Teorijska obuka vozača u sklopu redovnog srednjoškolskog obrazovanja bi u krajnjoj liniji dovela do boljih i kvalitetnijih vozača, što bi naše puteve učinilo daleko bezbednijim, slažu se sagovornici Danasa. Ipak, troškovi teorijske nastave su isuviše visoki da bi bili pokriveni dotacijama države, tako da će se do daljnjeg o saobraćajnim propisima učiti uglavnom u auto-školama.

Prema medijskim natpisima, ministarka saobraćaja, građevine i infrastrukture Zorana Mihajlović je povećanje bezbednosti u saobraćaju postavila kao prioritet svog resora, sa strateškim ciljem da do 2020. godine nijedno dete ne pogine u saobraćaju. U sklopu tog plana, ministarka Mihajlović je najavila da će u narednom periodu biti razmatrana opcija da se u nastavni plan i program osnovnih i srednjih škola ubaci tema bezbednosti u saobraćaju, bilo kao zaseban predmet, bilo u sklopu već postojećih predmeta. Kako je Danas ranije pisao, čitava inicijativa je i dalje u fazi planiranja, bez ikakvih konkretnih poteza. Jedna od ideja koja je mogla da se čuje je i ta da srednjoškolci obuku za upravljanje motornim vozilom obavljaju u sklopu nastave i na taj način uštede značajna sredstva.

Da ta zamisao nije neostvariva, govore primeri Tehničke škole GSP-a, Saobraćajno-tehničke škole iz Zemuna, i još tridesetak tehničkih škola u zemlji u kojima đaci u sklopu redovne nastave završavaju obuku i polažu vozački ispit.

– U našoj školi imamo auto-školu i đaci mogu da prođu obuku i polože ispit potpuno besplatno, kaže za Danas Predrag Mihailović, direktor Tehničke škole GSP. Prema njegovim rečima, auto-škola obučava i druge polaznike koji tu uslugu plaćaju, i to im, uz određene dotacije Grada, omogućava da đacima obezbeđuju besplatnu obuku i polaganje. Mihailović ističe da takav sistemski pristup obuci vozača daje izuzetno dobre rezultate i svakako je efikasniji od povremenih medijskih kampanja. On dodaje da je i pored brojnih pogodnosti, to i dalje neostvarivo. Kako kaže, cena obuke je isuviše visoka da bi svaka srednja škola mogla da sebi priušti da o svom trošku obučava đake.

Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić kaže da tema bezbednosti u saobraćaju mora da pronađe svoje mesto u osnovnim i srednjim školama.

– Šta detetu vredi matematika i srpski, ako pogine u saobraćajnoj nezgodi. Moraju deca da uče o saobraćaju, kaže Vujanić. Prema njegovim rečima, on je zagovornik ideje da tema bezbednosti u saobraćaju bude zastupljena tokom obrazovanja, uključujući i teorijsku obuku đaka u srednjoj školi.

V. d. direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Krsto Lipovac je naveo da pre bilo kakvih poteza treba dobro izvagati pozitivne i negativne aspekte izmeštanja teorijskog dela vozačkog ispita van nadležnosti auto-škola.

– Moralo bi najpre da se vidi da li srednje škole imaju kapacitet da preuzmu na sebe tu obavezu. Takođe, ne smemo ispustiti iz vida da se, relativno skoro, insistiralo na tome da auto-škole pronađu prostorije i obezbede uslove za obavljanje teorijske nastave. Mora dobro da se razmisli pre nego što se bilo šta uradi, kaže Lipovac. Prema njegovim rečima, Agencija za bezbednost saobraćaja će u narednom periodu raditi na edukaciji ljudi koji treba da prenesu na decu znanje o bezbednosti u saobraćaju.

– U sledećih nekoliko meseci održaćemo seminare za instruktore koji rade u auto-školama kako bi unapredili nivo njihovog znanja. Takođe, u planu su i sastanci sa predstavnicima tehničkih i saobraćajnih srednjih škola, kao i sa dekanom Učiteljskog fakulteta u Beogradu, a sve u cilju pronalaska načina da edukujemo ljude koji treba da našoj deci pričaju o bezbednosti u saobraćaju – navodi Lipovac.

Sadašnje cene u auto-školama / B kategorija

Teorijska obuka (40 časova) – od 11.000 do 12.000 dinara

Praktična obuka (40) – od 39.000 do 40.000 dinara

Polaganje teorijskog ispita – 4.000 dinara

Polaganje praktičnog ispita – 4.000 dinara

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari