"Ilda Geršner" kragujevačkog Knjaževsko-srpskog teatra u Ateljeu 212: Priča o prijateljstvu arijevke i Jevrejke u doba nacizma 1Foto promo Knjaževsko - srpski teatar u Kragujevcu

 

Na Velikoj sceni „Mira Trailović“ Ateljea 212, u četvrtak, 27. aprila u 20 časova, beogradskoj publici predstaviće se ansambl Knjaževsko-srpskog teatra iz Kragujevca sa predstavom „Ilda Geršner”, nastaloj po nagrađivanoj drami Jelene Kajgo, u režiji Stevana Bodrože, koja se od premijere oktobra prošle godine s velikim uspehom igra i na matičnoj sceni i na gostovanjima.

„Ilda Geršner“ inspirisana je istinitim događajem iz doba nacizma, ispovešću Jevrejke koja je preživela Drugi svetski rat zahvaljujući prijateljstvu sa arijevkom.

– To je priča o dve žene koje su četiri godine delile isto ime. Ime koje je jednoj od njih spasilo život, a predstava govori ne samo o stradanju i preživljavanju ljudi u strašnim vremenima ratnog ludila, već i o onima koji su pod rizikom gubljenja sopstvenog života pomagali drugima. To je univerzalna priča o potrebi da se odupremo zlu, koja se može primeniti na bilo koje vreme i bilo koju zemlju. Priča o hrabrosti – izjavila je Jelena Kajgo.

"Ilda Geršner" kragujevačkog Knjaževsko-srpskog teatra u Ateljeu 212: Priča o prijateljstvu arijevke i Jevrejke u doba nacizma 2
Foto promo Atelje 212

Prema rečima Stevana Bodrože, često se postavlja pitanje ima li pojedinac ikakvu moć pred licem velikih istorijskih dešavanja, poput ratova, ili je njegova egzistencija osuđena da nestane kao prah pod žrvnjem kolektivne sudbine.

– Drama „Ilda Geršnar“ dokazuje ono što nas odavno uče razne religije i duhovne discipline – da je čovekova snaga u njegovom umu, u njegovoj veri, da će život ipak pobediti besmisao i smrt, i da tanka ivica po kojoj čovek hoda nije ona između života i smrti već između vere u bolje sutra i sunovrata u ambis beznađa – istakao je Bodroža.

Heroina ove drame je bečka Jevrejka Marija Vajcman, koja ne gubi nadu i veru u svoj opstanak, čak ni onda kada joj čitavu porodicu odvedu u logor smrti, ni kada pod lažnim identitetom, koji joj je pružila prijateljica Austrijanka, odlazi u nacistički Minhen, ne bi li se baš tamo, gde je niko ne zna, sakrila zarađujući za život kao bolničarka, pod lažnim, arijevskim imenom Ilda Geršner…

U drami Jelene Kajgo, kako objašnjava reditelj, postoji još jedna heroina, prava Ilda Geršner, i na neki način, ovaj komad je priča o dve Ilde, onoj pravoj i onoj kojoj je lažno predstavljanje pod tim imenom omogoćilo da preživi.

– Prateći povremeno, kroz dramske monologe, priču i te „prave“ Ilde, dobijamo uvid u onu posebno bitnu sudbinu – sudbinu dobrog čoveka u vremenu zla. Iako je Ilda na početku naivna idealistkinja, koja sa lakoćom odlučuje da pomogne drugarici Jevrejki i da se odupre kolektivnom zlu, kasnije se iza tog idealizma i ishitrenosti pomalja jasna svest o bitnosti čina koji je učinjen, ali i o njegovoj nedovoljnosti u kontekstu zla koje je počinjeno tolikim ljudima – istakao je Bodroža.

"Ilda Geršner" kragujevačkog Knjaževsko-srpskog teatra u Ateljeu 212: Priča o prijateljstvu arijevke i Jevrejke u doba nacizma 3
Foto promo Atelje 212

Mariju Vajcman igra Ana Colangeli, Ildu Geršner Nadežda Jakovljević, a u glumačkoj ekipi su i Nikola Milojević, Mladen Knežević, Jasmina Dimitrijević, Čedomir Štajn, Marija Rakočević i Nenad Vulević.

U autorskom timu „Ilde Geršner“ su i scenografkinja Ana Kolbjanova, kostimografkinja Milica Kolarić, a za scenski pokret je bio zadužen Miodrag Krčmarik.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari