
Na TV Pinku, televiziji sa nacionalnom pokrivenošću i jednoj od najgledanijih u Srbiji, dnevno se izgovori čak i više od 45 psovki. Iako se najveći deo njih nađe u rijaliti programu i u kasnije sate, gledaoci mogu da čuju veoma sočan repertoar i u po bela dana.
Ovakav program, koji je je zakonski ( i moralno) neprihvatljiv na nacionalnoj frekvenciji, a i osnov je da ta i takve televizije ostanu bez prava da ikad više konkurišu za nacionalnu dozvolu, međutim, niko od nadležnih institucija u državi ne osuđuje, čak i ne pominje.
Okrnjeni REM, kao jedini regulator elektronskih medija se pravi “mrtav”, Ministarstvo kulture i informisanja se nikada nije oglasilo nu u kakvom sličnom slučaju, ali zato predsednik Republike, najmanje jednom nedeljno gostuje u studiju te televizije, i raspravlja o pitanjima “od značaja za opstanak nacije”, neopterećen nezgodnim pitanjima i napornim voditeljima.
Na taj način emiteri, uz podršku režima, zapravo normalizuju ovakav vokabular i način izražavanja, a uz to i sve što ide: prostakluk, kič, nasilje, nemoral ,bahatost, izokrenut sistem vrednosti, pritom se osećajući potpuno zaštićeno i nedodirljivo, što nije daleko od istine.
Za dva i po meseca izgovoreno 2.852 vulgarnosti
BIRODI (Biro za društvena istraživanja) je istraživao konkretno pet vulgarnih izraza i delova psovki koji se najčešće ponavljaju u programu ove televizije. Tako je tokom dva i po meseca monitoringa, tokom maja, juna i jula, tačnije za 78 dana tih pet reči izgovoreno u etar čak 2.852 puta.
U tom periodu, najpopularniji izraz bio je k*rac, koji je izgovoren čak 1.289 puta. Nešto manje popularna je reč p*čka, kojom su učesnici programa okarakterisali nekoga 777 puta. Čak 548 puta neko je nekoga nazvao g*vno. Pridev p*zda ponelo je njih 163, a izraz “materina” izgovoren je širokom auditorijumu 113 puta.
Izraz p*čka u jednom danu pomenuta je čak 45 puta, reč p*zda izgovorena je najviše 12 puta na dnevnom nivou, dok su reč k*rac gledaoci mogli da čuju 46 puta u toku dana. Reč g*vno upućena je nekome najviše 17 puta u toku dana, a reč “materina” pomenuta je nešto manje, najviše devet puta u toku jednog dana.
Dnevno se prosečno 36 puta lansira neki od pet omiljenih izraza
Prema pregledu dnevnog “vulgarnog vokabulara”, kako ga BIRODI zove, naka od pomenutih reči u proseku se dnevno nađe u rečniku učesnika programa 36,5 puta.
Zoran Gavrilović, glavni sociolog BIRODI-ja napominje da iako se veliki deo takvog rečnika na Pinku čuje u noćnim i večernjim satima, i tokom trajanja rijaliti programa, nezanemarljiv deo se čuje i u toku jutra ili popodneva, bez cenzure ili takozvanog “bipovanja”. I, kako naglašava, gotovo je neverovatno da službe REM-a nisu uspele da primete ništa problematično u programu ove televizije.

– Ovo je najpre odraz kulturne politike kakvu sprovodi država, kada dozvoljava medijjima da na ovaj način proizvode pažnju koju posle prodaju zakupcima reklamnog prostora. Vlast time što omogućava i dozvoljava vulgarnosti na nacionalnim frekvencijama a REM time što ne reaguje, obezbeđuju zaradu Željku Mitroviću. Kako sam već rekao, on kao vlasnik proizvodi i prodaje pažnju, kaže Gavrilović.
Gavrilović je uveren da čak i da je Savet REM-a oformljen, ništa značajno se ne bi promenilo, pogotovu ako mu je sastav kakav je bio u prošlosti.
– Ovo je kršenje člana 26 Pravilnika o zaštiti ljudskih prava u oblasti medijskih usluga. Taj pravilnik bi trebalo da štiti integriteta ličnosti i u tom kontekstu, ovakvo izražavanje na naccionalnoj televiziji je neprihvatljivo. Tu se međutim postavlja i pitanje zašto se već pomenuti zakupci reklamnog prostora u takvom prostoru uipšte reklamiraju i time postaju praktično sufinansijeri u vulgarizaciji javnog prostora, pita Gavrilović.
Vlast želi da za svoju kulturnu politiku promoviše antiprosvetiteljstvo, neukus i neukost
Naš sagovornik dodaje i da sve navedeno pokazuje da ova vlast želi da za svoju kulturnu politiku promoviše antiprosvetiteljstvo, neukus i neukost. Na pitanje kako se, kao sociolog i istraživač, osećao kada je morao da broji ovakve reči, on odgovara: Ogavno i mučno.
– Ovo je sociologija medijske kanalizacije, koja ima funkciju da kod dela društva koji prati takve sadržaje uvede i očuva neukus i vulgarnost. Takav narativ se prenosi na društvo i na komunikaciju u normalnom životu, tako se vrši normalizacija vulgarnosti i nasilja. Sa istraživačke strane meni je bilo teško da ovo radim i saopštim bilo kome, a sa druge strane ovo je najbolji indikator i najjasnija slika pravca razvoja kulturne i politike ove zemlje. Slika i prilika kulturnog i moralnog propadanja u koje nas država i vlast direktno guraju. Sa jedne strane, ovo je odgovornost vlasti, a sa druge krivična odgovornost ljudi u REMu koji ne rade svoj posao. Jer to je televizija gde Aleksandar Vučić odlazi sa osmehom. To je kulturni model Srbije, po njegovoj želji, jasan je Gavrilović.
On napominje da će BIRODI pozvati udruženja potrošača kao i zakupaca reklamnog prostora kako bi otpočeli dogovore da se zakupci ne ne reklamiraju na onim medijima koji krše medijake zakone i urušavaju sferu medija.
– Džabe nama i novi Savet REM-a ako imamo ovakav medijski i društveni ambijent, zaključuje gavrilović i ističe da bi REM i njegove stručne službe i sada mogle da reaguju ali da to ne čine.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.