„Pogled iza štafelaja“ užičkog umetnika kao dokaz o osvajanju stvaralačke slobode 1Rade Vergović/Foto: Privatna arhiva

Osim zavidne slikarske karijere, Radomir Vergović, akademski slikar iz Užica, za četrdeset godina rada je stvorio i značajan opus karikatura, ilustracija i naslovnica užičkog nedeljnika Vesti, a ti radovi mogu se pogledati u Gradskom kulturnom centru Užice.

Taj deo svog stvaralaštva Vergović je predstavio na izložbi „Pogled iza štafelaja“, uz promociju knjige istog naziva koju je priredio Zoran Jeremić, književnik i publicista iz Užica.

Vergović je ceo svoj radni vek, kao likovni urednik, proveo u Vestima – od 1968. do 2000. godine, a postavku čini izbor njegovih radova nastalih od 1972. do 1998. godine.

Poznati užički i srpski slikar je stvoro respektabilnu slikarsku karijeru, tokom koje je priredio više od 40 samostalnih i učestvovao na oko 150 grupnih izložbi.

Pored prepoznatljivih ulja na platnu, eskpresionističkog kolorita, Vergović se bavio mozaikom, crtežom, grafičkim dizajnom, novinskom i književnom ilustracijom i karikaturom. Grafički je opremio i likovno uredio više od 300 knjiga i publikacija.

„Pogled iza štafelaja“ užičkog umetnika kao dokaz o osvajanju stvaralačke slobode 2
Foto: Privatna arhiva

Svojim ilustracijama i karikaturama, Vergović je vrlo kritičan prema društvenim „iščašenjima“ u vremenu u kome je stvarao, a neke od njih su tako aktuelne kao da su nastale juče.

Na jednoj naslovnici na kojoj su Marskov „Kapital“, srp i čekić, ti simboli nekadašnjeg socijalizma poručuju „Ja sam nezaposlen“, „A, ja sam tehnološki višak“ i „Ja, bogami, radim u inostranstvu“.

Vergović je ugrabio i druge trenutke koji se tiču ne samo užičkog kraja, nego i nagomilane i nerešene probeme  geografije nekadašnjeg zajedničkog prostora  i Sbije – od Kosova i Metohije, preko ratova devedesetih, siromštva, političkih manipilacija, do globalnih prevara o slobodi i jednakosti.

„Pogled iza štafelaja“ užičkog umetnika kao dokaz o osvajanju stvaralačke slobode 3
Foto: Privatna arhiva

„Ja sam slikar, ali sam paralelno radio kao likovni i tehnički urednik u Vestima,  tako da sam čitav jedan opus napravio iza štafelaja“, objašnjava umetnik.

Kaže da su mu Vesti i dalje drage, ali mu ne prija, objašnjava, „ogromna količina boje i kolor fotografija, za koje ocenuje da su „sve pokvarili“

„Sve informacije su ilustrovane fotografijama u koloru i one ispunjavaju ceo vizuelni prostor, tako da u tome crno-bela ilustracija nema šta da traži, što je šteta“, „ilustruje“ Vergović današnji način pezentovanja informacija.

Zoran Jeremić, koji je, takođe, nekada radio u Vestima, primećuje da je Vergović stvorio jedinstveni opus karikatura u užičkom kraju i da su one „refleksije na stvarnost i iskazi hrabrosti i odvažnosti“.

„Pogled iza štafelaja“ užičkog umetnika kao dokaz o osvajanju stvaralačke slobode 4
Knjiga „Pogled iza štafelaja“

„Rade je naslovnim stranama davao komentare koji su bili mnogo oštriji od onoga što piše u novinama, ali nikada zbog toga nije zabranjivan“, podseća Jeremić i ističe da su „izložba i knjiga „Pogled iza štafelaja“ dragoceno svedočanstvo o osvajanju stvaralačkih sloboda“.

„Te naslovne strane regionalnog lista, s tiražom (danas nezamislivim!) od više desetina hiljada primeraka, predstavljale su visoku meru duhovne slobode od koje Vergović nije odustajao ni u doba preteće pomrčine jedne ideologije, kada su novinski stupci popunjavani hronikom ispraznog smisla“, ocenio je Jeremić.

Postavka se može pogledati do 15. oktobra.

Gimnastičar i glumac u mladosti

U mladosti, Vergović je bio talentovani gimanastičar i glumac i bio partner Milene Dravić u njenom filmskom debiju u ostvarenju „Vrata ostaju otvorena“ (1954).

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.