Svemirski brod Indejvor započeo je dan ranije svoj povratak na Zemlju, usred straha da bi uragan Din mogao da ugrozi kontrolnu misiju u Hjustonu. Astronauti su obavili poslednju kontrolu pre polaska iz Međunarodne svemirske stanice. NASA je već donela odluku da rupa na donjem delu Indejvora neće biti opravljena pre povratka.

Svemirski brod Indejvor započeo je dan ranije svoj povratak na Zemlju, usred straha da bi uragan Din mogao da ugrozi kontrolnu misiju u Hjustonu. Astronauti su obavili poslednju kontrolu pre polaska iz Međunarodne svemirske stanice. NASA je već donela odluku da rupa na donjem delu Indejvora neće biti opravljena pre povratka. Naučnici su zabrinuti da bi rupa od devet centimetara mogla dovesti do strukturalnih oštećenja prilikom spuštanja na Zemlju, dok mnogi testovi pokazuju da će brod proći bez problema.
Tokom poletanja 8. avgusta, deo izolacione pene pogodio je brod i stvorio kvadratnu rupu. Oštećenje koje nanosi pena izaziva veliku zabrinutost u NASA, naročito od katastrofe sa brodom Kolumbija 2003, kada se deo izolacione pene odvojio tokom lansiranja i probušio krilo broda.
Suočeni sa istom vrstom problema koji su osudili na propast kosmički brod Kolumbija, zvaničnici NASA ukoreni dugogodišnjim kritikama i prevratima u agenciji, zauzeli su upadljivo drugačiji pristup tokom sadašnje misije Endejvor. Naime, oni su pozvali na upotrebu novih alata i procedura u analizi odgovora na problem.
Dok se Kolumbija suočavala sa mnogo ozbiljnijim oštećenjima, velikom rupom na krilu, koje je propuštalo tople gasove, zvaničnici su saopštili da su, kada je reč o Indejvoru, čelnici NASA preduzeli korake koji su daleko više detaljniji i promišljeniji pri zaključivanju da li je posada bezbedna.
„To vam je kao da poredite noć i dan“, izjavio je Džon Logsdon, direktor Instituta za svemirsku politiku na univerzitetu Džordž Vašington, koji je bio član istražnog tima nakon katastrofe sa Kolumbijom.
U obe misije, deo pene koji je curio iz tankera za gorivo oštetio je brod, a zvaničnici NASA izrazili su uverenje da ne postoji opasnost po posadu. Ali ovoga puta, postojao je bolji razlog da se poveruje u garancije, kažu stručnjaci. S jedne strane, deo pene koji je pogodio Indejvor bio je mnogo manji. Dakle, nesreća sa Kolumbijom i pozivi istražnog tima za promenu u bezbednosnoj kulturi NASA, doveli su do promena unutar agencije.
Šef svemirskog programa je penzionisan i lider tima za upravljanje misijom izmešten je iz svemirskog programa. Razvijani su novi alati za identifikovanje i analizu oštećenja. Možda su i analize vezane za Indejvor predvidele neke bitne detalje, ali ta mogućnost je „veoma, veoma mala“, izjavio je Logsdon. „Ova epizoda je dobar primer kako svemirski program može biti izmenjen“.
I za Kolumbiju i Indejvor, ispuštanje pene nije prvobitno zabrinulo menadžere misije. Dan nakon poletanja Indejvora, Džon Šenon, predsednik upravljačkog tima misije, izjavio je da su tri mala dela pene možda nanela štetu, ali „ništa značajno“.
Menadžeri misije Kolumbija nikada nisu mislili da bi pena mogla da uzrokuje katastrofalna oštećenja, i kasnije analize samo su težile da podrže te zaključke. Oni su poništili zahteve da se sateliti približe „stomaku“ Kolumbije i nikada nisu ni saznali gde je jedan deo pene pogodio orbitu. Inženjeri su bez detaljnih analiza odbacili mogućnost da je oštećenje od pene dovelo do probijanja krila Kolumbije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari