Šta je ruski avion Iljušin-76 u čijem je obaranju poginulo 65 ukrajinskih zarobljenika i članovi posade? 1Foto: Wikipedia/bomberpilot - DSC_5124

Ruski vojno-transportni avion Il-76 sa 65 ukrajinskih ratnih zarobljenika, šest članova posade i troje pratilaca, srušio se nedavno u oblasti Belgorod na granici sa Ukrajinom.

„Svi koji su bili u avionu su poginuli“, rekao je tada guverner Belgorodske oblasti Vjačeslav Gladkov preko Telegrama.

Ministarstvo odbrane u Moskvi optužilo je Kijev da je odgovoran za obaranje ruskog vojnog transportnog aviona koji je prevozio ukrajinske vojnike predviđene za razmenu zarobljenika.

Kijev odbacuje te optužbe.

Šta je Iljušin-76?

Iljušin In-76, ili kako ga NATO zove “Kandid”, je višenamenski, četvoromotorni turboventilatorski strateški avion sa fiksnim krilima koji je dizajnirao sovjetski konstruktorski biro Iljušin kao komercijalni teretnjak 1967. godine.

Plan je bio da zameni Antonov An-12.

Razvijen je za isporuku teške mašinerije u udaljena područja.

Vojne verzije Il-76 su široko korišćene u Evropi, Aziji i Africi, uključujući upotrebu kao tanker za punjenje gorivom u vazduhu ili komandni centar.

Il-76 se koristi i kao transport za hitne slučajeve za evakuaciju civila, kao i za humanitarnu pomoć i pomoć u katastrofama širom sveta.

Zbog svoje sposobnosti da leti sa neasfaltiranih pista, bio je koristan u nerazvijenim područjima.

Proizvedeni su i specijalizovani modeli za gašenje požara iz vazduha.

Avion je osmišljen tako da nosi teret od 40 tona u dometu od 5.000 kilometara za manje od šest sati.

Sposoban je da se nosi sa najgorim vremenskim uslovima, a prvi put je poleteo u martu 1971. godine.

Devedesetih godina prošlog veka razvijene su modernizovane varijante opremljene turboventilatorskim motorima Solovjev D-30, sa tovarnim prostorom dužine 20 m, širine 3,4 m i visine od 3,4 m.

Ove veće varijante nisu proizvedene u značajnijoj količini zbog finansijskih poteškoća sa kojima se susrelo rusko vazduhoplovstvo.

Prototip Il-76MF je izveo svoj prvi let 1. avgusta 1995. godine, a dalji razvoj od 2004. pravljen je da se koristi u komercijalne svrhe.

U junu 2013. ruska vojna izvozna agencija Rosoboroneksport objavila je narudžbu Kine za 12 aviona Il-76MD.

Varijanta Il-76 takođe služi kao vatrogasni vodeni bombarder. NJegov okvir aviona je korišćen kao baza za avion Beriev A-50 ‘Mainstai’ AEV&C (rano upozorenje i kontrola u vazduhu), a napravljeno je oko 25 aviona.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari