"Mađarska unovčava svoje prijateljstvo sa Kinom": Politico o poseti Si Đinpinga Budimpešti 1Foto: EPA-EFE

U otvorenom pismu Mađarskoj koje u pojedinim delovima više liči na ljubavnu poruku nego na zvaničnu vladinu poruku, kineski predsednik Si Đinping osvrnuo se na prijateljstvo „blago i bogato kao vino Tokaj“.

Koliko god da je mađarsko vino slatko, njeno partnerstvo sa Kinom je daleko profitabilnije, i politički i ekonomski – i ono postavlja Mađarsku da bude dominantan igrač u prelasku kontinenta na električna vozila, piše Politico osvrćući se na posetu kineskog predsednika Budimpešti.

Uprkos tome što vlada državom koja je članica Evropske unije već 20 godina, mađarski premijer Viktor Orban se bliže identifikuje sa Sijem nego sa svojim kolegama u bloku, često se ljuteći na evropsku birokratiju, odbacujući njenu imigracionu i socijalnu politiku i osuđujući česte kritike Brisela na nazadovanja njegove vlade u odnosu na vladavinu prava.

„Mi vidimo jedni druge kao prioritetne partnere saradnje“, napisao je Si. „Zajedno smo prošli kroz teškoće i zajedno prkosili politici moći usred nestabilnih međunarodnih situacija“.

Političko usklađivanje takođe donosi ekonomske koristi jer Kina obasipa Mađarsku investicijama, posebno elektrilnim vozilima i baterijama.

Bliska veza Sija i Orbana bila je u potpunosti prikazana tokom posete kineskog lidera Mađarskoj što je oštar kontrast u odnosu na početak njegovog putovanja u Parizu, koji je bio u senci napetog sastanka sa Emanuelom Makronom o trgovini i ratu u Ukrajini.

Kineske kompanije uložile su 16 milijardi evra u Mađarsku, čime je Kina postala broj jedan investitor, rekao je Peter Sijarto, mađarski ministar spoljnih poslova.

„Na našu saradnju sa Kinom gledamo kao na ogromnu šansu“, rekao je on.

Očekuje se da će Kina i Mađarska potpisati više od 16 novih sporazuma o saradnji koji pokrivaju sve, od automobila do nuklearne energije, rekao je Szijarto. Sijeva poseta se završava danas.

Kina vidi Mađarsku kao saveznika u trenutku kada mnoge druge zemlje EU sve više zaziru od Pekinga i kao proizvodni centar koji će svojim proizvođačima automobila omogućiti da zaobiđu moguće tarife EU.

Očekuje se da će Evropska komisija objaviti rezultate svoje istrage protiv subvencija za kineska električna vozila i uvesti nove dažbine na vozila već ovog leta.

„Oni trenutno imaju veoma visoke marže u Evropi, tako da bi veoma visoka carina od 30 odsto umanjila profit, ali nije dovoljno da bi profit bio potpuno eliminisan“, rekla je Kamil Bulenoa, pomoćnica direktora za Kinu u istraživačkoj firmi Rodium Grupa.

„Mađarska strategija je da postane globalno proizvodno središte električnih baterija“, rekla je Agneš Šunomar, istraživač u kompaniji China Observers za Centralnu i Istočnu Evropu.

Mađarska doživljava poplavu investicija duž proizvodnog lanca električnih vozila.

CATL, najveći svetski proizvođač baterija, uložio je više od sedam milijardi evra u fabriku baterija od 100 gigavata u Debrecinu.

Nove fabrike su politička i ekonomska pobeda za Orbana u njegovom udvaranju Siju, piše Politico, ali on se suočava sa nekim domaćim odbijanjem zbog zabrinutosti da bi fabrike mogle da zagade zalihe vode i izazovu druge probleme životne sredine.

Do sada je taj otpor malo ugasio Orbanov entuzijazam za kineski novac.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari