Vučić bio 13 sati u dnevnicima šest medija 1Foto: Beta/Dragan Gojić

Predsednik Vučić požalio se u preksinoćnom televizijskom gostovanju na TV Hepi da “više meseci” nije gostovao ne Radio-televiziji Srbije, i dodao da se sada ne bi odazvao ni da ga na javni servis pozovu.

On je upitao “koji je princip i koji bogovi” donose odluke ko će gostovati na javnom servisu, i dodao da “sam sebe neće pozivati”.

Istovremeno, Vučić je upitao zašto na RTS-u ne može da gostuje recimo urednik TV Hepi Milomir Marić, ili vlasnik lista Informer Dragan J Vučićevič, iako se radi o veoma gledanoj televiziji i visokotiražnim novinama, a to može urednik istraživačkog portala KRIK Stevan Dojčinović.

Međutim, podaci BIRODI-jevog (Biro za društvena istraživanja) monitoringa centralnih informativnih emisija pokazuju drugačiju realnost umesto one koju predstavlja predsednik. Naime, u oktobru ove godine najdominantniji akter u dnevnicima šest televizija bio je Aleksandar Vučić, gde je bio tema skoro 12 sati, i to u više od 90 odsto slučajeva u isključivo pozitivnom kontekstu.

Za tih mesec dana, u RTS-ovom Dnevniku 2 bio je tema oko sat vremena, i to u ulozi predsednika 40 minuta pozitivno, a oko 10 minuta neutralno predstavljen. U ulozi šefa partije, Vučić je bio tema tek oko tri minuta, u 80 odsto slučajeva neutralno konotiran. Kada je u pitanju negativno izveštavanje o predsedniku, na RTS-u u pomenutom periodu nema ni jedne jedine sekunde kritike.

I to nije sve vreme koje je Vučiću posvećeno u Dnevniku, jer je u ulozi predsednika stranke, on bio prisutan sat i 32 minuta, u 91,1 odsto pozitivno predstavlje, uz neutralnih devet minuta. Dakle, samo u Dnevniku 2 se za mesec dana o Vučiću, i to krajnje pozitivno, govorilo gotovo 13 sati.

Glavni sociolog BIRODI-ja Zoran Gavrilović kaže da “ako bi se šalili” možda bi predsednik i bio u pravu, jer ga u televizijskim pojavljivanjima ima najmanje u ulozi predsednika Republike.

– Ako se gledaju teme koje on otvara i stvari o kojima priča, najmanje ga ima u temama koje spadaju u njegova ovlašćenja, dok on nastupa i kao predsednik Vlade, i kao ministri, i pojavljuje se u svim drugim funkcijama koje ne spadaju u njegovu nadležnost. Sinoćna emisija na Tv Hepi to je i pokazala, ličila je na neku medijsku papaztjaniju, gde je Vučić, koji je predstavlje i najavljen kao predsednik pričao sve i svašta što sa njegovom funkcijom nema veze. Dakle nastavlja se to netačno predstavljanje predsednika Republike, koji prisvaja nadležnosti svih drugih organa i tela u Republici, navodi Gavrilović.

On dodaje da je monitorinzi nedvosmisleno pokazuju da je Vučić ubedljivo najdominantniji akter predstavljen u informativnom programu RTS, bilo da nastupa kao predsednik drćžave bilo kao predsednik stranke, i da je uglavnom pozitivno zastupljen.

– Inače, predsednik nema pravo da kaže da se neće odazvati pozivu sa RTS čak i ako ga bude. Predsednik države, kao javni funkcioner, mora da se odazove na svaki poziv javnog servisa, a ne da zakazuje promotivna, reklamna gostovanja i nastupe ni raznim drugim televizijama, uključujući i RTS. Time se nedvosmisleno krši član 47. Zakona o elektronskim medijima, napominje Gavrilović.

On komentariše i predsednikovu opasku o gostovanjiu Stevana Dojčinovića, i kaže da “KRIK bar, za razliku od Informera ne krši Kodeks novinara, što utvrđuje Savet za štampu kao profesionalno regulatorno telo”.

Podsećanja radi, Stevan Dojčinović je jedini put na RTS-u gostovao u oktobru, kada je govorio o Pandora papirima i saznanjima o 24 stana ministra Siniše Malog.

Od RTS-a nema odgovora

O tome šta misli o predsednikovoj opaski da retko gostuje na javnom servisu, ali i da se neće odazvati ako i dobije poziv, pitali smo i direktora RTS Dragana Bujoševića, ali odgovor nismo dobili.