Cene polovnih automobila u Srbiji porasle za 19 odsto: Šta nas čeka u 2024? 1Foto: Shutterstock/oneinchpunch

Prosečne cene polovnih automobila u Srbiji porasle su u prošloj godini za 19 odsto, pre svega usled globalne nestabilnosti, rasta inflacije u mnogim evropskim državama, ali i povećanih troškova uvoza polovnjaka u našu zemlju, pokazuju podaci godišnje analize sajta Polovni automobili.

Kako se navodi, analizom prosečnih cena svih oglašenih polovnih automobila na portalu (trenutno je oglašeno više od 73.000 putničkih vozila) dolazi se do podatka da su polovnjaci u prošloj godini poskupeli za 19 odsto u odnosu na 2022. godinu.

Ipak, uočljivo je da trend godišnjeg rasta polako usporava jer je pretprošle godine prosečna cena svih polovnih vozila oglašenih na sajtu Polovni automobili bila veća za 24 odsto u odnosu na 2021.

Takođe, nastavljen je i kontinuirani rast cena polovnih vozila iz meseca u mesec, pa je tako prosečna cena svih putničkih automobila u januaru prošle godine iznosila 8.454 evra, da bi u decembru dostigla 9.981 evro, što je rast od 18 procenata.

Kako dalje navode, uzroke ovakvog kretanja cena treba tražiti u ukupnoj geopolitičkoj situaciji u svetu, novim ratnim sukobima, skoku inflacije u nekim državama iz kojih uvozimo automobile.

Dodaje se da su svi ovi faktori uzrokovali nesigurnost kod potencijalnih kupaca, što potvrđuju i rezultati ankete.

Cene polovnih automobila u Srbiji porasle za 19 odsto: Šta nas čeka u 2024? 2
Foto: EPA/VASSIL DONEV

Naime, preko 55 odsto ispitanika, navelo je da su privremeno odustali od kupovine automobila, dok je nešto manje od 10 odsto učesnika ankete potpuno odustalo od kupovine.

Oni navode još jedan, „domaći“ faktor koji je uticao na cene polovnjaka, a to je povećanje troškova samog uvoza.

Kako sa portala Polovni automobili podsećaju, cene obaveznog ispitivanja vozila porasle su septembra prošle godine za preko 70 odsto, a tu je i naplata ekološke takse, koja iznosi 12.34 dinara po kilogramu.

To u praksi znači da su izdaci prilikom uvoza porasli za najmanje 200 evra po vozilu, a kada se na to dodaju i veći troškovi transporta, jasno je da taj iznos može biti i znatno veći.

Zato i ne iznenađuje podatak da je u anketi sprovedenoj sa trgovcima polovnih vozila više od 44 odsto ispitinika navelo povećane troškove uvoza kao glavni izazov sa kojim se suočavaju u poslovanju.

Kakva su očekivanja oko polovnih automobila u ovoj godini?

Sajt Auto1.com sproveo je nedavno veliko istraživanje sa više od 9.000 prodavaca korišćenih vozila u više evropskih država, kako bi se utvrdilo kretanje cena na tržištu Evropske unije (EU).

Prema dobijenim podacima oko 61 odsto trgovaca očekuje pad cena polovnih automobila u ovoj godini. Ovaj stav je posebno izražen kod italijanskih i nemačkih prodavaca, gde 72 odsto, odnosno 64 odsto očekuje pad cena.

Niže cene očekuje i više od polovine ispitanika u Francuskoj i Holandiji.

Anketa sajta Polovni automobili proverila je kakvo je raspoloženje kod domaćih trgovaca polovnjacima.

I dok se u Evropi očekuje pad, više od 50 odsto naših prodavaca veruje da će cene rasti i u 2024. godini. Oko 30 odsto anketiranih smatra da će cene ostati iste, dok tek nešto manje od 19 odsto učesnika ankete veruje da će doći do pada cena.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari