"Vučić je u konstantnoj funkcionerskoj kampanji": Zašto se predsednik prečesto obraća građanima? 1Foto: EPA-EFE/ANDREJ CUKIC

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić se od početka godine na televizijama pojavio čak 88 puta, od čega 24 samo u aprilu. Govorio je o različitim temama od kojih većina nije u njegovoj nadležnosti, dok je nakon formiranja Vlade gostovao na Dneviku 2 RTS-a, obrazlažući njen sastav poput mandatara.

Profesor Fakulteta političkih nauka u penziji Rade Veljanovski kaže da je to tipična propaganda i održavanje kulta ličnosti, a Zoran Gavrilović direktor BIRODI-a, smatra da bi zbog ovoga trebalo da reaguje i REM.

Profesor Veljanovski navodi i da je verovatno jedan od glavnih razloga što Vučić nastoji da često bude na televiziji to što on više nema poverenja u svoje saradnike, a i njegova Srpska napredna stranka nema harizmatičnih ljudi kojima bi građani dali svoj glas.

„Nema nikakve sumnje da se radi o jednoj standardnoj zloupotrebi funkcije na kojoj se on nalazi, jer nema predsednika ni u jednoj zemlji koji se toliko često pojavljuje, kao što nikada nije bilo na toj funkciji ni u Srbiji ni u Jugoslaviji nekoga ko se toliko često pojavljivao u medijima“, kaže Veljanovski.

Pošto u Srbiji imamo izbore gotovo svake godine, prema rečima našeg sagovornika, Aleksandar Vučić je u konstantnoj kampanji.

„Ta kampanja je konstantna, mi smo je nazvali funkcionerskom, ali to se u drugim zemljama ne zove tako, međutim taj naš izraz najbolje odražava ono što se dešava“, kaže Veljanovski.

Objašnjava i da funkcionerska kampanja nije samo kada se kandidat za neku funkciju pred izbore pojavljuje u medijima i prisustvuje događajima kako bi skrenuo pažnju na sebe.

„Svako ko je nosilac javne funkcije a pojavljuje se preko svake mere u medijima, to je funkcionerska kampanja, što je funkcija viša, to je ta kampanja intenzivnija i očiglednija“, priča Veljanovski.

Nakon intervjua koji je Aleksandar Vučić dao televiziji Informer, urednik te televizije, Dragan J. Vučićević je izjavio da je taj intervju prenosilo čak 80 kanala.

Prema rezultatima monitoringa koji sprovodi Biro za društvena istraživanja (BIRODI), Vučićeva obraćanja često prenosi preko 20 televizija a nekad ta brojka pređe i 30.

„Po našem Zakonu o elektronskim medijima REM bi trebalo da utvrdi da li zbog ovoga postoji narušavanje medijskog pluralizma. A naš monitoring medija je u stvari dokaz da postoji narušavanje medijskog pluralizma“, kaže za Danas direktor Biroa za društvena istraživanja Zoran Gavrilović.

Dodaje i da je naš Zakon o elektronskim medijima manjkav, zbog toga što medijski pluralizam prepoznaje samo na pravnom i ekonomskom nivou.

„Međutim ono što je standard u Evropi kada se utvrđuje medijski pluralizam jeste da se utvrdi uređivačka politika. Tako da ovo što se dešava sa Vučićevim obraćanjima i generalno sa izveštavanjem o njemu može se podvesti pod postojanje jednistvene uređivačke redakcije“, kaže Gavrilović i dodaje da je ta „jedinstvena redakcija“ pod kontrolom Aleksandra Vučića i njegovih potreba kada su u pitanju promocija i propaganda.

Prema Ustavu i Zakonu o elektronskim medjima, mediji su dužni da potpuno istinito i blagovremeno informišu javnost, a Gavrilović smatra da prečesto pojavljivanje predsednika Srbije na televiziji i dominatno pozitivno izveštavanje o njemu narušavaju tu zakonsku obavezu medija.

„Regulatorno telo bi po članu 29 Zakona o elektronskim medijima trebalo da izradi upustvo kojim će da se reguliše pojavljivanje predsednika na televiziji“, kaže Gavrilović.

BIRODI je radnoj grupi za prihvatanje mera ODIHR-a za unapređenje izbornog procesa predložio da REM izradi upustvo za pojavljivanje predsednika Srbije Aleksandra Vučića u medijima.

„Vučić bi trebalo da bude potpisan kao ‘predsenik Republike Srbije’ i bile bi emitovane samo one njegove izjave koje se tiču tema u njegovoj nadležnosti, sve ostalo ne bi smelo da bude emitovano. Ako se pojavljuje kao partijski funkcioner, treba ga potpisati kao člana SNS-a. Tako se ostvaruje preporuka ODIHR-a broj pet o razdvajanju javnih i partijskih funkcija“, zaključuje Gavrilović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari