Inspekcija proverava pritužbe građana na turističku agenciju – ko vraća novac u slučaju zatvaranja 1Foto: Marko Dragoslavić /Fonet

Inspekcija Ministarstva turizma trenutno je u jednoj turističkoj agenciji na čijem je radu stigla mnogo pritužbi građana poslednjih dana. Direktor Jute Aleksandar Seničić rekao je za RTS da turistička inspekcija ima pravo da obustavi rad agencije i da se tada, u slučaju da agencija nema sredstva, novac oštećenim turistima isplaćuje osiguravajuća kuća. Podsetio je putnike da provere da li su uz ugovor o putovanju dobili i garanciju, pošto samo uz taj papir mogu da dobiju novac nazad ako su oštećeni.

Nezadovoljni putnici koji su aranžmane uplatili u turističkoj agenciji „Barcino“ u nadi da će im novac biti vraćen, prvo su se obraćali samoj agenciji, a nakon toga Udruženju potrošača „Efektiva“ i turističkoj inspekciji.

„Turistička agencija ‘Barcino’ prodaje neke aranžmane, naplaćuje ih, uzima novac, a onda ih par dana pred put otkazuje. Dakle, otkažu aranžman i kažu, nije problem, vratićemo novac. Evo imamo neke putnike gde je prošlo dva meseca, novac im ne vraćaju. Prosledili su nam ljudi i prepisku i sve, gde se vidi da oni komuniciraju u nekom trenutku i onda ta komunikacija prestane, gde ovi kažu navodno, evo dali smo nalog računovodstvu da vam se vrate pare i para nema“, naveo je Dejan Gavrilović iz Udruženja „Efektiva“.

Polisa osiguranja neophodna za rad agencije

Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija – JUTA Aleksandar Seničić rekao je za RTS da svaka turistička agencija mora da ima polisu osiguranja kako bi mogla da radi.

„Velikom broju agencija su istekle polise osiguranja 1. oktobra, pa i ovoj agenciji, obzirom da se one obnavljaju 1. oktobra svake godine i to nije ništa novo. Prvog oktobra je isteklo sigurno sedamdesetak tih polisa. Agencije su bile dužne da pre tog roka pribave novu polisu“, istakao je Seničić.

Dodao je da je agencija „Barcino“, koja nije članica Jute, obnovila polisu, ali i napomenuo da to nije od presudnog značaja, pošto se polisa odnosi na trenutak uplate turističkog aranžmana.

„Svi oni koji su uplatili svoje novac, a čuli smo da ih ima dosta, ukoliko dođe do proglašenja insolventnosti ili propadanja turističke agencije, oni će moći kod osiguravača uz urednu dokumentaciju, i zato stalno pominjemo kada uplaćujete turističke aranžmane, da osim ugovora o putovanju dobijete takozvanu garanciju putovanja“, naveo je Seničić.

Ko isplaćuje novac kada inspekcija obustavi rad agencije

Istakao je da turistička inspekcija ima mogućnost da obustavi rad, a da se novac putnicima, u slučaju da agencija nema sredstava, isplaćuje iz polise osiguranja koja se otvara.

„Ja zaista ne znam dokle su došli, znam da je sezona završena, da to ne može svakako biti nekakav veliki problem sa velikim brojem ljudi. Ono što znam od kolega koji su bili uključeni u ovu priču, jeste da postoji jedan deo putnika koji nije dobio novac za veće otkazane aranžmane, ali da se ti povraćaji sukcesivno dešavaju. Dokle će to biti, to će turistička inspekcija morati da ispitati do kraja“, rekao je Seničić.

Savetuje da građani ostanu u kontaktu sa turističkom inspekcijom i da, ukoliko dođe do proglašenja insolventnosti, pitaju za proceduru naplate potraživanja od osiguravajuće kuće koja je izdala garanciju.

Seničić je naveo da su se turisti u protekloj turističkoj sezoni najviše žalili na kvalitet smeštaja i savetuje da je vrlo važno upoznati se sa lokacijom kada se dogovara smeštaj.

Koje su obaveze agencija u situacijama poput rata u Izraelu

Govoreći o situacijama poput aktuelne u Izraelu, Seničić je istakao da organizator putovanja ima obavezu da u takvim nepredviđenim situacijama turiste izmesti ili vrati kući.

Napomenuo je da treba imati na umu da je reč o nepredviđenoj okolnosti, iako se često dešava da ljudi posle takvih iskustava traže povraćaj novca za ono što nije iskorišćeno

„Ne kažem da tu ne postoje nekakva prava tih putnika, ali je malo neobično da sada ljude koji su u ratu, dakle, hotelijere u Izraelu koji treba da nam vrate novac koji smo im platili, mi sada u ovoj situaciji pitamo da li bi nam vratili novac za ono što nisu dali uslugu. Neki put se to desi, neki put se ne desi, ali u svakom slučaju ljudi moraju da znaju da postoje obaveze i organizatora putovanja, dakle, da se bavi povratkom i repatrijacijom putnika“, rekao je Aleksandar Seničić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari