borbeni avion F-16Foto: EPA-EFE/VALDA KALNINA

Američki predsednik Džozef Bajden dao je zeleno svetlo drugim savezničkim zemljama da Ukrajini isporuče borbene avione američke proizvodnje koje Kijev dugo traži.

Bajden je izjavio je da je dobio uveravanje“ od ukrajinskog predsednika Volodimira Zelenskog da borbeni avioni F-16 koji će biti isporučeni Kijevu neće napasti rusku teritoriju.

F-16 (Fighting Falcon) je laki borbeni avion koji je prvobitno dizajniran još 70-ih godina prošlog veka, piše Radio Slobodna Evropa (RSE).

Prvi put je upotrebljen 1979. godine, a američke vazduhoplovne snage su ga uveliko koristile u oba rata u Iraku i u Afganistanu.

Reč je o borbenom avionu koji može da se kreće dvostruko brže od zvuka.

Ovaj avion je postao jedan od najpopularnijih vojnih aviona svih vremena i dalje je u širokoj upotrebi u svetu.

SAD-a su F-16 napravile u konzorcijumu sa Belgijom, Danskom, Holandijom i Norveškom.

Danas ga je, međutim, zamijenio F-35, ali ga i dalje proizvodi za prodaju u saveznoj državi Južnoa Karolina.

To je zato što je jeftiniji, košta nekoliko desetina miliona dolara, i zato što SAD ne daju uvek izvoznu dozvolu za modernije mlaznjake.

Lockheed Martin, američki proizvođač, kaže da je u upotrebi više od 3.000 F-16 u 25 zemalja, piše RSE.

F-16 je, piše Dojče vele (DW) najčešće proizvođen avion koji je još uvek u sastavu niza armija.

“F-16 proizveden pre dvadeset godina je ravnopravan sa ruskim avionima koji su proizvedeni pre tri do pet godina“, tvrdi Leonhard Huben, istoričar i saradnik Vojnoistorijskog muzeja Berlin-Gatov.

U osnovi, F-16 je lovac za blisku vazdušnu borbu.

Bio je to prvi zapadni lovac sa sistemom upravljanja „fli-bi-vire“ (FBV), zbog čega je u početku nazvan „električni mlaznjak“.

Ostale inovacije koje je uveo Viper, kako ga piloti nazivaju, uključuju kokpit u obliku kapi bez okvira u vidnom polju za bolju vidljivost, desni džojstik za lakše rukovanje pod velikim G-silama i sedište koje se naginje unazad da pomogne pilotu da lakše upravlja G-silama.sile.

Verzije su F-16 A/B Falcon i F-16 C/D Falcon.

U naoružanje su 1979. godine uvedeni jednosedi F-16A i dvosedi F-16B, piše wikiwand.com.

U početku upotrebe pokazali su ozbiljne nedostatke – stalni kvarovi kulminirali su brojnim udesima prouzrokovani lomovima konstrukcije aviona, otkazima motora i sistema za gorivo i DS.

Problemi su prevaziđeni i F-16 je postao vrlo korisna letelica masovno prihvaćena u USAF-u i desetinama savezničkih država.

Prva serija F-16C/D iz 1984. godine „Block 25“ ima višemodni radar AN/APG-68 koji podržava primjenu raketa AIM-120 AMRAAM i AIM-7.

Pored laserski vođenih avio-bombi, avioni „blok 25“ nose rakete AGM-65.

Baza vertikalnog stabilizatora kod aviona druge generacije ima znatno veći volumen u odnosu na F-16A/B iskorišćen za smeštaj elektronskog ometača.

U standardu „Block 30“ izrađeno je 319 F-16C/D sa motorima F100-PW-200. Oni su naknadno modifikovani na standard F100-PW-220E.

Prva serija F-16C/D iz 1984. godine „Block 25“ ima višemodni radar AN/APG-68 koji podržava primjenu raketa AIM-120 AMRAAM i AIM-7.

Pored laserski vođenih avio-bombi, avioni „blok 25“ nose rakete AGM-65.

Baza vertikalnog stabilizatora kod aviona druge generacije ima znatno veći volumen u odnosu na F-16A/B iskorišćen za smeštaj elektronskog ometača.

U standardu „Block 30“ izrađeno je 319 F-16C/D sa motorima F100-PW-200.

Oni su naknadno modifikovani na standard F100-PW-220E.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari