Otvoreni univerzitet Subotica demantovao navode bivšeg direktora Slobodana Markovića 1Subotica ilustracija Foto: www.subotica.com

Otvoreni univerzitet sa žaljenjem konstatuje da je po drugi put u kratkom vremenskom roku prisiljen da izda javno saopštenje povodom navoda iznesenih od strane g. Markovića i saopštenja Komisije Ministarstva kulture i informisanja zadužene za ocenjivanje prijava u okviru Konkursa za sufinansiranje projekata u oblasti pozorišne umetnosti.

Sa tim ciljem u nastavku saopštenja Otvoreni univerzitet Subotica iznosi javno proverljive činjenice kako bi upoznao sve zainteresovane strane sa genezom problema, njegovim razvojem i trenutnim posledicama po Međunarodni festival pozorišta za decu Subotica.

Da bi se razumeo način funkcionisanja i odnosi u okviru ove manifestacije potrebno je navesti nekoliko važnih činjenica. Slobodan Marković je dve decenije bio zaposlen na Otvorenom univerzitetu Subotica i to na radnom mestu koje je tada uvedeno i koje se zvalo direktor Međunarodnog festivala pozorišta za decu. U isto vreme je i uloga izvršnog producenta Festivala poverena Otvorenom univerzitetu i to od strane osnivača Festivala, Grada Subotice. Slobodan Marković je imao zaduženje ali i privilegiju da se čitav svoj radni vek na OU bavi isključivo razvojem Festivala i pri tome je imao punu autonomiju.

Tokom tih godina Festival je pod vođstvom g. Markovića i organizacijom Otvorenog univerziteta izrastao u respektabilnu međunarodnu manifestaciju, dobio brojna priznanja i nagrade a u godinama kada je Festivalu uskraćivana finansijska podrška Otvoreni univerzitet je iz sopstvenih sredstava finansirao njegovu realizaciju.

Kada je pre nekoliko godina g. Marković otišao u penziju, bivše rukovodstvo OU na zahtev g. Markovića ukinulo je radno mesto direktora Festivala u sistematizaciji preduzeća te g. Marković biva angažovan ugovorom od strane Otvorenog univerziteta kao spoljni saradnik obavljajući poslove direktora i selektora Festivala dok mu traje mandat. I u to vreme ranija praksa se nastavlja – gospodinu Markoviću su svi resursi firme na raspolaganju i on nastavlja da se bavi isključivo razvojem Festivala.

Da su stvari bile daleko od idiličnih svedoči činjenica da je pri primopredaji dužnosti između starog i novog direktora OU 2014. godine kao najveći potencijalni unutrašnji problem u funkcionisanju kulturnog sektora OU apostrofirana dugogodišnja težnja gospodina Markovića da privatizuje Festival. Godinama je gospodin Marković isticao kako će „odneti Festival u drugi grad“ kao sredstvo pritiska na rukovodstvo OU.

Sadašnje težnje privatizacije Festivala od strane gospodina Markovića, konstatujemo sa žaljenjem, nisu ništa novo za Otvoreni univerzitet. Jedina razlika je u tome što se gospodin Marković sada odlučio na realizaciju svojih ambicija procenjujući da će za tu ideju imati podršku Grada Subotice, osnivača manifestacije.

Problemi u saradnji počinju u periodu septembar-novembar 2017. kada je g. Marković otvoreno počeo da najavljuje promene u organizaciji Festivala kritikujući i javno i tajno izvršnog producenta. Računajući na slabu informisanost javnosti i donosioca odluka o funkcionisanju Festivala, pravima, obavezama i odgovornostima aktera uključenih u realizaciju manifestacije, g. Marković zajedno sa većim delom Saveta Festivala pokreće na sednici u septembru 2017. temu o kapacitetima Otvorenog univerziteta da realizuje manifestaciju, navodeći kao glavne razloge nedostatak sponzorskih sredstava i da teret realizacije manifestacije pada na njega i njegovu saradnicu (izvršnog direktora Festivala koja je u radnom odnosu na OU). Inače, svaki pokušaj uključivanja ostalih zaposlenih OU u pojedine segmente pripreme Festivala odbijano je kao zadiranje u autonomiju tzv. Direkcije Festivala koju su činili sam g. Marković i njegova saradnica, dakle spoljni saradnik i stalno zaposlena osoba na OU.

Po prvi put se tada, nakon tri zajednički realizovana Festivala u tom sastavu Saveta i koje je taj isti Savet ocenio izuzetno uspešnim, javlja eksplicitan stav da postoji problem sa izvršnim producentom tj. Otvorenim univerzitetom.

Kulminacija nastaje na sednici Saveta u novembru 2017. nekoliko meseci pred isticanje mandata Saveta i direktora g. Markovića, na kojoj je nakon višečasovne rasprave, od strane Saveta usvojen pripremljeni niz zaključaka kojim se od Grada Subotice traži promena izvršnog producenta. Izvršni producent, zapanjen nepoznavanjem formalno-pravnih odnosa predlagača takvih zaključaka nije mogao da ne primeti sledeće nelogičnosti. Prva je da telo (Savet Festivala) koje je izabrano od strane Grada Subotice može da zahteva od osnivača Festivala promenu izvršnog producenta. Drugo, da su plasirane dve alternative za buduće ustrojavanje Festivala – da se Festival premesti u subotičko Dečije pozorište gde bi „izvršni direktor Festivala zasnovao radni odnos i to sa adekvatnim ličnim dohotkom shodno složenosti, obimu poslova, odgovornosti i značaju manifestacije.“ kao i da se „u sistematizaciju vrati radno mesto direktora Festivala“, ili da se osnuje udruženje građana, dakle privatna inicijativa, kojem bi se bez ikakvih referenci pravnog subjekta koji aplicira na konkurse, njegove solventne moći i pravnog osnova poverila organizacija manifestacije kojoj je osnivač Grad Subotica.

Znajući da će ovako neutemeljena inicijativa teško biti sprovedena bez mogućnosti da Grad Subotica sasluša argumente druge strane, koja je nakon 20 godina uspešne realizacije manifestacije sada proglašena nepodobnom, Otvoreni univerzitet je sačekao zvaničnu reakciju osnivača Festivala.

U februaru tekuće godine je došlo do sastanka sa gradonačelnikom Subotice na kome su zaključci bili da se manifestacija mora održati, da dok se ne izabere novi Savet i direktor Festivala manifestacija treba da se priprema kao i u prethodnom periodu te da se izvršni producent treba posvetiti organizaciono-finansijskom domenu a Savet u trenutnom sastavu i direktor Festivala programsko-umetničkom domenu. Uloga Otvorenog univerziteta kao izvršnog producenta u smislu „prelaznog rešenja“ , kako to pominje u svojoj izjavi g. Marković, nikada nije pomenuta jer na tako nešto Otvoreni univerzitet ne bi pristao.

Od tada, izvršni producent nije dobio niti jednu odluku Saveta ili osnivača Festivala, Grada Subotice, kojom se menja postignuti dogovor. Takođe, od tog sastanka do podnetih ostavki direktora i dela Saveta, izvršni producent nije dobio niti jedan predlog iz oblasti umetničko-programskog domena kao ni rezultate selekcije za koju je bio zadužen g. Marković. Tu se, takođe, misli i na odluke o promeni izvršnog producenta, pomeranju termina Festivala ili druge odluke ključne za realizaciju manifestacije.

Par dana nakon februarskog sastanka su dogovoreni programska orijentacija, aktivnosti i planovi za obeležavanje jubileja Festivala. Ovo je učinjeno u skladu sa ranijim odlukama Saveta o programskom delu Festivala u cilju sastavljanja usklađene prijave za konkurse koji su bili u toku. Sa tim se složio i izvršni producent Festivala kao i g. Marković te su takve prijave poslate na tri konkursa – Grada Subotice, Ministarstva kulture i Pokrajinskog sekretarijata za kulturu.

Tada je izgledalo kao da je do kompromisa došlo i da se možemo posvetiti poslu koji je pred nama. Iščekujući rezultate konkursa kako bi mogli planirati programske celine koje mogu biti realizovane u okvirima budžeta koji nam bude na raspolaganju nismo dalje dobili nikakav zahtev od g. Markovića što se tiče poslova Festivala kao ni poziv na sednicu Saveta koje je uvek inicirao g. Marković.

Kada su tokom maja i juna objavljeni rezultati konkursa i kada je bilo jasno da je Festivalu uskraćena podrška od strane Ministarstva kulture, izvršni producent i Grad Subotica kao osnivač ostaju zatečeni dobijenim rezultatima, ne znajući da je komisija kontaktirala g. Markovića (iako je kao kontakt na prijavi naveden izvršni producent, koji je podnosilac zahteva i sa kojim Ministarstvo kulture svake godine sklapa ugovor).

Nakon toga je Savet Festivala održao barem jednu, a možda i više, sednica na koje, po prvi put od kada radi u tom sastavu, nije pozvao predstavnika izvršnog producenta. Koji je razlog za takav postupak objasnio je u svojoj izjavi pre nekoliko dana g. Marković da „Savet, inače, nema i nije imao obavezu da poziva predstavnika izvršnog producenta na sve svoje sednice“. Ta rečenica najbolje opisuje pristup g. Markovića pravnim, poslovnim i ljudskim odnosima. Onaj ko aplicira na sve konkurse, predfinansira Festival iz sopstvenih sredstava, priprema i realizuje manifestaciju, obezbeđuje i pravda sredstva i odgovara za sve ugovore vezane za Festival jednostavno je suvišan na sednicama gde se predlaže i odlučuje o tom istom Festivalu. Upravo je takav odnos i zloupotreba autonomije koju je godinama uživao pokazatelj dubine problema u saradnji sa g. Markovićem.

Sve što je proisteklo nakon tih sastanaka Saveta nama, kao izvršnom producentu, nije dostavljeno. Jednostavno, uloga izvršnog producenta je potpuno ignorisana. Izvršni producent nije dobio nikakvo obaveštenje ili odluku od Saveta Festivala, od osnivača Festivala, niti od g. Markovića da je odlučeno da se Festival pomera ili da ima bilo kakvih promena u odnosu na inicijalni dogovor iz februara.

Ukoliko postoji bilo koja odluka Saveta koja nije poštovana, kako to navodi g. Marković, zanima nas o kojoj se odluci tačno radi, ko je za nju glasao i sa kakvim obrazloženjem i ako je o nečemo glasano i odlučivano, zašto nam onda takva odluka nije dostavljena?

Na zajedničkom sastanku krajem juna je g. Markoviću upućeno pitanje kada može da završi selekciju predstava kako bi mogli kontaktirati učesnike Festivala. Odgovor koji smo dobili glasio je da on u ovom trenutku ne može pripremiti selekciju, da odlazi na mesec dana u CrnuGoru na odmor i da se on tog posla neće prihvatiti.

Ovom njegovom odlukom, Otvoreni univerzitet kao izvršni producent, našao se prvi put posle dvadeset godina u situaciji da pristupi planiranju i organizaciji Festivala bez učešća g. Markovića. Kako je, još u februaru dogovoreno, a u međuvremenu nije došlo do novih odluka osnivača Festivala, izvršni producent je poštovao stav Grada Subotice da Festival treba biti održan i nastavio pripreme za realizaciju manifestacije, što je i naša ugovorna obaveza prema finansijerima kao i obaveza prema Gradu Subotici kao osnivaču.

Takođe, u julu smo se zvanično obratili Ministarstvu kulture sa zahtevom da nam se omogući uvid u dokumentaciju vezano za našu prijavu na konkurs budući da smo posredno saznali da se neko u ime Festivala obratio Ministarstvu, što je presudno uticalo da prvi put, nakon dvadeset godina, Festival ne bude podržan od strane Ministarstva kulture i to u godini kada proslavlja jubilej. Do danas nismo dobili zvaničan odgovor ali nam je ipak drago što je komisija ekspeditivno reagovala na medijske izveštaje pa je izdala saopštenje za medije o svojoj odluci.

Cenjenu komisiju, sastavljenu od uglednih ljudi iz kulture, želimo da pitamo: kako je moguće da za pojašnjenja u vezi Festivala nije kontaktirana strana koja je podnosilac zahteva i čiji su podaci navedeni u konkursnoj prijavi– a to je izvršni producent? Ukoliko su imali neke sumnje zbog kompleksnosti situacije, kako objašnjavaju da su se obratili isključivo g. Markoviću, licu izabranom na četvorogodišnji mandat bez ikakve pravne odgovornosti, a ne pravnom zastupniku Festivala, Otvorenom univerzitetu, sa kojim se sklapa ugovor ili osnivaču Festivala Gradu Subotici koji imenuje i Savet i izvršnog producenta? Na osnovu čega su zaključili da je „u pripremi Festivala došlo do značajnog narušavanja programa u odnosu na onaj koji je predočen u konkursnoj dokumentaciji“? Na osnovu čega je komisija procenila da je došlo do narušavanja programa čiji se konačni oblik definiše u skladu sa sredstvima koja opredele finansijeri? Kako je moguće da komisija nalazi zamerke u programskoj kocepciji koja je gotovo identična, čak unapređena, u odnosu na prethodne godine kada je bila podržavana od strane Ministarstva kulture i koja je poslata na konkurs uz saglasnost g. Markovića samo dva meseca ranije? Koje su to informacije o narušenom programu Festivala koje je sa njima podelio g. Marković?

Cenjenu komisiju ovim putem molimo da objavi dokument koji je poslat u ime Međunarodnog festivala pozorišta za decu Subotica i iz čijeg sadržaja su njeni članovi zaključili da je „u pripremi Festivala došlo do značajnog narušavanja programa u odnosu na onaj koji je predočen u konkursnoj dokumentaciji“.

Da li se iz svega ovoga može zaključiti da je tada još uvek aktuelni direktor i selektor Festivala tokom aprila ili maja uticao na članove komisije da ne dodele sredstva projektu čiju je on programsku koncepciju gradio tolike godine i koju je, uz njegovu saglasnost, izvršni producent poslao u februaru na konkurs? Da li je moguće da čovek koji u svojim poslednjim izjavama kaže da je planirao, zajedno sa delom Saveta, realizaciju Festivala za oktobar ili novembar sabotira sopstveni Festival u aprilu ili maju iste godine?

Ako je g. Marković mislio i saopštio komisiji da je programska koncepcija narušena i da iza nje ne želi da stoji, zašto nije u februaru odustao od konkursa koji je pripremio zajedno sa predstavnicima Otvorenog univerziteta? Zašto nije u aprilu ili maju podneo ostavku ako je promenio mišljenje o koncepciji podnetoj u februaru? Zašto o svojim odlukama, promeni mišljenja ili kontaktima sa Komisijom nije obavestio ni osnivača Festivala ni izvršnog producenta? Zašto sada, kada je jasno da je Festival veći od bilo kog pojedinca i da se može organizovati i u ovako neverovatnim uslovima, podnosi ostavku, priznaje da je osnovao udruženje sa ciljem preuzimanja organizacije Festivala, da je tražio podršku Gradske uprave za svoje namere i na kraju svojevoljno komisiji Ministarstva podrivao i kritikovao programsku koncepciju na koju je dao saglasnost dva meseca ranije?

Iz navedenog smatramo da je jasno ko je i na koji način urušavao Festival u godini jubileja. Pokretanje inicijative za promenu izvršnog producenta, isključivanje izvršnog producenta sa sednica Saveta tj. iz procesa planiranja manifestacije, podrivanje dugogodišnjeg koncepta Festivala u obraćanju nadležnoj Komisiji Ministarstva kulture a na kraju i odbijanje da se obavi sopstveni deo posla vezan za Festival su odluke koje je doneo lično g. Marković.

Očigledno je da je najkasnije u aprilu tekuće godine g. Marković prelomio da neće doprineti ovogodišnjem izdanju Festivala. Čak naprotiv. Svoju odluku nije saopštio osnivaču Festivala i izvršnom producentu do kraja juna, kada zbog godišnjeg odmora nije želeo da se prihvati svog dela posla tj. selekcije. Ostavka u avgustu i medijska saopštenja, tri nedelje pre početka Festivala, očito su poslednji pokušaj da se javnim pritiskom diskredituje izvršni producent i njegov rad na realizaciji ove manifestacije, koja je zajednički razvijana više od dve decenije. Realizacijom ovogodišnjeg Festivala može se demantovati svaka primedba sa kojom je g. Marković počeo svoju celogodišnju kampanju protiv izvršnog producenta. Dokazaće se da izvršni producent (koji uzgred uspešno realizuje finansijski i organizaciono složeniju manifestaciju kao što je Festival evropskog filma Palić), čak i uslovima koji su sve samo ne normalni i očekivani, može dati sve od sebe da sprovede svoj deo posla, da organizuje reprezentativnu manifestaciju sa svim ključnim programskim celinama, da kroz projekat prekogranične saradnje obezbedi sredstva i realizuje niz aktivnosti koje ne opterećuju festivalski budžet, da može srpskoj javnosti predstaviti kineska pozorišta za decu, izložbe, radionice, promocije knjiga a da je jedino što traži da bude konsultovan oko stvari za koje je odgovoran.

Veoma je bitno naglasiti, na kraju, zarad objektivnosti i razumevanja javnosti da Otvoreni univerzitet Subotica nije imao zamerke na rad g. Slobodana Markovića i članova Saveta u domenu njihovih nadležnosti do ove godine i njihove inicijative za oduzimanje organizacije Festivala Otvorenom univerzitetu, da je u prethodne dve decenije pet puta predložio g. Markovića za novi mandat Savetu (činjenica koju je g. Marković zaboravio da napomene u objašnjavanju uloge izvršnog producenta a to je da na predlog izvršnog producenta Savet bira direktora Festivala) da nije inicirao sukobe, da se borio svake godine da obezbedi adekvatan budžet za Festival i koristio brojne sopstvene resurse za realizaciju manifestacije jer na taj način vidi sopstvenu ulogu uspešnog izvršnog producenta manifestacije koja slavi 25. godina postojanja.

Otvoreni univerzitet Subotica stoji na raspolaganju zainteresovanima ukoliko su potrebna dodatna objašnjenja i informacije ali ovim zaključuje raspravu sa g. Markovićem putem javnih oglašavanja u sredstvima informisanja. Otvoreni univerzitet Subotica je institucija priznata na nacionalnom i internacionalnom nivou zbog svojih rezultata u različitim oblastima i nikada njen manir nije i neće biti rasprava sa bilo kim putem medija i, još jednom, sa žaljenjem konstatujemo da smo bili prisiljeni da u ovom obimnom dopisu objašnjavamo javnosti nastalu situaciju i odgovaramo na optužbe bivšeg zaposlenog, bivšeg saradnika i bivšeg Direktora Festivala g. Slobodana Markovića.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari