Anatomija hipomanijeAnatomija hipomanije, scena iz filma

Otvoreno pismo filmskim autorima stiglo je danas u našu redakciju i mi ga objavljujemo u celosti.

Otvoreno pismo filmskim autorima – članovima Upravnog odbora i direktoru druženja UFUS AFA ZAŠTITA Stefanu Gelineu

Članovi upravnog odbora:
Jovana Nikolić,
Srdan Golubović,
Darko Bajić,
Predragu Perišić,
Milanu Knežević,
Đorđe Milosavljević,
Žarku Dragojević,
Srđan Dragojević,
Darko Lungulov,
Goran Marković,
Predrag Popović.

Poštovane kolege filmski autori,

Nakon što smo se prošle godine upoznali sa aktivnostima organizacije Filmskih autora Srbije (UFUS AFA ZAŠTITA) uvideli smo da prema Statutu samog udruženja i Zakonu o zaštiti autorskih prava ispunjavamo sve uslove da postanemo punopravni članovi. Udruženje je javno pozivalo autre da se učlanjuju putem javnog panela organizovanog u sklopu Martovskog festivala kratkometražnog i dokumentarnog filma na kome smo mi svi učestvovali kao autori a jedan od filmova sa kojim se koleginica Mina Vavan prijavila u udruženje „Anatomija hipomanije“ osvojio je nagradu za najbolji dokumentarni film do 50 minuta na ovom festivalu.

Budući da su naši filmovi prikazivani na javnom servisu – RTS, bili smo jako zadovoljni što na samom početku naših karijera kao filmskih autora već postoji funkcionalno udruženje koje bi trebalo da se bavi naplatom tantijema od reemitovanja naših dela kod kablovskih operatera kao i kolektivnom zaštitom naših autorskih prava.

Zato nas je šokirao negativni odgovor iz marta meseca ove godine koji smo dobili mejlom od direktora ovog udruženja u kome smo obavešteni da UFUS AFA ne želi da štiti naše filmove nastale u okviru prestižne radionice za filmske autore „Atelje Varan“ i odbija nas za prijem u članstvo čime nas ne priznaje kao filmske autore. Time nas direktno diskriminište iako bi trebalo da nas štiti.

Ova potpuno neosnovana i ishitrena odluka je doneta na osnovu novog dokumenta nazvanog „Mišljenje“ formiranog 9. januara prema kome: „UFUS AFA ZAŠTITA ne treba da štiti filmska dela koja su stvorena pod mentorstvom.“ Ovo „mišljenje“ sačinjeno je nakon što je nas nekoliko mladih filmskih autora podnelo zahtev za prijem u članstvo krajem prošle godine i o sadržaju tog mišljenja nikada nismo obavešteni.

Ovo „mišljenje“ direktno se protivi Zakonu o zaštiti autorskih prava i u kontradikciji je sa Statutom Udruženja UFUS AFA ZAŠTITA, kao i sa dosadašnjim odlukama udruženja. I u ovom trenutku UFUS AFA ZAŠTITA štiti dela i autore koji su primljeni pod istim uslovima pod kojima smo mi i naša dela odbijeni. U Statutu udruženja koji je dosupan javnosti navodi se: „Autorima filmskog dela se smatraju pisac scenarija, reditelj i glavni snimatelj.“ Ni na jednom mestu nije pomenuto da prisustvo mentora utiče na status autora ili na bilo koji način dovodi autorstvo u pitanje. Zakon o autorskim i srodnim pravima je takođe nedvosmislen po pitanju toga ko se smatra autorom u filmskom delu. Kao takavi, Statut i Zakon ne mogu da podleže tumačenju ni mišljenju jer je u oba dokumenta termin autora vrlo precizno definisan. Takođe, i Zakonom i Statutom su precizno određene nadležnosti udruženja, ali i princip prema kome UFUS AFA ZAŠTITA treba da postupa kada je u pitanju prijem novih članova. Pod to svakako ne spadaju bilo kakav vrednosni sud kao ni ispitivanje autorstva, što je učinjeno u našem slučaju.

U produkciji filmskih škola i radionica redovno nastaju dela koja nisu imala mentorski uticaj, kao što u profesionalnim produkcijama redovno nastaju dela pod mentorskim uticajem. Sastavni i prirodni deo razvoja svakog profesionalnog filma je odlazak na filmske radionice na kojima autori imaju sesije sa mentorima koji imaju indirektan i često odlučujuć faktor na strukturu filma. Ovo ne znači ta su ti autori manje autori ili da njihovi mentori polažu pravo na autorstvo. Jedna od takvih radionica za filmske autore je između ostalog i radionica Atelje Varan u okviru koje smo mi razvijali naše autorske filmske projekte.

Uticaj mentora na status autora nije do sada bio dovođen u pitanje, pogotovo kada se radilo o odlučivanju o prijemu novih članova, upravo zato što bi to značilo da UFUS AFA radi protivno svom Statutu ali i Zakonu o autorskom i srodnim pravima, što se upravo sada dešava u našem slučaju.

Dodali bismo činjenicu da jedno od najvećih i najstarijih udruženja za kolektivnu zaštitu autorskih prava – LeScam neupitno štiti filmove autora nastalih na radionici Atelje Varan u Francuskoj što se bez problema dešava i sa drugim udruženjima u svim drugim zemljama, osim u Srbiji.

Ovo je prvi put ikada da se iznosi mišljenje prema kome mentorstvo na bilo koji način utiče na autorstvo i da postojanje mentora znači ne priznavanje autora. Advokatski tim UFUS AFA zaštite na javnim nastupima insistira na tome da neko uvek mora biti pravni vlasnik autorskih prava i da se ono tretira jednako kao i imovinsko pravo. Ko je u tom slučaju vlasnik autorskih prava naših filmova, ako to nismo mi?

Dodali bismo da su naši filmovi nagrađivani na domaćim i stranim festivalima za autorske pozicije. Mi smo se sa tim filmovima ostvarili kao autori i na osnovu njih nas filmska zajednica, festivali i publika priznaju kao autore. Kako je onda moguće da jedina institucija čija je to obaveza, ne može ili ne želi to da uradi?

Zbunjeni ovako naglom promenom mišljenja i donošenjem odluka koje nisu u skladu sa Zakonom i Statutom, a koje ranije nisu bile pominjane, pitali smo se koji su razlozi za takvu naglu promenu stava. Odgovor na naša pitanja, nakon što smo ih više puta poslali, nismo dobili ni od direktora, ni od Saveta autora, ni od Upravnog odbora UFUS AFA. Obratili smo se i Zavodu za zaštitu intelektualne svojine koji naša pisma ignoriše.

Ovim pismom nemamo nameru nikoga da targetiramo niti da kritikujemo rad udruženja. Svesni smo da smo tek na početku naših karijera i da naš opus još uvek nije na tako zavidnom nivou. Ali to nije razlog da budemo diskriminisani pred jedinom institucijom u okviru koje bi trebalo da se esnafski organizujemo u budućnosti, pogotovo kada nas svi osim te institucije priznaju kao autore. Smatramo postupke direktora, Saveta autora i Upravnog odbora krajnje nekolegijalnim, i sve što tražimo jeste uspostavljanje komunikacije i prestanak sa ignorisanjem mladih autora.

Naš postupak nije motivisan ni politički ni nekim materijalnim ili bilo kakvim drugim interesom. Mi želimo da verujemo u to da ćemo moći da gradimo naše karijere u zdravoj filmskoj zajednici i uz pomoć institucija koje štite prava svih autora. Želimo da prestanu da nam se daju razlozi za odlazak iz zemlje i započinjanje karijera u nekim drugim zajednicama, pogotovo od strane autora čija su nas dela podsticala na solidarnost i motivisali da gradimo zdrave odnose unutar naše zajednice, umesto da iz nje bežimo.

U nadi da će ovo pismo konačno proizvesti odgovor i rezultirati fer odlukom UO Udruženja UFUS AFA ZAŠTITA po pitanju našeg prijema u članstvo i priznavanja naših autorskih filmova

Danilo Stanimirović (film Beogradski pupoljak),
Mina Vavan (film Anatomija hipomanije),
Zoja Čvoro (film Dobrinka),
Maja Paunović (film Jednogodišnjak)

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari