Spektakularan početak 56. Bitefa - u prologu predstava "(Nije) kraj sveta" slavne Kejti Mičel 1Foto R. Radosavljević/Danas

  Uz zahvalnost medijima koji doprinose da se o programima Bitefa informiše kulturna javnost, posebno oni koji ne mogu da dođu na festival, a zainteresovani su za pozorišna zbivanja, na trećoj konferenciji za novinare koja je juče organizovana u mts Dvorani, predstavljen je kompletan program ovogodišnjeg Beogradskog internacionalnog teatarskog festivala. Pod simboličnim naslovom „Mi – […]

 

Uz zahvalnost medijima koji doprinose da se o programima Bitefa informiše kulturna javnost, posebno oni koji ne mogu da dođu na festival, a zainteresovani su za pozorišna zbivanja, na trećoj konferenciji za novinare koja je juče organizovana u mts Dvorani, predstavljen je kompletan program ovogodišnjeg Beogradskog internacionalnog teatarskog festivala.

Pod simboličnim naslovom „Mi – junaci rada svog“, 56. Bitef odvijaće se od 23. septembra do 2. oktobra, a kako su podsetili direktor Bitefa Miloš Latinović i umetnički direktor Ivan Medenica, „uvertira“ za ovogodišnji festival započela je juče u Luci Beograd (Silosi), u okviru programa Cirkobalkana, uz dve francuske cirkuske predstave, „Bakeke“ i „Bestiare.

U prologu festivala, koji tradicionalno najavljuje tematske i estetske linije nastupajućeg programa i pravi kopču sa prethodnim izdanjem festivala, 23. septembra u Narodnom pozorištu biće izvedena predstava „(Nije) kraj sveta“, u režiji najznačajnije svetske pozorišne rediteljke Kejti Mičel, i u produkciji berlinskog pozorišta Šaubine.

Ova predstava je ekološki osvešćena u pogledu teme, ali i produkcije, i uvodi potpuno novi, utopijski vid stvaranja pozorišta, a za šta se Kejti Mičel dosledno bori u svim svojim poslednjim radovima, praveći tako zaokret u svojoj ranije vrlo prepoznatljivoj poetici.

U petak, 23. septembra, od 16 časova pa do početka predstave „(Nije) kraj sveta“, ispred mts Dvorane biće postavljena Klimatska kapsula, koju je pripremio Centar za promociju nauke (CPN).

Već na samom početku, publika će moći da uživa u predstavama zvezdi 56. festivala – oficijelno, 56. Bitef svečano će biti otvoren 25. septembra u Jugoslovenskom dramskom pozorištu, plesnom predstavom „Svaki pokušaj će se završiti u skršenim telima i slomljenim kostima“, slavnog belgijskog koreografa Jana Martensa, koja je doživela veliki uspeh na festivalu u Avinjonu, a Bitef će zvanično proglasiti otvorenim ruska kustoskinja, rediteljkai kritičarka Marina Davidova, koja je od početka rata u Ukrajini politička emigrantkinja.

U konkurenciji za Gran pri „Mira Trailović“ i Specijalnu nagradu „Jovan Ćirilov“ biće devet predstava vodećih umetnika iz Nemačke, Belgije, Meksika, Francuske, Srbije, Slovenije i Velike Britanije, a prema rečima Ivana Medenice, o najboljim ostvarenjima odlučivaće balkansko – germanski žiri.

Žiriju će predsedavati slavna Štefani Karp, dramaturškinja i internacionalna pozorišna kustoskinja, a članovi su Kristina Dozel, kritičarka, Selma Spahić, rediteljka, Dino Pešut, pisac i dramaturg, i Vanja Ejdus, glumica.

Uz najavu ovogodišnjeg žirija, Medenica je istakao da se u jednom mediju pojavio tekst o angažovanju umetnika iz regiona u beogradskim pozorištima, u kojem se u negativnom kontekstu pominju reditelji Haris Pašović, Dino Mustafić i Selma Spahić.

– Moram da kažem da smo zaista bili uznemireni tekstom koji se na neprimeren način bavi temom rada i zastupljenosti umetnika iz bivše Jugoslavije u Beogradu i Srbiji, gde je imenovana i Selma Spahić, uz Harisa Pašovića i Dina Mustafića, i smatramo da je njihov rad nešto veoma dragoceno kod nas. Zato mi je veliko zadovoljstvo što je upravo ova bosanska rediteljka, jedna od vodečih u regionu, članica žirija 56. Bitefa.

Umetnički direktor najavio je i da će 56. izdanje Bitefa proteći uz najveći broj stranih gostiju do sada, njih više od 500! Većina njih su učesnici plenarnog sastanka jedne od najvećih evropskih pozorišnih mreža, IETM-a. Za njih je organizovan i šoukejs, koji je zamišljen kao platforma za povećanje međunarodne vidljivosti domaćeg pozorišta i njegov plasman u inostranstvo.

– Najobimniji prateći program je plenarni miting IETM – a, najveće evropske i jedne od najvećih svetskih pozorišnih mreža, i zaista se radujem što smo u ovim teškim vremenima, obeleženim posledicama pandemijom koronavirusa, ruske invazije na Ukrajinu, ekonomskom krizom u svetu i u našoj zemlji, odabrali pravu temu. A to je rad, uslovi rada u svim delatnostima, kao i u izvođačkim umetnostima, obespravljenost radnika, i što možemo gradu Beogradu da prištimo radost kroz međunarodno svetski relevantan umetnički program na društveno značajnu temu koja nas se tiče i lokalno i globalno. I što ćemo, u najboljoj tradiciji ovog festivala, Beograd učiniti svetskom pozorišnom prestonicom – istakao je Medenica.

Učesnici IETM konferencije će, kako je najavio, gledati i domaće predstave, i to će biti lepa prilika za promociju domaćeg pozorišta.

– Organizovali smo Šoukejs, tako da će biti u prilica pogledaju „Tako je (ako vam se tako čini)“ (JDP), „Uspavanka za Aleksiju Rajčić“ (Narodno pozorište), „Living room“ i „Cement Beograd (BDP) i „Neoplanta“(Újvidéki Színház u Novom Sadu, evropskoj prestonici kulture). Napravili smo platformu za prezentaciju domaćeg teatra stranim posetiocima, i nadamo se da će neke od ovih predstava biti izabrane za gostovanje na nekim stranim festivalima i scenama.

 

Medenica je poseban akcenat stavio na prateći program Jugofuturizam, koji se sastoji iz predstavljanja specijalnog izdanja slovenačkog časopisa za izvođačke umetnosti Maska, i međunarodne konferencije na tu temu.

Koncept Jugofuturizma podrazumeva utopijsku, futurističku projekciju jednog mogućeg zajedničkog kulturnog prostora iz vizure generacije koja je rođena u doba raspada Jugoslavije, nije opterećena nostalgičnim sećanjima, ali je vrlo zainteresovana za saradnju na ovom prostoru.

Producentkinja glavnog programa Bitefa Ksenija Đurović govorila je o sastankuIETM-a, istakavši da je tema konferencije u skladu sa temom samog festivala, i da se bavi radnim pravima u izvođačkim umetnostima, a pod naslovom „Na posao prioni, na život još više!“

Uvodno izlaganje na ovom sastanku održaće Tomislav Medak iz Zagreba, pod nazivom „Ples protiv rada“, a prenos događaja moći će da se prati uživo na sajtu howlround.com.

Karte za većinu predstava iz glavnog programa Btefa praktično su rasprodate, mali broj ulaznica još uvek je moguće nabaviti, zahvaljujući tome što će mnoge produkcije imati i reprizna izvođenja.

Jugofuturizam nasuprot nacionalnim torovima

Ovogodišnji Bitef zatvoriće predstava „Krize“ mladog slovenačkog reditelja Žige Divjaka, u izvođenju Maske i Slovenskog mladinskog gledališča iz Ljubljane.

– U pratećem programu pokrećemo i platformu Maska iz Ljubljane, a to je jedan od najznačajnihij regionalnih časopisa za izdvođačke umetnosti, i bićemo partneri u njegovom projektu „Jugofuturizam“. To je tema njihovog poslednjeg broja, koji će svoju promociju imati na Bitefu, i ovom pojmu će biti posvećena i konferencija. Važno je da naglasim da ovaj koncept stvaraju oni koji nisu rođeni u Jugoslaviji, i zato je on futurustički, umetnička vizija, jer mladi koji stoje iza „Maske“ teže širem kulturnom prostoru nego što su ovi naši nacionalni torovi – istakao je Ivan Medenica.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari