Kraj sezone u Beogradskom dramskom, Ateljeu 212, Narodnom pozorištu: Premijere "(Pra)fausta", "Akademije smeha", "Ribarskih svađa", "Milenijuma u Beogradu" 1foto (BETAPHOTO/MILOŠ MIŠKOV/MO)

Bogatu sezonu 2022/2023. u našim teatrima obeležiće još nekoliko premijera, koje stižu pred publiku samo nekoliko dana pre letnje pauze i zatvaranja pozorišta, a neke od ovih predstava biće prikazane u okviru glavnog programa 31. Beogradskog letnjeg festivala BELEF.

Beogradsko dramsko pozorište završava ovu sezonu grandioznim Geteovim delom „(Pra)faust“, jednom od najvećih tema zapadne civilizacije, koje ćemo sa rediteljskim potpisom Borisa Liješevića premijerno gledati 23. juna, na Velikoj sceni „Olivera i Rade“ Marković“.

U glumačkoj ekipi jedne od najiščekivanijih predstava, kojom se Gete vraća na ovdašnju pozorišnu scenu posle nekoliko decenija pauze, igraju Svetozar Cvetković, Ozren Grabarić, Ivan Tomić, Daniel Sič, Ivan Zarić, Mirjana Karanović, Iva Ilinčić, Stanislava Nikolić.

„(Pra(faust)“ je urađen u prevodu Branimira Živojinovića, dramaturg je Fedor Šili, scenograf Aleksandar Denić, kostime potpisuje Marina Sremac, muziku kompozitor Stefan Ćirić, a za scenski govor je zadužena dr Ljiljana Mrkić Popović.

„Faust je deo životnog puta, kada sve što smo gradili, čemu smo život posvetili izgleda promašeno i bez smisla, spremni da sve bacimo u vodu zarad samo jednog trenutka utehe. Jedini izlaz je iskušenje. Čovek kada hrli u iskušenje, ne da bi dokazao svoju vernost i postojanost, već da bi u padu našao olakšanje. Da bi se osvetio sebi i svom promašenom životu i makar u bolu osetio pravi život…Da bi kaznio svoje godine koje su prošle, jer on hoće nazad u život, u mladost, u strast, neobuzdanost, zagrljaj…“, zapisao je u programu za predstavu Boris Liješević.

„U takvim trenucima nas sluša i gleda cela vasiona. I Gospod koji ćuti i čeka, ali i đavo koji sve čežnje može da ispuni i da vrati vreme i mladost i lepotu, vitalnost, ženu…Samo traži da mu pružiš ruku i prihvatiš iskušenje i već imaš sve. Sve osim slobode. Đavo daje iluziju slobode i drži te u vlasti. Kad primetiš da si u njegovoj vlasti, to više nije važno, jer i više nisi onaj koji si bio“, navodi Liješević.

U ekipi ove predstave su i asistent reditelja Rastko Torlaković, asistent scenografa Danilo Mlađenović, inspicijent Dejan Popović, suflerka Zorica Popov i organizatorka Ivana Jovović.

Atelje 212 sezonu 2022/2023. završava dramom „Akademija smeha“ savremenog japanskog pisca Kokija Mitanija, u režiji Milice Kralj, a premijera je zakazana 30. juna na Sceni „Petar Kralj“.

Priča je zasnovana na istorijski istinitim činjenicama, kada je početkom Drugog svetskog rata japanska vlast uvela dužnost cenzora koji je pregledao i odobravao sve drame koje su se igrale u pozorištima Japana…

– Komad je duhovito, vešto napisan, tema je ozbiljna i intrigantna. On je oda pozorištu ne samo tematski nego i po načinu na koji je pisan. Lik Pisca se bori protiv cenzure i to, čudno će zvučati, upravo pristajući na nju, te izgleda da je i takva borba moguća sve dok je borba. A savremeno društvo kao da je utonulo u autocenzuru – izjavila je za Danas Milica Kralj.

U Mitanijevoj duo drami za dva glumca igraju Goran Jevtić i Uroš Jakovljević, a u autorskoj ekipi su i Darko Nedeljković, koji je „Akademiju smeha“ preveo sa japanskog jezika, scenografkinja Milica Bajić Đurov, kostimografkinja Selena Orb, i kompozitorka Janja Lončar, a ova predstava će premijerno biti izvedena u okviru BELEF- a.

Već 2. jula na Sceni „Raša Plaović“ Narodnog pozorišta u Beogradu gledaćemo „Ribarske svađe“, a ova inscenacija slavne Goldonijeve komedije premijerno stiže pred publiku u prevodu Ive Tijardovića, i režiji Ane Tomović, koja je uradila i adaptaciju teksta zajedno sa dramturgom Đorđem Kosićem.

„Ribarske svađe“ praizvedene su na Karnevalu u Veneciji 1762. godine, a slavni komediograf, koji je bio i veliki reformator pozorišta, svoje junake je „pronašao“ u obližnjem malom ribarskom mestu.

Na sceni nacionalnog teatra njih će oživeti Nenad Hadži Maričić, Branislav Tomašević, Ivana Šćepanović, Tamara Šustić, Vučić Perović, Jovan Jovanović, Zlatija Ivanović, Iva Milanović, Teodora Dragićević, Dragan Sekulić i Nedim Nezirović.

– Goldoni je, uprkos svim temama koje možemo pronaći u ovoj priči, sačinio likove vođen ljubavlju prema njima. On malog čoveka prikazuje u svojim vrlinama i manama koje ga neminovno vode ka saznanju da je životu neophodna radost, i da je sva ta njihova svađa bila „ka jedan konfužijun“. Bilo bi lepo da je to moguće i u ovoj našoj stvarnosti. A ono što život ne može, pozorište daje kao put, smernicu ka čemu društvo mora da ide. Jer, život bez radosti istinski je besmislen, kao što pokazuje i moj lik Paron Furte, koga igram u „Ribarskim svađama“ – izjavio je za Danas Nenad Hadži Maričić.

U autorskoj ekipi „Ribarskih svađa“ su i Andreja Rondović (scenograf), Marija Marković Milojev (kostimografkinja), Irena Popović (kompozitorka), Marija Milenković (scenski pokret i koreografija), dr Ljiljana Mrkić Popović (scenski govor), Vuk Ršumović (pomoćnik reditelja), Ema Pavlović (asistentkinja scenografa) i Ena Krotić (asistentkinja kostimografa).

Na Scenu „Raša Plaović“ nacionalnog teatra samo četiri večeri kasnije (6. jula), stiže i „Milenijum u Beogradu“, po istoimenom romanu Vladimira Pištala, u dramatizaciji Katarine Todorović, i režiji Marka Čelebića.

Kraj sezone u Beogradskom dramskom, Ateljeu 212, Narodnom pozorištu: Premijere "(Pra)fausta", "Akademije smeha", "Ribarskih svađa", "Milenijuma u Beogradu" 2
Foto promo NP u Beogradu

„Ovo je roman o jednom gradu. Nije samo roman o jednoj generaciji, nego i o Beogradu koji je stalno u pozadini i on je jedan od likova… Neko je, pišući o Mediteranu, rekao: Ovu knjigu ne možete čitati bez svog doživljaja unutrašnjeg mora. A vi ne možete da radite bez svog doživljaja unutrašnjeg grada“, poručio je Vladimir Pištalo umetničkoj i saradničkoj ekipi predstave na prvoj čitaćoj probi.

Prema rečima reditelja Čelebića „Milenijum u Beogradu“ je hronika jednog vremena ispričana očima grada, čudesnog, prosanjanog i prokletog dok generaciju mladih koja ga predstavlja i liči na njega, pratimo kroz grupu petoro najboljih prijatelja…

Junake priče Vladimira Pištala oživeće ansambl NP, Aleksandar Vučković, Nikola Vujović, Bojan Krivokapić, Vaja Dujović, Zorana Bećić, Daniela Kuzmanović Pavlović, Nebojša Kundačina i Zoran Ćosić.

Scenografiju je uradila Marija Kalabić, kostime Marija Marković Milojev, scenski pokret potpisuje Mirko Knežević, a „Milenijum u Beogradu“ premijerno ćemo gledati u okviru glavnog programa Belefa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari