Trivan prijavila policiji da je Balša Đogo ugrožava 1Detalj sa snimanja serije „Košare“ i Jelena Trivan i Balša Đogo Foto: Ministarstvo odbrane Srbije; FoNet/Telekom Srbije

„Slučaj“ filma „Košare“, u režiji Balša Đoga, čije je snimanje trebalo da se nastavi aprila ove godine, posle iznenadnog prekida jula 2020. i međusobnih optužbi reditelja i producenata kuće „Omega production“, dobija nove, skandalozne dimenzije.

Jer, prema rečima Đoga, ne samo da se ekipa ovog filma i TV serije nije ponovo okupila u Košutnjaku da nastavi rad, kako je bilo dogovoreno u Filmskom centru Srbije (posle prošlogodišnje medijacije koja je naizgled smirila „duhove“), nego su se u međuvremenu desile i neke „horor“ epozode.

– Uprkos tome što smo bez kašnjenja uradili sve što je na medijaciji bilo dogovoreno, pred samu realizaciju snimanja dogovor je opet izneveren – producenti su odustali sa obrazloženjem da treba još bolje da se spremimo do jeseni, raspustili su ekipu filma i započeli su pripremu za drugi projekat, o čemu me nikada nisu zvanično obavestili. Ali, direktora FCS Gordana Matića jesu. Koliko sam čuo, rekli su mu da će kad završe TV seriju i film pod radnim nazivom „Oluja“, nastaviti sa realizacijom projekta „Košare“, i za to su dobili podršku predsednice Upravnog odbora FCS Jelene Trivan. Nisam saznao da je Matić, niti bilo ko drugi iz FCS imao nešto protiv toga, a takva odluka je neobična i presedan – nikada nisam čuo da neko prekine jedan film da bi radio drugi – kaže Đogo za Danas, ističući da se Jelena Trivan koristila raznim „manevrima“ do sada da bi mu oduzela režiju ovog projekta.

– Pretpostavljam da je time htela da amnestira moje producente koji su se svim sredstvima borili da me izbace iz „Košara“, i da na nezakonit način prisvoje film. Ti pritisci na mene brojnim neistinama išli su od toga da nikada nisam predao scenario, da sam ja prekidao snimanje i otpuštao ljude kada bi se snimanju približili samo da bih ga opstruirao, da sam pretio Gordanu Matiću, bacao stolice na njega, da su zbog mene pozivali policiju u FCS, do toga da je Jelena Trivan podnela krivičnu prijavu protiv mene. U toj prijavi piše da ja lično, i graničari koji stoje iza mene, ugrožavamo život i porodicu javnog funkcionera, gospođe Trivan, koja je pri tom samohrana majka. Da bih ilustrovao koliko je lažnih optužbi plasirano protiv mene, podsetiću javnost da je FCS zvao policiju da bi mene zaštitio od upada ljudi koje su bili instruirani da me napadnu tokom prve medijacije septembra prošle godine, zbog čega je ona i prekinuta, i o tom događaju su izveštavali svi mediji.

Đogo navodi i druge obavezujuće dogovore koji su postignuti tokom medijacije da bi se nastavilo snimanje „Košara“ – povlačenje tužbi producenata protiv njega, ali ni to nije ispunjeno. On je, kako ističe, sve svoje obaveze obavio u roku.

– Podsetiću da su posle samo osam dana producenti „Omega production“ prekinuli snimanje na deset dana, da bi se, kako su objasnili, malo bolje spremili i pojačali pozicije u sektorima koje se bave organizovanjem projekta. Posle toga su izjavili da smatraju da neće biti dovoljno para da se završi snimanje, zatražili su da smanjim broj snimajući dana, a kada sam o tome obavestio javnost, tražili su da mi se oduzme projekat. Zanimljivo je, recimo, da je budžet filma „Košare“ za nas, njegove autore, Đorđa Milosavljevića, Strahinju Radetića i mene, koji sam sa njima pisao scenario i konkurisao u FCS, bio i ostao tajna do današnjih dana, što nije praksa. O kolikom novcu se radi nikada nismo bili obavešteni, mada bi nam to mnogo pomoglo da znamo u kom segmentu možemo najjednostavnije da optimizujemo naš rad na filmu, ali je sada i to nevažno – navodi Đogo.

Dodatni zahtev za scenariste kako bi se realizovao film bilo je istovremeno snimanje i TV serije od 14 epizoda, a on je na medijaciji prihvatio da pokušaju da redukuju broj snimajućih dana, kako bi producenti imali dovoljan budžet.

– Promene u scenariju su samo u zahvatu, u cilju uštede para, početni scenario je od skoro sto trideset, smanjen na oko sto snimajući dana. Od jednog epskog spektakla koji smo započeli, napravili smo akcionu, ratnu dramu u kojoj su u prvom planu naši junaci, i u potrebnoj meri sačuvali smo opštu sliku, okolnosti u kojima se ta bitka i ceo rat odvijao. Po mom mišljenju, nismo ništa izgubili, naprotiv, film je postao lirskiji i emotivniji, i zadovoljan sam tim promenama, iako sam na njih bio prinuđen. Smanjen je i broj statista, i oko sto dana snimanja za ceo film i četrnaest epizoda serije, s obzirom na temu „Košara“, daleko je od previše. Mi smo, dakle, ispunili sve zahteve producenata, a oni su opet zaustavili film – kaže Đogo.

Gordan Matić, kako ističe reditelj, nikada nije reagovao na sve te prekršaje dogovora, a jasno je i zašto –  predsednica UO FCS se ponaša kao u tursko vreme – „kadija te tuži, kadija ti sudi“.

Njegovi producenti, kako navodi, nikada nisu hteli zvanično da se obavežu, makar putem mejla, iako je insistirao na tome, da su prihvatili napisani scenario, a budžetirali su projekat po njemu.

– To je izostalo upravo zbog toga da bi horski mogli da ponavljaju neistinu da scenario ne postoji, i da im ga ja nisam dao. Ali, previše je svedoka, a postoji i tekst, koji mogu da potvrde da je to neistina, iako se tome suprotstavlja autoritet predsednice UO FCS. Želim da podsetim javnost da nijedan film ni u staroj Jugoslaviji nije zabranjen zvanično, osim, čini mi se, omnibusa „Grad – Kapi, vode, ratnici „, nego su upravo „gušeni“ na ovaj način – administracijom, SIZ-ovima kulture, partijskim savetima… Apelujem na Matića da odobri da neka druga izvršna produkcija realizuje film i seriju „Košare“ kada ga je „Omega Producion“ već odložila, i pored toga što je imala sve što je potrebno, i za to dobila značajan novac od FCS i Telekoma. Neka napusti svoju zonu komfora u kojoj se ne meša u potpuno neprimerene ocene predsednice UO, i lekcije o patriotizmu i profesionalnosti koje mi ona deli, i neka se usudi da nas pusti da snimamo bez „saradnje“ sa gospođom Trivan. Jer, ni ranije, na brojnim projektima, FCS se nikada nije „mešao“ u autorsku slobodu kako će izgledati finalna verzija nekog filma. Moram da kažem da je ovo obraćanje Matiću i moj poslednji pokušaj da bez još veće bruke po sve nas, završimo projekat „Košare“ – objašnjava Đogo.

Kako ističe, nema drugu soluciju nego da sve dokaze koje ima prosledi javnosti na uvid, da ona prosudi i izvede zaključke zašto filma i serije „Košare“ nema, i ko je za to odgovoran.

– Verujem da bi i u tom slučaju, štiteći interes „Omega production“, a pre svega Jelene Trivan, Matić svu odgovornost preuzeo na sebe. Najzad, iskreno verujem da će autoriteti ljudi koji me podržavaju u ovoj borbi za umetničku i ljudsku pravdu, koliko i njegov profesionalni moral, voditi ka pravednom rešenju – kaže Balša Đogo.

Gordan Matić: Zlonamerni zaključci

Balša Đogo se direktoru FCS javno obratio putem Fejsbuka, i to posle Matićevog saopštenja u kojem ga obaveštava da je na sednici UO, održanoj 5. maja ove godine, na osnovu izveštaja supervizora projekta „Košare“ Dragana Ivanovića, utvrđeno da nije dostavio novu, adaptiranu verziju scenarija. U izjavi za Danas Matić kaže da je pismo koje je uputio FCS, čiji je potpisnik kao odgovorno lice ustanove, zapravo deo standardne procedure suprevizije.

Ona je dogovorena između producentske kuće i reditelja filma „Košare“ na medijaciji u FCS, i koja se od tada, prema istom tom dogovoru, odvija pod okriljem ove ustanove. Supervizor kojeg je angažovao FCS je o obavljenim postupcima zvanično izvestio UO, a FCS je od gospodina Đoga zatražio da odgovorom na dva pitanja otkloni izvesne nejasnoće, kao i da dostavi jedan dodatni dokument kojeg je po Ugovoru potpisanom 3. novembra 2020. trebalo da dostavi. Kako je rok prošao, FCS je odlučio da dogovorene dokumente još jednom zatraži od obe strane, da bi se odredbe Ugovora ispoštovale.

– Moram istaći da je istovremeno sa pismom gospodinu Đogu poslato pismo slične sadržine i producentima filma „Košare“, i nisam siguran šta je u ovoj proceduri uznemirilo gospodina Đoga. Ali, svakako bih istakao da optužbe na račun UO i FCS ne stoje. Navedene insinuacije o bilo čijoj nameri da zabrani ovaj projekat smatram zlonamernim, i zloupotrebom dobre volje rukovodstva FCS, posebno imajući u vidu da smo svi mi uložili puno truda, vremena i pažnje da do medijacije dođe, kako bi se pronašlo adekvatno rešenje za realizaciju filma „Košare“. Zaista, u FCS ne razumemo kako se došlo do netačnog i zlonamernog zaključka da neko zabranjuje ovaj film – istče Matić.

Jelena Trivan: Nemam komentar

Predsednici UO FCS Jelenu Trivan obratili smo se da objasni  ozbiljne optužbe koje je protiv nje naveo reditelj Balša Đogo, ali ona, kako kaže za Danas, nema komentar:

– Javnosti će se obratiti Gordan Matić, direktor FCS, on će objasniti o čemu se radi, a povodom optužbi o meni nemam šta da kažem – navodi Trivan.

Nemanja Mićić: Nećemo voditi polemike u javnosti

– Zahtev koji nam je dostavljen od strane direktora FCS deo je uobičajene procedure da institucija koja je pokrovitelj nekog projekta traži informacije o njegovom toku i mi stojimo FCS i državi Srbiji uvek na raspolaganju. Zahvalni smo državi sto je filmskim radnicima dala šansu da rade u vreme kada se svi drugi suočavaju sa krizom i nećemo izneveriti to poverenje. Snimanje “Košara” se, u skladu sa novim planom, otpočinje na jesen, a premijera se predviđa na dan bitke u aprilu. Nikakve smetnje od strane državnih organa nismo imali, štaviše, samo podršku i dobru volju FCS da ekipa ostane na okupu. Šta je reditelja navelo na onakvo obraćanje ne znamo i sigurno nećemo voditi ikakve polemike u javnosti jer poštujemo i državu koja stoji iza projekta i heroje sa Košara – izjava je producenta Nemanje Mićića.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari