"Mi smo narod za kaldrmu": Kako su izgledali prvi sati i vožnja na novootvorenoj deonici auto-puta Ruma-Šabac? (VIDEO) 1Foto: A. H./ATAImages.

„Brate, ne znam kakva je ovo gužva na Trijangli, svi idu ka Drenovcu“, izgovori jedan dečko svom drugu, a potom obojica nastaviše ka gradu mumlajući o tome šta li se to tako zanimljivo dešava na obodu Šapca.

Ne znaju mladi, jer verovatno ne gledaju televiziju, a i ne čitaju novine i portale, da je predsednik Srbije Aleksandar Vučić baš toga dana, jedne vedre oktobarske subote, otvorao auto-put Ruma-Šabac, možda i najznačajniji projekat za ovaj grad u poslednjoj deceniji.

Prisustvovali su otvaranju i ministar saobraćaja, građevinarstva i infrastrukture Goran Vesić, ministar unutrašnje i spoljne trgovine Tomislav Momirović, ministar policije Bratislav Gašić, direktor Koridora Srbije Aleksandar Antić, predstavnici izvođača azerbejdžanskog Azvirta, kao i predstavnici političkog vrha Rume i Šapca.

Bili su tu i premijerka Srbije Ana Brnabić, kao i ministar odbrane i potpredsednik Vlade Miloš Vučević, ali su ih mediji, iz nekog razloga, sa gorepomenutog spiska izostavili.

Tom prilikom je predsednik najavio i dve bitne stvari. Prva da se putarina neće naplaćivati do Nove godine, a da će posle toga iznositi od Rume do Šapca 100 dinara, 270 dinara za deonicu Beograd -Šabac, a 170 dinara od Beograda do Rume.

Druga, pak, za građane ovog dela Srbije bitna informacija odnosnila se na zvanično otvaranje puta, koje je najavljeno za isti dan u 18 časova.

Oko 18.05 uputili smo se u pravcu pristupnice i tek otvorenom mostu preko reke Save koji predstavlja i ulazak na autoput. Tada su krenuli i prvi problemi.

Kolona od više desetina vozila nepomično je stajala pred samo uključenje na auto-put.

Oni koji nisu imali preterano mnogo strpljenja, vozila su na sred puta okretali, a potom pravili zagušenje u suprotnom smeru, pa čak ni vatrogasna kola sa upaljenom svetlosnom signalizacijom nisu mogla da prođu i nastave put gde su pošla.

„Ma polupali se neki tu kod skretanja“, kaže stariji čovek na biciklu i nastavi svoj put sa blagim osmehom i zadovoljstvom što nije u situaciji da sedi i čeka.

Ipak, ispostaviće se, niti se ko polupao, niti je zbog toga bilo zagušenje.

„Ma nismo mi za auto-put. Pravili se neki pametni, pravili duple trake iako ih nema, pa nastao čep. Budale. Mi smo narod za kaldrmu“, dobacuje mlađi dečko iz auta koji je krenuo u suprotan, takođe blokiran, smer, vidno besan i nezadovoljan što se zadesio u pogrešno vreme na pogrešnom mestu.

Sve vreme čekanja, koje nije bilo baš ni kratko, preko mosta se nije mogao videti ni jedan automobil, čak ni iz drugog pravca.

Napokon, oko 18 i 40 saobraćaj je krenuo da se pomera, a kombajn kome u tom trenutku tu baš i nije bilo mesto, cimnu se i nastavi pravo ka Drenovcu, a ostatak kolone nastavi desno.

Tek kod prilaza skretanju za uključenje na saobraćajnicu, uočili smo automobil i radnike koji su, po svoj prilici, tek tada uklonili barijere i zvanično „otvorili sezonu“.

Šta se zapravo desilo, da li je došlo do zastoja zbog toga što put nije otvoren ili nečeg drugog, nismo uspeli da saznamo.

Iznenađenja su, međutim, tek usledila.

Iako se jasno i iz daljine moglo videti da od ukupno osam, odnosno četiri u jednom smeru, radi samo jedan prolaz, građane u automobilima najrazličitijih tablica, od Novog Sada, Beograda, Loznice, pa i Šapca, to nije sprečavalo da prave ne dve, već u momentima čak i tri kolone.

Naravno, to se završilo „ukucavanjem“ u glavnu kolonu, što mnogima baš i nije bilo po volji, pa su se čule i sirine, za nekoga besne, za druge svečane.

A na naplatnoj rampi radovi u toku.

"Mi smo narod za kaldrmu": Kako su izgledali prvi sati i vožnja na novootvorenoj deonici auto-puta Ruma-Šabac? (VIDEO) 2
Foto: Danas/Nina Čolić

Ubrzo nam postaje jasno i zašto se stvarala tolika gužva kada se putarina ne naplaćuje.

Iako su kamere tek u fazi postavljanja, a na pojedinim „kućicama“ fali svetlosna signalizacija na kojoj piše da li je traka otvorena i za koga, aparat za ENP (elektronsku naplatu putarine) se u automobilu oglasio.

U žutom prsluku „JP Putevi Srbije“ mlađa devojka sa osmehom svakom vozaču koji je prolazio delila je uobičajene kartice koje se uzimaju pri uključivanju na bilo koji auto-put u Srbiji, sa ručno ispečatiranim datumom.

Budući da se oglasio ENP u automobilu, u ovom pravcu istu dobili nismo.

Navodno, kažu bojažljivo radnici, ne bi trebalo da je „očitao“ aparat, te da na izlasku neće naplatiti.

„Ako bude naplatio, vratiće Vučić“, šaljivo odgovoriše.

"Mi smo narod za kaldrmu": Kako su izgledali prvi sati i vožnja na novootvorenoj deonici auto-puta Ruma-Šabac? (VIDEO) 3
Foto: Danas/Nina Čolić

Već u prvih nekoliko desetina metara, ravnog kao pista, auto-puta nailazi se na svetleću tablu sa, umesto uobičajenim „Neko te voli, vozi pažljivo“, dva natpisa koja se smenjuju – „Dobrodošli na autoput Ruma-Šabac“ i „Putarina se ne naplaćuje do 31.12.2023. godine“.

Ukupna dužina deonice Ruma – Šabac – Loznica je 78 kilometara, a ceo projekat je podeljen na tri deonice i to – Deonica 1 auto-put Ruma – Šabac, Deonica 2 most preko reke Save i Deonica 3 brza saobraćajnica Šabac – Loznica.

Dužina auto-puta od Rume do Šapca sa mostom preko Save iznosi 24,6 kilometara, a obuhvata 440 metara povezanih sa Fruškogorskim koridorom, 22,08 km auto-puta od Rume do Šapca, most preko Save od 1.335 metara kao i 700 metara dela deonice 3 do petlje Drenovac.

Preostali deo trase Deonice 3, brza saobraćajnica od Šapca do Loznice, dužine 53,88 km je još u izgradnji.

Deonica auto-puta od Rume do Šapca ima šest nadvožnjaka, osam mostova i dve petlje – Ruma i Hrtkovci.

Most preko Save dužine 1.350 m, sastoji se iz glavne mostovske konstrukcije dužine 605 metara, leve prilazne konstrukcije 310,5 metara, desne prilazne konstrukcije 439,5 metara, kao i produžetka mostovske konstrukcije u dužini od 1.010 metara.

Ukupna dužina ovog mosta sa produžetkom iznosi 2.365 metara.

Most preko Save, zvanično je spojen 25. jula 2022. godine.

Na auto-putu postoje tri naplatne stanice i to su: naplatna stanica „Ruma“ sa 11 prolaza, „Hrtkovci“ sa pet prolaza i „Šabac“ sa osam prolaza.

U izgradnju auto-puta ugrađeno je 305.000 tona asfalta, 136.210 kubika betona, 2.466.000 kubika materijala u nasip, 16.074 tone armature i postavljeno 116,036 metara odbojne ograde.

Trasa auto-puta Ruma-Šabac zaobilazi naselja Klenak, Platičevo, Hrtkovci i Jarak, čime se ova mesta rasterećuju od teškog teretnog saobraćaja.

Ispred Hrtkovaca je izgrađen nadvožnjak sa petljom, gde se auto-put ukršta sa državnim putem IB reda br.20.

Od Šapca do Beograda sada je moguće stići za 40 minuta, a petlja Ruma spaja auto-put Ruma-Šabac sa budućim Fruškogorskim koridorom, kao i sa postojećim auto-putem E-70 Beograd-Šid.

Izgradnjom Fruškogorskog koridora, koji je usko vezan za ovaj projekat, od Rume do Novog Sada stizaće se za 20 minuta.

Na Rumskoj raskrsnici smo se okrenuli, a tom prilikom i dobili, takođe ručno deljenu, karticu kao malu uspomenu na prve sate rada auto-puta.

"Mi smo narod za kaldrmu": Kako su izgledali prvi sati i vožnja na novootvorenoj deonici auto-puta Ruma-Šabac? (VIDEO) 4
Foto: Danas/Nina Čolić

Vrlo jasno označen, pregledan i vidljiv put nastavljamo nazad ka Šapcu.

Sa obe strane puta, da li besni što se baš njihovo zemljište nije našlo na trasi auto-puta ili sasvim slučajno, mogli su se videti prizori paljenja strnjike što i nije neuobičajeno za ovo doba godine, budući da se obično sa tim poslom počinje tokom jeseni odmah nakon žetvenih radova u poljima.

Iako ga nije bilo mnogo, gust dim od paljenja strnjika utiče na smanjenje vidljivosti na saobraćajnicama, a što može biti naročito opasno kod ovakvih puteva gde je dozvoljena brzina do 130 kilometara na čas.

Ovo delo kažnjivo je i po Zakonu o poljoprivrednom zemljištu, Zakonu o zaštiti od požara, ali i po Zakonu o putevima i prema Krivičnom zakoniku.

Za paljenje vatre pored puta, čime dim umanjuje vidljivost na kolovozu i ugrožava bezbednost saobraćaja, kažnjava se kaznom zatvora od šest meseci do osam godina, a ukoliko neko strada, kazna iznosi i do 12 godina.

Ako se kod samog auto-puta može govoriti o nekim manama, bar za sad, to jedino jeste isključivanje sa istog i priključivanje putu Šabac-Drenovac koji svakako nije „najsrećnije“ rešenje, budući da će se, kao i tokom prve večeri, stvarati kolone.

Građani koji se već nalaze na glavnom putu gotovo da u potpunosti ne poštuju ograničenje od 50 kilometara na čas za vožnju na nadvožnjaku.

Sve u svemu, Šabac je nakon decenija odsečenosti, kao značajan industrijski grad u Srbiji, konačno dobio brzi put.

„…Ovo je predsednik je živ i zdrav i da peva i da kuća mu peva. I da naši unučići idu po avlije i da pevu i da igru, i da gledu asfalt. I nek je živ predsednik i glavna.. kuj ga glasa, e, to želim“, čuvena je izjava bake Živane od pre više od deset godina, koju Šapčani, u malo izmenjenom kontekstu, sada šaljivo govore za auto-put.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari