Manje ocena po polugodištu za srednjoškolce 1Foto: Miloš Majstorović

Učenici srednjih škola ubuduće će morati da imaju najmanje tri ocene po polugodištu, a ne četiri kao sada, predviđeno je u Predlogu izmena Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (ZOSOV), koji je stigao u Narodnu skupštinu.

Što se tiče predmeta čiji je nedeljni fond jedan čas, za njih ostaje postojeće rešenje po kome đaci u toku polugodišta treba da budu ocenjeni bar dva puta.

„Učenik se ocenjuje najmanje četiri puta u polugodištu u osnovnom i tri puta u srednjem obrazovanju i vaspitanju, a ako je nedeljni fond časova obaveznog predmeta, izbornog programa i aktivnosti jedan čas – najmanje dva puta u polugodištu”, glasi član u predlogu izmena ZOSOV-a, a u obrazloženju  se navodi da se time „omogućava postizanje veće objektivnosti u ocenjivanju učenika u srednjem obrazovanju“.

–   Оvom promenom u zakonu način ocenjivanja vraćen je na stari sistem koji je važio pre 2017. godine. Promena je predložena na osnovu iskustva srednjih škola u praksi, koje je pokazalo da se zbog većeg broja potrebnih ocena povećao broj neocenjenih učenika. Ministarstvo prosvete je u stalnom dijalogu sa svim relevantnim akterima, osluškuje potrebe i iskustva, razmatra i donosi adekvatne odluke na osnovu svega navedenog – kažu za Danas u Ministarstvu.

Iz Foruma beogradskih gimnazija (FBG) poručuju da su više puta tražili da se smanji broj ocena po polugodištu, ali ne linearno, već proporcionalno fondu časova određenih predmeta.

Najpre u vreme dok je ministar prosvete bio Mladen Šarčević, a potom kada je resor preuzeo Branko Ružić.

– Mi smo predložili da za predmete čiji je nedeljni fond jedan ili dva čas učenik treba da ima najmanje dve ocene u polugodištu, za predmete sa nedeljnim fondom od tri časa da budu tri ocene, a četiri ocene za predmete koje učenici imaju četiri ili pet časova u toku nedelje. Nemaju iste uslove za ocenjivanje nastavnici koji imaju dva časa nedeljno i oni koji imaju četiri ili pet. U sadašnjim okolnostima smo pod velikim pritiskom da stignemo da ispredajemo gradivo i ocenimo učenike, tako da načelno pozdravljamo predlog da se smanji broj potrebnih ocena po polugodištu – kaže za Danas Aleksandar Markov, predsednik FBG, napominjući da će to doprineti valjanijem školskom ocenjivanju.

On ne vidi razlog zašto predložena izmena ne bi važila i za osnovne škole, jer se i nastavnici koji u njima rade suočavaju sa istim problemom.

Nastavnici iz nekih osmoletki sa kojima smo razgovarali potvrđuju da su često u „stisci“ sa vremenom i  da se četvrta ocena na kraju polugodišta najčešće daje za rad na času, čime se zadovoljava forma, ali suštinski ta ocena se često daje nasumice.

Ako je učenik na granici sa prosekom, četvrta ocena nekada služi da se prosek podigne i izvede veća zaključna ocena.

Vanredne okolnosti

U pravilnicima o ocenjivanju i dalje važi odredba koja je uneta zbog pandemije da se zaključna ocena može izvesti i sa manje od četiri, odnosno dve ocene (za predmete čiji je nedeljni fond jedan čas) koje je učenik dobio u toku polugodišta. Međutim, nastavnici su dužni da se pridržavaju pravilnika o kojim je predviđen identičan broj pismenih zadataka za određene predmete kao i pre pandemije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari