Recenzija filma "Spider-Man: Across the Spider-Verse": Samo hajp ili najbolji superherojski film svih vremena 1foto: Blitz Promo

U vremenu kad je sve za pet ili deset zvezdica, ili direkt za kantu za đubre, cancel kulturu i potpuno uništavanje i spaljivanje, svaku pohvalu i hajp uzimamo sa dozom rezerve. Tako smo prišli i novom animiranom filmu „Spider-Man: Across the Spider-Verse“.

Animirani film o Afroameričkom dečaku koji sa udarcem puberteta dobija i ujed radioaktivnog pauka i postaje Spajdermen, možda i nije baš vrsta filma o kojoj očekujemo da čitamo tekstove da su najbolji svih vremena. Ali upravo se to desilo, kad se ovaj film našao na vrhu liste najbolje ocenjenih filmova ikada, prestižnog filmofilskog sajta Letterboxd, koji okuplja u ljubavi prema sedmoj umetnosti gomilu poznavalaca i ljubitelja koji od filma žele nešto više.

I na nešto komercijalnijoj platformi, Rotten Tomatoes, ovaj animirani film ima 96% uspešnosti kod kritike i 95% kod publike. Sa tim ocenama on bi onda definitnvo ušao u top 5 najboljih superherojskih filmova svih vremena, pretekavši i Avengerse, ali i Nolanovog Betmena. Međutim, najzanimljivije je što na toj listi, na mestu broj jedan, prethodni nastavak ove franšize „Spider-Man: Into the Spider-Verse“ iz 2018.

Postavlja se onda ono standardno, Vojko V pitanje – Kako to? Da li je zaista toliko dobro, ili je ceo svet progutao udicu hajpa. Pa i jedno i drugo.

Da, ovaj animirani film je već sad viđen da će postati kultni klasik žanra, što po kvalitetu i uzbudljivosti, tako i po novim rešenjima predstavljanja pokretnih crteža, ali bi isto tako mišljenje o njemu valjalo „da malo odstoji“ pre nego ga proglasimo za najbolji ikad. Barem par godina.

U ovom univerzumu (a kako su nas Spajdermen i drugi Marvel filmovi do sad naučili, ima ih mnogo) Majls Morales je pored toga što se nosi sa odrastanjem, i ostalim „ranim jadima“, mora da napreduje kao superheroj i borac za pravdu. Ne pomaže to što zna da takvih kao što je on ima na stotine, ali su svi predaleko od njega. Usamljeni Majls mašta o tome da će se opet videti sa svim svojim prijateljima iz drugih univerzuma, ali i ne zna koliko je blizu tog ostvarenja, s obzirom da Spajder-devojčica, Gven Stejsi, stiže u njegov univezum.

Naravno pod parolom prijateljstva sa njima, dok je u stvari na tajnom zadatku, u kom treba da spasi svet, ili svetove, od negativca koji sa lakoćom preskače kroz multivers, ne bi li ojačao. Majls naravno kreće za njom, a onda otkrivamo surove istine o tome kako i zašto je naš glavni protagonista postao čovek pauk, odnosno da li je uopšte trebalo to da postane i šta na to ima da kažu ostali Spajdermeni kojih ima na hiljade.

U tim susretima raznih verzija omiljenih junaka, susreću se i tehnički stilovi i načini animacije. Od modernih 3D i starinskih iz 60-ih godina prošlog veka, do stripovskih škrabanja, lego varijanti i igrane strukture koja povezuje ovaj crtani sa MCU filmovima koje smo gledali prethodnih 20-ak godina. Sa svakim novim univerzumom, dobijamo i novog Spajdermena, koji ma koliko različit bio (tinejdžer, anarhista, razočarani sredovečni čovek, ili vampir Spajdermen) trebalo bi da ima sličnu kanosku priču o gubitku iz koje glavni junak izlazi jači i bolji. Taj kanon će upravo naš Majls Morales probati da razbije jer dečija zanesenost ga još uvek vozi kao i geslo da se svi mogu spasiti bez gubitaka.

A u pozadini superherojskog crtanog filma, krije se klasična priča o manjinama i nepripadanju, kao i strahu od toga kako će te sredina prihvatiti ako pokažeš svoje pravo lice i „skineš masku“ koju stavljaš da bi sakrio svoje pravo ja. Otud je ovaj film veliki kao kuća među LGBT klincima koji upravo ovakve probleme proživljavaju.

Možemo ipak priznati da priče o više univerzuma iliti mulitversu počinju da jako umaraju. Pored svih Marvelovih filmova, ova tema je ušetala i u Oskarovsku sekciju (gledali smo Everything Everywhere All at Once). Ponadali smo se da sa ovom pričom multivers ulazi u svoj poslednji krug, a onda se i setili da i DC konja za trku ima, i da Fleš ulazi u bioskope za koji dan, gde nas isto čekaju paralelni svetovi.

Da li ćete uživati u ovom filmu i misliti da je najbolji ikad? Da, ali samo ako vam ova vrsta filmova godi, a još više ćete ga ceniti ako ste duboko u materiji, znate sve o Spajdermenu ali i drugim Marvelovim junacima. Nemojte samo očekivati da će vam ovaj film promeniti mišljenje ako vam je ova tema strana, jer verovatno neće. Sve što budete videli teško da će vam ogrejati srce i naterati vas da se prihvatite hajpa. Ovaj film je pravljen da bude voljen od strane „nerd kulture“, a nijanse koje je autorski tandem  Fil Lord i Kris Miler spremio kao specijaltet najbolje će konzumirati oni koji imaju izistinski osetljivo nepce za ovakav ukus.

Možda i najveća mana filma je što kad krene najuzbudljiviji rasplet shvatate da gledate samo prvu polovinu filma. Veliko „To be continued“ se pojavi na ekranu, i ako ste neobavešteni ko ja, shvatate da tek sledeće godine dobijate rasplet cele zavrzlame.