U dosadašnjoj praksi bilo je dovoljno da službenici granične policije obave osnovnu kontrolu putnika proverom putnih dokumenata. Međutim, sada će se dokumenta proveravati u šengenskom sistemu informacija, Interpolovoj bazi podataka ukradenih i izgubljenih putnih dokumenata, te državnoj bazi podataka za ukradene, zloupotrebljene, izgubljene i oštećene putne dokumente.

Iz hrvatskog MUP-a saopšteno je da će službenici granične policije sprovoditi sistemsku proveru svih putnika kroz Interpolovu i nacionalnu baze podataka. Sistematske provere predviđene su usvojenim amandmanima na Zakon o šengenskim granicama, prema kojima zemlje članice šengenskog prostora imaju obavezu uvođenja pojačanog sistema provere na svojim graničnim prelazima. Ove provere su uvedene radi sprečavanja bilo kakvih pretnji po unutrašnju sigurnost i javni red država članica EU. Državljani trećih zemalja za ulazak u Hrvatsku moraju imati urednu putnu ispravu koja im omogućava prelazak granice, a koja mora biti važeća barem tri meseca nakon planiranog datuma odlaska sa područja država članice.

Osim toga, putnici moraju opravdati svrhu i uslove nameravanog boravka, kao i da imaju dovoljno sredstava za izdržavanje kako tokom trajanja nameravanog boravka, tako i za povratak u njihovu matičnu državu ili tranzit do treće zemlje, za koju su sigurni da će ih prihvatiti ili su takva sredstva u mogućnosti zakonito da pribave. Za njima u dostupnim bazama podataka ne sme biti izdato upozorenje u svrhu zabrane ulaska i ne smeju predstavljati pretnju za javni poredak, međunarodnu bezbednost, javno zdravlje ili međunarodne odnose bilo koje od država članica EU.

Službenici granične policije Slovenije će, na primer, detaljno proveravati putne dokumente svih osoba pomoću specijalnih čitača, dokument po dokument, na svakom graničnom prelazu. Da bi se izbegle eventualne neprijatnosti, svim putnicima se savetuju da provere status svojih dokumenata, posebno ukoliko su u poslednje dve godine oni bili otuđeni, izgubljeni ili oštećeni, prenose mediji. Ovo je potrebno da bi se uverili da su podaci o dokumentima tačno uneseni u državnim i ostalim bazama podataka. Putnici treba da provere i da li su njihova putna dokumenta važeća, kao i informacije o stanju na graničnim prelazima pre polaska na putovanje, zatim da izaberu prelaze sa manjom frekvencijom saobraćaja ili da kreću na putovanje u delovima dana i sedmice kada su gužve uobičajeno manje.