pospanost beogradski festival igreFoto: Mark Domaž

Posle svetske premijere komada “Zlatno doba” u koreografiji grčkog umetnika Konstantina Rigosa, a u izvođenju Baleta Grčke nacionalne opere u subotu na sceni Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu, program 22. Beogradskog festivala igre vraća se u prostor u kome je počela ovogodišnja edicija.

U nekadašnjen beogradskom bioskopu “Balkan”, gde je sa dve predstave zaredom ovogodišni Festival početkom marta otvorila kompanija libanskog umetnika Omara Ražina, u ponedeljak i utorak izvođenjem komada “Pospanost” 22. BFI formalno će zatvoriti Boris Šarmac, poznati francuski igrač, koregraf, do jula zvanično direktor Teatra igre Pine Bauš iz Vupertala, prvi čovek projekta “Teren” – koreogarskog eksperimenta na otvorenom prostoru.

Iz programa 22. BFI ostaje samo još, zbog povrede igrača, za 20. maj u SNP-u odloženo gostovanje komada “Onaj ko pada” takođe svetski poznatog francuskog igrača i koreografa Joana Buržoa.

Boris Šarmac predstaviće se večeras kao koreograf i igrač u solu “Pospanost”, koprodukciji više umetničkih kuća, premijerno izvedenom 2021. u Operi u Lilu.

Ovaj rad traje nepun sat, a kao muzičku osnovu ima dela različitih žanrova, od velikana baroka do filmske muzike i Enija Morikonea, zvukova iz prirode – poja ptica i oluje.

“Dopada mi se ideja da koreografske ideje dolaze kad ležite, kad zaspite, kad ste pospani. Voleo bih da napravim pospani solo inspirisan fazama latencije i istraživanja hibernacije, a za kraj prizvuk sanjarenja i vrisak buđenja, da istražuje želju za pasivnošću, da se kreće oko sna. U ovom solu želeo bih da razmišljanja učinim što vidljivijim”, kaže Bors Šarmac, kreator eksperimentalnih projekata poput efemerne škole Bosal, Muzeja igre, koncepta Terrin (Teren), inače poznat kao pripadnik radikalne igre.

“Pospanost” u bioskopu Balkan: Gostovanjem francuskog umetnika Borisa Šarmaca završava se 22. Beogradski festival igre 1
Foto: Mark Domaž

U BFI kažu da je “vešt da poveže svoja preispitivanja sa stanjem savremenih tela, stvarajući hibridne predstave i formate koji, u širokom spektru prostora, kombinuju kreaciju i repertoar, teoriju i transmisiju”.

Sa diplomom Baletske škole pariske Opere i lionskog Nacionalnog konzervatorijuma za muziku u igru Boris Šarmac izgradio je svetsku karijeru.

Između 2009. i 2018. bio je direktor Muzeja igre pri Nacionalnom koreografskom centru Rena i Bretanje.

Udruženje Teren je pokrenuo 2019. kao projekat koreografskih eksperimenata bez zidova i krovova, umetnutih u grad i javni prostor.

Jedno vreme bio je gotovo stalni autor Avinjonskog festivala, a neki od njegovih radova našli su se i na repertoaru Baleta pariske Opere.

Šarmac je autor više knjiga o igri, izvođač i improvizator koji je sarađivao sa Odil Dubok, Medirikom Koljonom, Anom Terezom De Kersmaker i Tinom Segalom.

Njegov rad se prikazuje širom sveta, uključujući Muzej moderne umetnosti u Njujorku i Tejt Modern u Londonu.

Kao direktor Teatra igre Vupertal zajedno sa Terenom radi na umetničkim projektima koji povezuju Nemačku i Francusku u zajedničkom razvoju koreografskog rada i repertoara Pine Bauš.

Režirao je nekoliko filmova, uglavnom zasnovanih na koreografskom materijalu iz sopstvenih komada, kojima je 2023. u Marseju bila posvećena izložba o savremenoj umetnosti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari