projekcije su premijerne, a pred publikom će biti ostvarenja nekih od najvećih svetskih imena, kao što su DŽejms Bening i Apičatpong Virasetakul, kao i radovi novih, mladih autora koji nude svežu perspektivu i drugačije stilove i forme – najavio Marko Grba Singh, umetnički direktor festivala

Ovogodišnje, 15. izdanje međunarodnog festivala dokumentarnog filma Beldoks, koje će svečano biti otvoreno 11. maja u Domu omladine, u osam festivalskih i u 12 programskih celina, predstaviće više od sto novih, hrabrih i autentičnih ostvarenja najznačajnijih nezavisnih filmskih stvaralaca iz sveta.

Jedna od najuzbudljivijih selekcija u ovoj ponudi svakako su Meteori, koju čine najoriginalniji glasovi savremenog dokumentarnog filma.
Filmovi velikih reditelja čiji je rad poznat po žanrovskim i tehnološkim inovacijama, kao i mladih autora koji ne zaziru od eksperimenta. Poput meteora, ovakva ostvarenja ne viđaju se često, ostavljaju trag. Beldoks festival poziva vas da se prepustite njihovim svetovima.

– Kao i svake godine selekcija Meteori se sastoji od hrabrih, autentičnih filmova koje odlikuje raznovrsnost i eksperimentalnost u narativnoj strukturi. U selekciji je dvanaest filmova, i svi će biti premijerno prikazani. Ponosni smo na to što u ovom programu prikazujemo filmove nekih od najvećih svetskih imena arthaus filma, kao što su DŽejms Bening („Sjedinjene Američke Države“) i Apičatpong Virasetakul („Tajanstveni objekat u podne“), kao i radove novih, mladih autora koji nude svežu perspektivu i drugačije stilove i forme – izjavio je Marko Grba Singh, umetnički direktor Beldoksa.

U filmu „Sjedinjene Američke Države“ (The United States of America) Bening istražuje ovu zemlju, i koristeći se svojim uobičajenim dugačkim statičnim kadrovima pokušava da pronađe odgovor na pitanje: „Da li je moguće predstaviti mesto?“ Kao i u svom istoimenom debitantskom filmu, autor putuje kroz svaku državu SAD prikazujući ih abecednim redom – od Heron Baya, Alabama do Kellyja, Vyoming…

„Tajanstveni objekat u podne“, poludokumentarni film tajlandskog majstora kontemplativne kinematografije Apičatponga Virasetakula, snimljen je bez scenarija, a filmska ekipa je putujući po Tajlandu intervjuisala obične ljude, dodajući sopstvene reči njihovim pričama…

Beldoks će predstaviti i „Ravnice“ australijskog autora Dejvida Estila, koji prati pedesetogodišnjeg muškarca iz predgrađa Melburna, „Aralkum“ ukrajinske rediteljke Mile Žluktenko, svojevrsni nadrealni filmski pejzaž presušenog Aralskog mora, „Skretanja“ ruske umetnice Ekaterine Selenkine, koja istražuju vezu između dark weba i anonimnog grada. Radnja filma odvija se u uspavanom kvartu, među betonskim zidovima višespratnica, iza garaža, pored napuštenih pruga…, a autorka na širem planu pokušava da razazna načine snalaženja ljudi u impozantnim i bezličnim prostorima, ali i u napetom društveno- političkom stanju zemlje…

U selekciji Meteori su i uzbudljive „Uspomene sa istočnog fronta“ Radua Judea i Adriana Ćoflinka, svojevrsna kinematografska analiza fotografskog albuma koji je tokom Drugog svetskog rata napravila jedinica rumunske vojske. Ovo dokumentarno ostvarenje nastoji da otkrije kako funkcioniše „vojnički pogled“, šta vojnik želi da vidi i sačuva za svoje potomke. Tok albuma ispresecan je istorijskim dokumentima, koji otkrivaju i ono što ove fotografije pokušavaju da sakriju.

Dokumentarac „Saturn i još dalje“ je još jedno delo u impresivnom filmskom opusu irskog reditelja i pisca Deklana Klarka, koje se fokusira na teme modernosti i velikih preokreta 21. veka, a „Atlantida“ italijanskog reditelja i video umetnika Jurija Ankaranija je vizionarska dokumentarna fikcija. Ona je centrirana oko mladih iz plutajućeg venecijanskog predgrađa, koji su strast pronašli u izgradnji opasno brzih trkačkih čamaca i trkama kroz uske gradska kanale…

„DŽetleg“ kineske rediteljke Ženg Lu Žinjan nas vodi na putovanje od Beča do Kine – zaštitna odela u avionu i slojevi traka u karantinskom hotelu prizivaju slike mesta zločina ili medicinskih trilera…

Jubilarno, 15. izdanje Beldoksa završava se 18. maja, u četiri takmičarska programa dodeliće šest nagrada, a odvijaće se na sedam beogradskih lokacija. Pored filmskih projekcija organizovaće i niz panela, kao i Master Class predavanja, u okviru Industry aktivnosti na radionicama, na kojima se dodeljuju novčane nagrade za razvoj budućih filmova.

Groteskna stvarnost medijske mašinerije

„Rewind&Play“ Alan Gomis putuje u 1969. godinu predstavljajući nam neemitovani skandalozni snimak intervjua sa džez muzičarem Teloniusom Monkom, a sačuvani sirovi snimci otkrivaju javnosti nepoznatu stranu Telonijusove ličnosti, koji pokušava da se oslobodi okova nasilne fabrike stereotipa. Kroz upliv u životnu epizodu legendarnog umetnika, film nastoji da prikaže grotesknu stvarnost medijske mašinerije… Na programu su i „Breg“, prvi dugometražni film holandske rediteljke Joke Olta, dokumentarno putovanje kroz velike nadmorske visine iz perspektive troje misteriozno povezanih planinara, „Komuna (Pariz, 1871)“ Pitera Votkinsa, iliti još jedan kritički osvrt na audiovizuelne masmedije u opusu poznatog engleskog reditelja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari