Prosvetna vlast odustala od kombinovanih odeljenja u višim razredima osnovne škole? 1Foto: Pixabay/Juraj Varga

Precizne podatke o broju osnovnih škola u kojima će biti formirana kombinovana odeljenja od petog do osmog razreda Ministarstvo prosvete će imati do početka školske godine, a prema trenutno raspoloživim informacijama najveći broj škola nastaviće da radi kao i do sada, saznaje Danas u tom ministarstvu.

S druge strane, Valentina Ilić, predsednica Sindikata obrazovanja Srbije, kaže za Danas da je poslednji podatak kojim raspolaže, a čiji je izvor upravo Ministarstvo, da će ove godine biti formirano svega 15 kombinovanih odeljenja u višim razredima osnovne škole.

Ona ističe da je od januara, kada je pomenuto zakonsko rešenje usvojeno, sindikat nebrojeno puta tražio razgovor sa predstavnicima Ministarstva, ali da do susreta nije došlo.

– U zakonu piše da se kombinovana odeljenja mogu formirati, ali takva formulacija u praksi najčešće znači da mora. Prema našim saznanjima najviše problema ima u Jablaničkom i Pčinjskom okrugu, ali su nam se javljale i kolege iz Podunavskog okruga, gde takođe postoji opasnost da će mnogi nastavnici izgubiti normu. Na inicijativu Sindikata obrazovanja Srbije Nacionalni prosvetni savet (NPS) je formirao komisiju i pozvao predstavnike svih relevantnih institucija da razmotre ovu temu i to je u redu, ali je o tome trebalo da se razgovara pre nego što je zakon ušao u Skupštinu Srbije – navodi Ilić.

Ona dodaje da je komisija NPS imala sastanak prošle nedelje i da će svoje zaključke predstaviti na današnoj sednici Saveta, koji bi potom trebalo da zauzme stav o pomenutom zakonskom rešenju.

– Na tom sastanku predstavnica nacionalnih manjina u NPS je konstatovala da će se primenom Stručnog uputstva o formiranju odeljenja izgubiti škole nacionalnih manjina, kao i nastavnici koji govore jezik nacionalne manjine, ali da iz Vojvodine nije potekla još nijedna inicijativa za kombinovana odeljenja. Predstavnik Društva direktora škola smatra da je ovo pokušaj da se reši mreža škola, a koleginica iz Pedagoškog društva Srbije je rekla da ne postoje pedagoško-psihološki elementi za ovakav način rada i da je nemoguće realizovati zadatke i ciljeve. Predstavnica Društva psihologa je postavila pitanje da li smo svakom detetu omogućili jednako školovanje i jednake mogućnosti napredovanja i konstatovala da je stručna zastupljenost nastavnika u ruralnim sredinama neadekvatna – prenosi Valentina Ilić deo rasprave.

Napominje i da je stav Sindikata obrazovanja Srbije da se član zakona stavi van snage, inače će se sledeće godine pojaviti isti problem, ako ne i veći.

– Smatramo da je Sindikat obrazovanja na vreme alarmirao javnost kako bi bio sprečen pokušaj države da opet uštedi tako što će spajanjem dece različitih uzrasta u jedno ili dva odeljenja izgubiti 15 odsto od ukupnog broja zaposlenih, koji će ostati izvan sistema. U masi i onako malo sredstava namenjenih za plate verovatno će ta sredstva biti usmerena na neke „projekte“ Ministarstva radi, kako kažu, „socijalizacije dece“ iz seoskih sredina – navodi Ilić.

A na terenu i dalje neizvesnost.

U Školskoj upravi u Nišu Danasu su rekli da još nije poznato koliko je direktora predložilo da se u njihovoj školi formira kombinovano odeljenje od učenika koji pohađaju od petog do osmog razreda.

„Ministarstvo prosvete je preporučilo da se formiraju takva odeljenja tamo gde su neophodna, pre svega u malim seoskim školama. Na teritoriji naše Školske uprave ima takvih škola u Zaplanju, oko Babušnice, na Staroj planini… Međutim, to nije obavezno da se uradi, ukoliko te škole imaju mogućnosti da izvode nastavu u regularnim odeljenjima“, kazali su zaposleni.

Prema njihovim rečima, sindikati u prosveti su u javnosti „podigli prašinu“ jer se plaše da će u takvoj situaciji biti više zaposlenih koji će postati tehnološki višak.

„S druge strane, opravdana su upozorenja nastavnika da u kombinovanim odeljenjima ne može da se postigne kvalitet nastave. Kako nastavnik može na istom času da predaje recimo srpski jezik đacima petog i sedmog razreda. Zbog toga je i Ministarstvo preporučilo da se taj sistem primeni, a ne da budu obavezan“, konstatovali su oni.

Prema saznanjima Danasa, na teritoriji Školske uprave Kragujevac u školskoj 2022/23. godini neće biti kombinovanih odeljenja u drugom ciklusu osnovnog obrazovanja.

– Za sada škola počinje redovno, nikavih formiranja kombinovanih odeljenja na teritoriji Grada Novog Sada neće biti. Da li će se nešto promeniti do 1. septembra ne znam, ali trenutno odluka je ovakva – rekao je Petar Narančić, direktor Aktiva osnovnih škola u Novom Sadu.

Školskoj upravi u Užicu stižu zahtevi škola da u narednoj školskoj godini ne formiraju kombinovana odeljenja od petog do osmog razreda, a konačan broj takvih odeljenja u Zlatiborskom okrugu biće poznat 29. avgusta.

Milenko Nikolić iz Školske uprave Užice kaže za Danas da bi kombinovanjem svih odeljenja od petog do osmog razreda, koja je moguće tako organizovati, nastao veliki problem, jer bi mnogo nastavnika postao tehnološki višak.

– Međutim, kako nigde ne piše da mora već da može, nađeno je rešenje da se škole obraćaju Školskoj upravi zahtevom da im se prizna da ne kombinuju odeljenja, već da ostanu samostalna. Koliko vidim, Školska uprava im izlazi u suret, osim u slučajevima u kojima je broj učenika enormno mali – kaže Nikolić.

I u Vranju se još uvek ne zna da li će biti kombinovana odeljenja u višim razredima osnovnih škola u školskoj 2022/2023. godini.

Direktori vranjskih škola ponovili su ono što je poznato – da je spajanje odeljenja, kako od prvog do četvrtog, tako i od petog do osmog razreda osnovnih škola, „samo mogućnost, ne i obaveza“, ali da ni oni sami ne znaju šta će se dešavati u školskoj godini koja je na pragu.

Predsednik Unije sindikata prosvetnih radnika za Pčinjski okrug, Dušan Mladenović, rekao je za Danas da je „istina da su seoske škole ugrožene zbog malog broja đaka“ i ponovio da je kombinovanje odeljenja „samo opcija“.

– Koliko vidim, neće biti spajanja odeljenja, a takva je i situacija je na nivou Republike, ne samo kod nas. Mada nemam konkretnije podatke, pa ne mogu da tvrdim. Direktorima je dat zadatak da organizuju nastavni proces i odluče, da sami daju predlog oko spajanja odeljenja, da li je to opravdano ili nije – rekao je Mladenović.

Šta kažu propisi?

Mogućnost da se kombinovana odeljenja formiraju i u predmetnoj nastavi predviđena je u poslednjim izmenama Zakona o osnovnom obrazovanju, a na osnovu tog pravnog akta urađeno je Stručno upustvo o formiranju odeljenja u školskoj 2022/23. godini. U ovom dokumentu piše da kombinovano odeljenje može imati do 15 đaka, ako je sastavljeno od učenika dva razreda, a ukoliko je reč o spajaju tri ili četiri razreda onda je limit 10 učenika po odeljenju. Škole su imale rok do 8. avgusta da dostave svoje predloge nadležnim školskim upravama.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.