Otpad iz "Beograda na vodi" pravo pod prozor 1

Delovi zarđalog železničkog kolovoza, sa pragovima obraslim u mahovinu iz kojih se širi miris ulja i maziva, uklonjeni zbog izgradnje „Beograda na vodi“, deponovani su na najbližu lokaciju – Donji Dorćol, nadomak Dunavskoj keja.

Tu skladište, prema rečima stanara obližnjih zgrada, već nekoliko meseci, na dva metra od njihovog dvorišta, zaklanja pogled sa prozora, a odnedavno plave okolinu neprijatnim mirisima.

Stanari zgrada u ulici Dunavski kej, koje samo ograda i par metara deli od nastale deponije, kažu da su se u početku, kada je dovezen prvi par šina, nadali da će to uskoro biti uklonjeno, ali kako se posle tri meseca železnička građa samo gomilala, i prolaznici su počeli da bacaju đubre pa se lokacija pretvara u deponiju. Sa lepšim vremenom i višim temperaturama širi se smrad nakupljenog đubreta i isparenja materija koje se nalaze na železničkoj građi, a stanari zatvaraju prozore ne bi li se sakrili od mirisa i buke mašina koje dovoze železničku građu. Jedna od njih je i LJiljana Grujić, vlasnica stana u prizemlju, čiji prozor od deponije deli samo bašta nagrađena za najlepšu na Starom gradu.

– Sada su nakupili toliko otpada da se uskoro nećemo videti od krša. Mašine koje dovoze te šine su jako bučne a da i ne pominjem koliko to smrdi. Ne može ni da se pokosi pa će uskoro da zaraste u korov. Ta ulja su se decenijama skupljala, zar ne bi trebalo da postoje neki propisi za to? Ako postoji zakon za svakog automehaničara da mora da reciklira, šta je onda sa ovim – pita se LJiljana.

Ona objašnjava da se stanari bave reciklažom, da dobijaju nagrade za negovanje bašte koja pripada zgradi, i zajedno se bore da održavaju naselje lepim, pa joj je zato nerazumljivo zašto je železnička građa morala da se skladišti baš tu.

– Teško je poverovati da železnica nema neku drugu opciju gde bi to odlagali. Mogli su samo da ih izmaknu 50 metara niže gde nema zgrada. Eto trudiš se da urediš svoj kraj, i na kraju se osećaš sitno i bespomoćno kao građanin jer ne znaš šta bi – kaže Grujić.

Iz preduzeća „Infrastruktura železnice Srbije“ a. d. objašnjavaju da je lokacija Donji grad bila najbliža za odlaganje kao i da je planirano da se ovaj materijal uskoro rashoduje, čim se razvrsta na polovan i stari.

– U okviru realizacije projekta „Beograd na vodi“ demontirani koloseci i skretnice deponovali su se na najbližu lokaciju. Nakon klasifikacije materijala, koja je u toku, polovan je predviđen da se do kraja aprila otpremi za Novi Sad i Zrenjanin, dok će se onaj materijal koji bude označen kao stari prodati putem tendera ili licitacije, koja je takođe u toku i u nadležnosti nabavne službe „Infrastrukture železnice Srbije“ a. d. – odgovaraju iz Infrastrukture železnica.

Oni su zamolili sve sugrađane da imaju strpljenja jer će deponovani materijal biti uklonjen u najkraćem roku i uveravaju da „ne predstavlja opasan otpad, niti zagađuje životnu sredinu“.

Opštinski komunalci nemoćni

Opštinska komunalna služba obavestila nas je da su „na osnovu anonimne dojave utvrdili da se železnički otpad nalazi na ovoj lokaciji“, ali da dalje mere ne mogu da preduzmu oni jer je to u nadležnosti gradske komunalne inspekcije. Iz Sekretarijata za inspekcijske poslove grada Beograda nismo dobili odgovor o tome da li deponovani železnički materijal narušava komunalni red.