Godinu dana od kada je Opštinski sud u Užicu proglasio nezakonitim rešenja ŽTP Beograd o otkazima petorici užičkih mašinovođa, njihov status još uvek nije rešen jer se čeka odluka ovdašnjeg Okružnog suda. Oni su sa svojim kolegama upozoravali na loše stanje na barskoj pruzi, potom zbog toga organizovali štrajk, ali umesto mera za saniranje takvog stanja poslovodstvo je mašinovođama uručilo otkaze.

Godinu dana od kada je Opštinski sud u Užicu proglasio nezakonitim rešenja ŽTP Beograd o otkazima petorici užičkih mašinovođa, njihov status još uvek nije rešen jer se čeka odluka ovdašnjeg Okružnog suda. Oni su sa svojim kolegama upozoravali na loše stanje na barskoj pruzi, potom zbog toga organizovali štrajk, ali umesto mera za saniranje takvog stanja poslovodstvo je mašinovođama uručilo otkaze.
Posle učešća u štrajku, mašinovođe Milisav Jovičić, Željko Bosić, Petar Kotarac, Radoje Marković i Vidosav Radojević ostali su bez posla u junu 2005. godine. Obratili su se Opštinskom sudu koji je 1. juna prošle godine usvojio njihove zahteve i nezakonitim proglasio rešenja poslovodstva ŽTP Beograd o otkazima. Na tu presudu ŽTP je uložilo žalbu pa se čeka odluka užičkog Okružnog suda.

Nema povrede radne obaveze

„Na osnovu izveštaja osoblja vučnih vozila u 2004. i prvoj polovini 2005. godine“, kako se između ostalog navodi u presudi Opštinskog suda, „stanje bezbednosti saobraćaja na pruzi nije bilo zadovoljavajuće“. Ovaj sud navodi i da „nema povrede radne obaveze zbog toga što su mašinovođe organizovali štrajk i učestvovali u njemu“.

Pre tri godine, o čemu je Danas pisao, mašinovođe iz Užica, okupljeni u Nezavisni strukovni sindikat mašinovođa Užice (NSSMU), a koji su nadležni za prugu od Beograda do Bijelog Polja, organizovali su štrajk na barskoj pruzi kako bi upozorili poslovodstvo tadašnjeg ŽTP i nadležne državne organe na lošu bezbednost pruge, ali i na finansijske malverzacije u tom javnom preduzeću. Od poslovodstva su zahtevali da poboljša bezbednost mašinovođa i putnika i obezbedi poštovanje reda vožnje.
Tadašnje ocene užičkih mašinovođa o stanju na barskoj pruzi primorale su ministra Ilića i Milanka Šarančića, direktora ŽTP Beograd, da sa svojim saradnicima i novinarima to provere. Voz kojim su krenuli iz Beograda kasnio je sedamdesetak minuta. Posle njihovog dolaska na užičku Železničku stanicu Ilić je rekao da stanje nije dobro, ali nije ni onako kako ga opisuju mašinovođe.
– Uoči štrajka, mi smo jednočasovnim protestima upozorenja pokušavali da poslovodstvu skrenemo pažnju na pruge, učestale odrone, kvarove na lokomotivama i otkazivanje polazaka vozova. Posle štrajka u tunelu na Zlatiboru iz šina su iskočila tri vagona kojima su se prevozila deca, podseća Vidosav Radojević, bivši predsednik NSSM Užice i jedan od petorice mašinovođa koji je dobio otkaz. Umesto mašinovođa iz Užica koji su odbijali da pokrenu lokomotive, poslovodstvo ŽTP je angažovalo mašinovođe iz drugih gradova Srbije.
Štrajk je okončan dogovorom predstavnika NSSMU, tadašnjeg Ministarstva za kapitalne investicije i ŽTP tako što je, kako Radojević navodi, preduzeće trebalo da popravi stanje na barskoj pruzi, a da se mašinovođe vrate na posao, uz obavezu da ubuduće ne smeju davati izjave medijima.
– Rukovodstvo ŽTP taj dogovor nije ispoštovalo i mašinovođe iz štrajkačkog odbora, i pored obećanja ministra Ilića da će svi biti vraćeni na posao, dobili su otkaze, navodi Radojević i dodaje da je poslovodstvo ŽTP podnelo krivične prijave protiv organizatora štrajka, a da ih je tužilaštvo odbilo kao neosnovane.
– Tokom suđenja niko od predstavnika preduzeća nije osporavao naše zahteve, sindikalno organizovanje, ali niko nije znao ko nam je dao otkaze. Prema njihovim izjavama to je učinio Branislav Petrović, predsednik Nezavisnog strukovnog sindikata mašinovođa Srbije i član UO ŽTP – kaže Radojević i podseća na izjavu ministra Velimira Ilića od prošle godine kada je medijima rekao da on nema ništa protiv da se mašinovođe iz Užica vrate na posao. – Čekamo odluku Okružnog suda. Štrajkovali smo po zakonu, naše zahteve niko nije osporio, a mi smo dobili otkaze. Dve godine smo na rubu egzistencije, bez posla, plata, ljudskog dostojanstva, kaže Radojević i nada se da će sud u Užicu „uskoro rešiti ceo slučaj po zakonu.
Mašinovođe iz Užica skrenuli su pažnju javnosti tokom oktobarskih događaja 2000. godine, jer su bili jedini na železnici u Srbiji koji su, kao podršku demokratskim promenama, desetak dana potpuno blokirali železnički saobraćaj na barskoj pruzi.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari