"Novo doba" na moralnoj vetrometini 1

Premijera predstave „Novo doba“ inspirisana esejima „Radnici i seljaci“ Viktora Ivančića, prema tekstu Vuka Boškovića u režiji Dina Mustafića, zakazana je za 21. januar u Bitef teatru, najavljeno je juče u toj kući.

U predstavi igraju Mirjana Karanović, Boris Isaković, Ermin Bravo, Snežana Bogićević i Slaven Došlo.

Da bi tematski i idejno približio čime se „Novo doba“ zapravo bavi, reditelj Dino Mustafić je kazao da reč tranzicija od kad je ušla u naše živote 90-ih, za njega isto što i reč stres.

„Mnogo toga govori, ništa ne objašnjava, a nema nikakve odgovornosti. Kada bih pokušao da u vezi sa tim akumuliram svoje lično iskustvo, onda bih rekao da je tranzicija kretanje iz jedne vrste dehumaniteta u još veći dehumanitet. To je neki glib između revolucije koja se nije desila a koja podrazumeva krv i destrukciju i, evolucije koja je valjda suviše lijenja da bi došla na naše prostore“, kazao je Mustafić dodajući da ga je stoga i zanimalo da se scenski pozabavi ovim fenomenom a naročito vakuumom, koji smo društveno okarakterisali kao kapitalizam.

„Kada se sruše društvene vrednosti koje ste poznavali, onda nemate ni temelje, niti konstrukciju da pravite neku novu kuću, novo osećanje sigurnosti. Naprosto se nađete na vetrometini. Ta vetrometina je kod nas istorijska, politička, socijalna a, bojim se, i moralna. U takvom vremenu je sve dozvoljeno – sve se kupuje i prodaje i mnogo novih reči su okupirale naše domove – biznis plan, projekat, inflacija, devastacija, deregulacija…“, nabrajao je Mustafić pojmove iz tranzicijskog vokabulara koji su ga, kako je rekao, načisto sludeli ali i pokrenuli da sve ovo istraži u pozorištu, gde može da pronađe mir.

Autor teksta Vuk Bošković je primetio da je ova predstava način da se mapira život u kome živimo.

„Desilo nam se u međuvremenu da su tekst i predstava postali aktuelniji na globalnijem nivou od onoga što smo planirali na početku jer su se u svetu desile takve stvari da se ne pitamo više gde ide Balkan, gde ide Srbija, gde ide Bosna i da li Srbija treba da ide ka Evropi, nego su nekako i Evropa i Amerika krenule da idu u pravcu Srbije“, zapazio je Bošković.

„Mi smo 20 godina pokušavali da napravimo tranziciju ka uređenom sistemu i društvu u kojem se znaju određena pravila, u kojem se svi slažu oko bazičnih principa, da bismo došli do sadašnjeg trenutka gde nismo baš sigurni da li ta tranzicija ima više smisla, pošto tamo gde smo mi kao krenuli, to možda više i ne postoji ili je bar u procesu krunjenja. Tako nastaje haos u kojem mi ovde živimo decenijama svakodnevno“, konstatovao je Vuk Bošković.

Glumci i glumice predstave „Novog doba“ su od reda istakli značaj čvrste veze koju su ostvarili u procesu stvaranja ovog komada, a to nije bilo teško jer, kako je Mustafić rekao, takva vrsta „zavere“ može da se napravi samo među ljudima koji dele iste etičke i estetske vrednosti.

Svi glumci u igraju dva lika čiji su karateri antipod jedan drugom. Scenografiju za su radili Petya Vasileva Stoykova i Svetoslav Krastev Kokalov, kostimografija je poverena Lejli Hodžić, kompozitor je Vladimir Pejković.Reprize su 22, 24. i 25. januara.

Poštena inteligencija po strani

„Ostati dosledan sebi kad je sve oko vas protiv toga i biti svoj – ne napraviti kompromis kojeg ćete se stideti pred svojom djecom, prijateljima, to traži mnogo neprospavanih noći, mnogo odricanja, žrtve ali možda, kao i u ovoj knjizi Viktora Ivančića koja nam je bila inspiracija, možda je došlo vreme da radnici i seljaci uzmu stvari u svoje ruke a poštena inteligencija neka sačeka, kao što je svih ovih godina stajala po strani“, zaključio je Dino Mustafić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.