Nušićeva "Pučina“ pred festivalskom publikom u Užicu 1Nenad Jezdić Foto: Nenad Kovačević

Mnogo toga je, i veoma uspešno, andambl JDP u predstavi „Pučina“, u režiji Egona Savina, saopštio iz te Nušićeve drame – od naših mentalitetskih odrednica i iščašenih prodičnih odnosa, preko bračnog neverstva, korupcije i jagme za partijskim knjižicama radi uspona u karijeri, do svega toga reciklirang za današnje prilike – tabloidizacije društva, verovanja u to da, po svaku cenu, i dalje treba grabiti državne funkcije, da je istina opasna, a antikovid vakcina štetna.

Nušić je taj dramski tekst napisao pre skoro 120 godina, kada je nastajalo srpsko građansko društvo. Pažljivim intervencijama i dopisivanjima, koja drami nisu oduzela ni gram njene vrednosti i nušićevske tipičnsti, reditelj je u predstavu udahnuo posebnosti ovog vremena i naših ponovnih pokušaja da postanemo građani. Deli sa nama dileme o tome šta radismo duže od veka, zašto smo prizivali tranziciju novog doba, ako smo od nje unapred bežali, gde smo se uputili i dokle nameravamo da bauljamo pučinom, bez „opreme za navigaciju“.

Glumci su komad igrali sinoć na 26. Jugoslovenskom pozorišnim festivalu „Bez prevoda“ u Užicu, na kome se prikazuju najbolje predstave iz regiona. Gledaoci, ne baš svi pod zaštitnim maskama, pozdravili su glumce gromkim i dugotrajnim aplauzom, pozivima na bis i njihovu igru, na skali od jedan do pet, ocenili sa 4,70.

Zanimljive teme su pokrenute i tokom razgovora nakon predstave, kada je glumac Nenad Jezdić, koji inače nije sklon takvim skupovima, bio veoma raspoložen i komunikativan. Sa prisutnima je podelio ne samo analizu komada i svog lika, već i svoje stavove o sadašnjici, odnosu današnjih laži i istina, medijskoj tabloidizaciji čija žrtva je, svedočio je o tome, bio i on.

Jezdić tumači činovnika čija supruga mu, koristeći ljubavnu vezu sa ministrom, a sve radi sopstvenog cilja „ministarke“, isposluje unapređenje u državnoj službi.

„On je „penjač“ na društvenoj lestvici. U trenucima sopstvene skepse i negativnosti, posmatram ljudi oko sebe i vidim da im je važno da su se na društvenoj lestvici visoko popeli, da su sačuvali neki ugled, tabliodi i medijski“. kazao je Jezdić i pitao se „gde je nestao pojmovnik časti, morala i ljubavi, pa su ljudi toliko željni nekakvog statusa i ugleda“.

„Ovaj komad priča upravo o osobini našeg čoveka, kome je jako važno da je statusno priznat, štagod to značilo. To je Nušić, naše svevremeno ogedalo“, dodao je Jezić.

„Manje bismo živeli nušićevski svet kada bismo, kao pojedinci, imali svest o svemu tome… Gde su granice morala i časti preko kojih nećemo prelaziti? Ako bi svako od nas to znao i u svakom trenutku, namerno pričam o trenutku jer je ovo trenutak avanzovanja i stihije, bili bismo manje nušićevski narod“, poručio je, između ostalog, Nenad Jezdić.

Večeras je na programu komad „Tri zime“, Tene Štivičić, u režiji Jasne Đurićić, koji će igrati pozorište Promena iz Novog Sada

Izmene u pratećem programu

Najavljena za večeras, u okviru pratećeg programa Festivala, odložena je promocija knjige „Odigravanje priče. Političko pozorište Dušana Kovačevića“, književnika i profesora iz Sarajeva Nenada Velikovića, zbog njegove sprečenosti da prisustvuje promociji.

 

Izložba o Miši Stanisavljeviću

U Narodnoj biblioteci Užice je otvorena izložba „Ne znam ništa o Miši Stanisavljeviću“. Autorke postavke, profesorke književnosti iz Užica- Ružica Marjanović, Milena Stričić, Gordana Danilović, Snežana Cvetković i Ljiljana Smiljanić, uspele su da, nakon dvogodišnjeg i obimnog istraživanja, prikažu život i delo Miodraga Miše Stanisavljevića (Srednja Dobrinja, kod Požege,1941-2005), pesnika neuobičajenig poetskog stila, pisca, dramaturga, kritičara i satiričara, koji je dugo bio skrajnut u zaborav.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari