Molitva u potrazi za egom 1Foto: Rune Abro

Posle uvodnog gostovanja atinske trupe Dimitrisa Papajoanua, laureata Nagrade „Jovan Ćirilov“ na 14. Beogradskom festivalu igre, čija je koreografija „Veliki krotitelj“ već na putu za Pariz i Luksemburg…

… u subotu uveče na Velikoj sceni Centra „Sava“ jubilarni 15. BFI zvanično će otvoriti izraelska kompanija „Vertigo“ iz Tel Aviva sa predstavom „Jedan, jedan i jedan“, čuvenog koreografa Noe Verthajm. To će biti prva međunarodna premijera ovog dela, koje je scenski život počelo 2017. u Tel Avivu i nije do sada izvođeno izvan Izraela.

U autorskom timu su: Rina Verthajm-Koren kao saradnik koreografa, kostimograf Sason Kedem, scenograf Roj Vaturi, dok su autentičnu muziku i dizajn svetla potpisali Avi Balleli i Dani Fišof – Magent. U predstavi učestvuje osam igrača i troje muzičara.

– Volim da radim sa izraelskim umetnicima. To je tako već 25 godina. U Beograd dolazimo s predstavom koja je neka vrste molitve za pročišćenje nacije, stare više od tri hiljade godina, još od vremena Jerusalimskog hrama. Ovde je usmerena na istraživanje ličnosti i ega, kroz koje ne možemo proći bez odnosa s drugima, ali i opomenu da nismo večni i da smo na zemlji samo posetioci – rekla je danas u susretu sa beogradskim novinarima Noa Verthajm, koja je sinoć u Nacionalnoj fondaciji za igru održala majstorski čas.

Scenografija u predstavi „Jedan, jedan i jedan“ je prava zemlja koja se polako, uz zvuk Bliskog istoka, rasipa po sceni sve dok ne ispuni ceo prostor. Noa Verthajm objašnjava da osim što je „najkoherentnija od sva četiri elementa u prirodi, zemlja za nju predstavlja i simbol borbe, još od vremena Davida i Golijata do naših dana“.

– Koristeći jaku tradicionalnu muziku želela sam da pokažem da se svi borimo za taj komad zemlje. Ja uvek prvo zamišljam delo u tišini, a tek onda dolazi muzika. Istraživati ego i prikazati ga pokretom je vrlo složen poduhvat, Pokret nije periferna stvar – sve se kreće iz nas i vraća ka nama, jer se ego ne hrani periferijom, nego nama samima – objasnila je gošća iz Izraela.

Kritičari ocenjuju da komad „Jedan, jedan i jedan“ istovremeno „obuhvata intimni i spoljni svet, obraćajući posebnu pažnju na odjek koji se odbija iz različitih pravaca, tokom građenja metaforične veze između dalekog i bliskog, sebe i drugog“.

Noa Verthajm je svetski poznat koreograf. Rođena je 1965. u Americi, odrasla u Izraelu, gde je počela da uči igru u Studiju Ester u Netanji. Završila je studije na Akademiji za muziku i igru u Jerusalimu. Nastupala je sa Kompanijom Tamar, gde je upoznala profesionalnog igrača Adija Ša’ala, sa kojim je 1992. osnovala Kompaniju „Vertigo“. Noa Verthajm kaže da su njih dvoje kasno počeli da igraju – ona posle trogodišnjeg služenja vojnog roka u Izraelskoj vojsci, a on posle karijere u avijaciji. Njihova kompanija dobila je ime po nazivu njihovog prvog igračkog dueta koji, prema njenim rečima, „najbolje odslikava laku vrtoglavicu u kojoj žive proteklih 25 godina“.

Ona radi i stvara u „Vertigo“ studiju u Gerard Behar centru u Jerusalimu, kao i u svom studiju „Vertigo“ u umetničkom ekološkom selu, gde živi sa Adijem Ša’alom i njihova tri sina. Pobornik je društveno odgovorne umetnosti – 18 godina radi na umetničkim projektima za ljude sa invaliditetom. Dobitnik brojnih nagrada, uključujući i Nagradu izraelskog Ministarstva kulture za postavku „Vertigo 20“ (2013).

Kompanija Vertigo ove godine obeležava četvrt veka rada koji ujedinjuje umetnost, ljude i prirodu. Nedavno je od izraelskog Ministarstva kulture dobila titulu „Vodeće kompanije umetničke igre“. Nastoji da dopre do običnih ljudi i da ih okuplja kroz kreativno izražavanje pokretom. Fokusirana je na modernu igru, improvizaciju i tehnike klasičnog baleta.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari