Neuralgične tačke društva na 22. Festivalu autorskog filma 1

Dvadeset drugi Festival autorskog filma (FAF) biće održan u Beogradu od 25. novembra do 3. decembra a njegov obiman program donosi 81 ostvarenje.

Glavni takmičarski program čini 22 filma od kojih se 11 takmiči za Gran pri festivala „Aleksandar Saša Petrović“. Festival će početi projekcijom filma „Ja, Danijel Blejk Kena Louča, dobitnika Zlatne palme, a zatvoriće ga film „Toni Erdman“, dobitnik nagrade Fipresci na ovogodišnjem Kanskom festivalu. Međutim, neće svi filmovi na ovogodišnjem FAF-u biti sa festivala iz Venecije, Kana i Berlina, napomenuo je Srdan Golubović, nego i sa manjih smotri gde se otkrivaju nova autorska imena. Golubović je posebno izdvojio počasnu projekciju filma „Sveet Movie“ Dušana Makavejeva iz 1974. godine, koji zbog svoje šokantnosti skoro da nije prikazivan.

– Odlučili smo da prikažemo ovaj film iako nije jubilej niti je godišnjica zato što smatramo da je on autentičniji, hrabriji, radikalniji od većine filmova iz savremene svetske produkcije – naglasio je Golubović. On je takođe rekao da će na FAF-u biti mnogo debitantskih filmova i da će kroz različite programe publika moći da vidi „nešto što predstavlja presek najznačajnijih autora savremene svetske kinematografije“. Golubović je najavio i zanimljive filmove u sklopu programa Hrabri Balkan gde će premijerno biti prikazan domaći film „Vetar“ Tamare Drakulić, kao i izbor ostvarenja u sklopu Bande A Part koji je selektovao reditelj Vladimir Perišić. U fokusu ovog programa su ostvarenja Lava Diaza „oca novog filipinskog filma“, a 22. FAF je priredio i omaže jednom od najosobenijih nemačkih reditelja Andreasu Dresdenu i novoj evropskoj rediteljskoj zvezdi iz Poljske Malgodžati Šumovskoj.

Srđan Vučinić, umetnički direktor FAF, skrenuo je pažnju na to da filmovi koji se prikazuju na ovoj smotri ne mogu da se skinu sa interneta i da mu je drago kada čuje od ljudi da je neko ostvarenje koje su pre četiri-pet godina videli na festivalu ostavilo na njih veoma dubok utisak.

– Prema mom mišljenju, ako film pređe tu granicu zaboravljanja u jednom trenutku posle četiri, pet, 10, 20 godina, za mene je to značajno umetničko delo. Mislim da su to potvrdili i naši festivali i da su ostvarenja koja su uspela da pređu taj let značajni autorski filmovi – istakao je Vučinić. On je rekao da ovogodišnji takmičarski program čine filmovi autora uglavnom iz trećeg sveta.

– Oni su pronašli one neuralgične teme i bave se neuralgičnim tačkama društva – kao u egipatskom filmu „Sudar“ ili na jedan viši i sofisticiraniji način u turskom „Albumu“ – kazao je Srđan Vučinić. On je skrenuo pažnju na retrospektive dva velika autora, koji su stvarali istoriju filma, nedavno preminulog Branka Vučićevića, kojem je posvećen program „Ekscentrični film“, i čuvenog poljskog reditelja Kšištofa Kješlovskog povodom 20 godina od njegove smrti. Prema rečima Vučinića, naročito je Kješlovski svojim rediteljskim postupkom, prosedeom i pristupom filmu uticao na reditelje u Savetu FAF-a i učinio svoja ostvarenja takvim da ih je poseban doživljaj gledati na velikom platnu. Veoma ekskluzivan program, prema Vučinićevom mišljenju, jeste i osam filmova Puriše Đorđevića, odnosno osam portreta velikih ljudi – Branka Ćopića, Milorada Pavića, do nedavno završenog filma o glumici Gordani Kosanović.

Glavna sala festivala i ove godine biće Dom omladine Beograda, dok će se festival održati i u Dvorani Kulturnog centra Beograda, staroj i novoj zgradi Muzeja Jugoslovenske kinoteke, bioskopu „Fontana“, UK Parobrod, UK Palilula, Domu kulture Studentski grad i Art bioskopu – Kolarčeva zadužbina.

Ovogodišnji vizual FAF-a su radili Braća burazeri i inspirisan je filmovima i poetikom Kena Louča.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari