Foto: FoNet/ Nenad Đorđević

Upravo ovako je u pojedinim medijima kvalifikovano pojavljivanje skulpture „Over The Rainbow“ srpskog umetnika Miće Stajčića, čiji su glavni akteri Diznijevi junaci Miki Maus i Paja Patak usred seksualnog čina. Stajčićeva skulptura je postavljena u izlogu Galerije KIC-a, što je izazvalo kontroverze u srpskoj dijaspori i domaćoj javnosti, a dodatno negodovanje, kako su naveli pojedini mediji, pokrenulo je to što se na ulazu KIC-a nalazi reprodukcija freske Belog anđela.

Da bi se javnost umirila, intervenisalo je Ministarstvo kulture i informisanja uklanjanjem skulpture iz izloga, ali je ona i dalje deo izložbene postavke „Kraj i početak“. Osim zapaljivih komentara na društvenim mrežama povodom „neprijatnog incidenta“ za koji Ministarstvo kulture tvrdi da nije trebalo da se dogodi, spekuliše se da je čitav slučaj sa izložbom deo igre u kojoj bi Radoslav Pavlović, inače bivši savetnik Saveta za kulturu u vreme predsednikovanja Tomislava Nikolića, mogao da bude povučen z Pariza.

Ministar kulture i informisanja Vladan Vukosavljević u kratkom razgovoru za Danas kaže da je skulptura povučena iz izloga KIC-a iz dva razloga.

– Jedan je zato što je izazvala uznemirenje javnosti a, s druge strane, zato što predmetno delo nije bilo deo vizuelne dokumentacije na konkursu o kome je komisija odlučivala – istakao je Vukosavljević. On napominje da „sporna“ skulptura nije bila razmatrana i tretirana kao da će da se pojavi, te da stoga ne zna kakav bi stav zauzela komisija.

– Ne mogu da prejudiciram ili idem unazad, ali pošto ovo delo nije bilo prijavljeno u konkursnoj dokumentaciji, a pojavilo se u KIC-u i izazvalo određene kontroverze i zato što nema pun legitimitet, smatrali smo da bi bilo dobro da se povuče iz izloga – objašnjava ministar, a na pitanje ko je prema njegovom mišljenju napravio propust odgovara:

– Ako je reč o propustu, to je propust kustosa izložbe i zaposlenih u Kulturnom centru koji su na licu mesta procenjivali šta će se naći u izlogu. To je izložba koja je sačinjena od brojnih predmeta a izabran je jedan.

Na opasku da su ovdašnji rijalitiji i tabloidi puni skandala a da se u pojedinim medijima i rad umetnika Miće Stajčića naziva skandaloznim, ministar kulture skreće pažnju da termin „skandalozno“ Ministarstvo kulture nije upotrebilo u svom saopštenju.

– Ne baratamo pojmom „skandalozno“, nego „kontroverzno“.

Upitan zar ne misli da je prirodno da savremena umetnost bude i subverzivna i kontroverzna, te da je to čak opšte mesto kada je reč o savremenoj umetničkoj praksi, Vukosavljević kaže da se sa ovim slaže, ali da o tome šta će se prikazivati u Kulturnom centru Srbije i to u jednoj svetskih prestonica kulture odlučuje komisija sastavljena od stručnjaka iz različitih oblasti.

– Ta komisija nije bila u prilici da razmatra konkretno delo i to je suština stvari – zaključio je ministar kulture Vladan Vukosavljević . Na komentar da je isto delo Milorada Stajčića već izlagano u Kulturnom centru Beograda i da ono tada nije izazvalo nikakav problem, ministar kulture konstatuje da je o tome tada odlučivala druga komisija.

Kraj i početak

Izložba skulptura pod nazivom „Kraj i početak“ u Kulturno informativnom centru Srbije u Parizu a pod kustoskom upravom istoričarke umetnosti Ksenije Marinković obuhvata radove pet umetnika koji deluju u okviru neformalne umetničke grupe Dimenzija. To su: Ivana Milev, Miodrag Miše Rogan, Milorad Panić, Milorad Mića Stajčić i Petar Sibinović. Komisija, to jest, žiri koji je preko konkursa izabrao godišnji program KIC smatra je da je aktuelna izložba u KIC, kako su i naveli u svojoj odluci, „projekat koji ima visok stepen reprezentativnosti na međunarodnom planu i doprinosi razumevanju ideje i jezika savremene umetnosti mladih autora iz Srbije“. Ovu izložbu srpskog savremenog stvaralaštva podržala je komisija Ministarstva kulture i informisanja koja predlaže programe za KIC i koja je radila u sastavu: dramaturg Boban Jevtić, istoričarka umetnosti Ana Bogdanović, istoričarka umetnosti i kustoskinja Una Popović, istoričar Stanislav Sretenović i pijanistkinja Jovanka Višekruna.