Direktna pogodba uvećava cenu izgradnje pruga u Srbiji 1Foto: FoNet/ Kostadin Kamenov

Osnovni razlog zbog čega izgradnja železničke infrastrukture u Srbiji košta znatno skuplje nego, primera radi, u susednoj Hrvatskoj je taj što se izvođači radova dogovaraju direktnom pogodbom umesto da se bira najpovoljnija ponuda na tenderu, smatra domaća stručna javnost.

Predsednik Resornog odbora za privredu i finansije Stranke slobode i pravde Dušan Nikezić izjavio je da izgradnja pruge Beograd – Subotica košta 9,25 miliona evra po kilometru dok istovremeno kineske kompanije nude Hrvatskoj izgradnju pruge Zagreb – Karlovac po ceni od 3,8 miliona evra po kilometru.

Prugu Beograd – Subotica grade kineski izvođači, sem deonice od Stare Pazove do Novog Sada koju gradi ruska kompanija RŽD Internešnl.

Nikezić se zapitao da li je moguće da pruga kroz “vojvođansku ravnicu” košta 2,5 puta više nego ona čiju izgradnju Kinezi nude komšijama u Hrvatskoj.

Ekonomista Milan R. Kovačević ističe da mu je teško porediti izgradnju te dve deonice, s obzirom da nije upućen u niz konkretnih tehničkih detalja, ali da je u Srbiji kada je reč o infrastrukturnim projektima problem u tome što se oni ne grade biranjem partnera na tenderima već se oni dobijaju nakon direktne pogodbe.

– Da se u Srbiji izvođači takvih projekata, pa i oni vezani za železničku infrastrukturu, biraju na tenderima na kojima se postiže najpovoljnija cena, troškovi bi bili znatno manji nego što je to sada slučaj. Umesto toga izgradnja se poverava onom ko je obezbedio novac za finansiranje projekta, to jest kompanijama iz te zemlje. S obzirom da nema drugih ponuda za posao izgradnje cena je fiksna i visoka. Velika je šteta što se infrastrukturni projekti grade na takav način i to je i glavni razlog zbog čega su oni u Srbiji generalno skuplji nego što je slučaj u okruženju – smatra Kovačević.

Sa njegovim mišljenjem se slaže i Goran Rodić, potpredsednik Građevinske komore Srbije.

– U Hrvatskoj nadležni traže najpovoljnijeg ponuđača kroz tenderski postupak. Na taj način dobiju i najpovoljniju cenu za izvođenje tih radova. Kod nas se sve završava direktnom pogodbom i to znatno povećava cenu radova. Da se pruga Beograd – Subotica gradi na taj način što bi izvođač bio određen na tenderu cena bi bila znatno niža i na nivou onih u okruženju gde se takav proces sprovodi. Takođe, bi cena tih poslova bila znatno niža da je izvode domaće građevinske firme. A Srbija ima dobre građevinare ali se godinama ta struka urušava tako što ne dobija poslove od države. To može da bude veliki problem jer na kraju nećemo imati domaću operativu koja će biti u stanju da održava pruge. Drugim rečima i taj posao ćemo morati da poveravamo stranim kompanijama po znatno većoj ceni nego što bi bila da ga rade naše građevinske firme – objašnjava naš sagovornik.

Inače, deonica pruge Beograd – Subotica između Beograda i Novog Sada bi, prema najavama, trebalo da se okonča do kraja tekuće godine. Takođe, najavljeno je da bi izgradnja deonice od Novog Sada do granice sa Mađarskom trebalo da započne 1.septembra. Ta deonica treba da bude dugačka 108 kilometara i predviđeno je da njena izgradnja traje 33 meseca. Izvođač radova je kineski konzorcijum China Railway International i China Communications Construction Company, a investicija se finansira iz sredstava kineske Eksim banke.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari