WhatsApp vodeća društvena mreža za deljenje vesti, Fejsbuk u padu 1Foto: Pixabay/Thomas Ulrich

Istraživanje, koje je danas predstavljeno na GEN samitu u Atini, pokazuje da opada broj ljudi koji koriste Fejsbuk, ali da i dalje 64 odsto njih koristi ovu platformu za informisanje. Na drugom mestu je WhatsApp koju koristi za deljenje medijskog sadržaja 45 odsto internet korisnika, a najviše u Brazilu, Maleziji i Južnoj Africi.

Fejsbukov Mesindžer za informisanje koristi 37 odsto ispitanika, u 38 zemalja sveta koje je obuhvatilo istraživanje, dok se na Instagramu informiše trećina ispitanika. Tviter je, s druge strane, izvor informisanja za oko 20 odsto korisnika.

WhatsApp vodeća društvena mreža za deljenje vesti, Fejsbuk u padu 2

Kada je reč o načinu kako korisnici pristupaju vestima u ovih 38 zemalja sa šest kontinenata, istraživanje Rojtersovog instituta pokazuje da na medijske portale direktno ide svega 29 odsto publike, putem pretrage do vesti dolazi 25 odsto, preko društvenih mreža 25 odsto, a putem i-mejla šest odsto.

WhatsApp vodeća društvena mreža za deljenje vesti, Fejsbuk u padu 3

Iako su tableti i laptopovi i dalje popularni, najveći procenat ljudi koristi mobilni telefon kao primarni izvor informacija.

Istraživanje je takođe pokazalo da većina korisnika radije odvaja novac za Netflix, Apple music i Spotify, nego za pretplate na online medije.

Tome u prilog ide i činjenica da sam Netflix ima oko 150 miliona pretplatnika, dok sa druge strane, Njujork Times i Vošington Post zajedno imaju oko četiri miliona pretplatnika.

U istraživanju su izdvojene tri države u kojima postoji kultura plaćanja za informacije, pa tako u SAD 16 odsto ljudi plaća pretplatu na neki medij, i taj broj je u porastu, u Norveškoj 23 odsto, dok u Velikoj Britaniji taj procenat iznosi devet.

WhatsApp vodeća društvena mreža za deljenje vesti, Fejsbuk u padu 4
Foto: B. C.

Kada je reč o poverenju u medije, visok stepen poverenja izmeren je u Finskoj (59 odsto), Portugalu (58 odsto) i Danskoj (57 odsto), dok se nešto niže nalaze Mađarska (28 odsto), Grčka (27 odsto) i Koreja (22 odsto).

Stepen poverenja u medije opao je za 11 odsto u Brazilu, ali i u Francuskoj prvenstveno nakon protesta “Žutih prsluka”.

Prema istraživanju, dve trećine ispitanika smatra da su mediji uspešni u prenošenju vesti, ali da im ne pomažu da te vesti i razumeju.

Osim toga, povećan je i procenat korisnika koji izbegavaju vesti (32 odsto) usled lošeg uticaja na njihovo raspoloženje i stvaranja osećaja da ne mogu nikako da utiče na aktuelne događaje.

Ova pojava najzastupljenija je u Velikoj Britaniji, gde su ispitanici navodili da uglavnom izbegavaju vesti o Bregzitu jer kod njih izazivaju ljutnju, dosadu ili tugu.

Na predstavljanju istraživanja istaknuto je i da je populizam u medijima i na društvenim mrežama najzastpljeniji u Hrvatskoj, potom u Grčkoj, Francuskoj i Španiji.

Srbija nije bila predmet ovog istraživanja, a kako su rekli za Danas autori izveštaja, nije ni u planu da bude uključena u narednim godinama, jer je tendencija da uključuju više zemalja van Evrope.

close
WhatsApp vodeća društvena mreža za deljenje vesti, Fejsbuk u padu 5

Prijavite se za
NJUZLETER

Svake subote u formi mejla biće Vam dostupan pregled nedelje koji za Vas biraju i komentarišu kolumnisti Danasa.

Vaša email adresa biće korišćena isključivo za potrebe slanja njuzletera u skladu sa Politikom privatnosti.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.