Državna firma, a mesecima ne plaća radnicima ni zdravstveno ni plate: Vlada Srbije ignorisala današnji protest ispred Nemanjine 11 1foto EPA-EFE/Tibor Illyes HUNGARY OUT

Radnicima preduzeća Železnički integralni transport (ŽIT) obećavano proširenje poslovanja, a zatim su ostali bez plata i zdravstvenog osiguranja zbog čega su danas protestovali ispred Vlade Srbije, međutim, niko od državnih zvaničnika im se nije obratio.

Oni su ove proteste najavili od 1. do 4. avgusta od 9 do 12 časova zahtevajući smenu rukovodstva, a pre svih direktora Jovice Vasiljevića, i isplatu zaostalih plata.

ŽIT posluje kao ćerka firma Železnica Srbije, sa vlasničkim udelom 7,48 odsto i 92,52 odsto u vlasništvu države.

Preduzeće se bavi pretovarom, skladištenjem i prevozom kontejnera i drugih tereta, a treunutno broji oko 120 zaposlenih.

Prema informacijama sa njihovog sajta, terminal ŽIT uslužuje oko 40 odsto svih kontejnera koji dolaze železnicom, a to je oko 15 odsto svih kontejnera koji dolaze u Srbiju.

Glavni poverenik Asocijacije slobodnih i nezavisnih sindikata (ASNS) “Železnički integralni transport” Zoran Bašanović kaže za Danas da preduzeće ŽIT ne funkcioniše već više od dva meseca.

„Sa svojim postupcima trenutno rukovodstvo na čelu sa direktorom Jovicom Vasiljevićem vodi u namerno izazivanje i uvođenje stečaja što predstavlja krivično delo“, naglašava on.

Bašanović dodaje da je zbog ovakvog stanja preduzeće izgubilo prihod od 900.000 evra.

„Uz to treba napomenuti gubitke drugih preduzeća kao što su Železnice Srbije i Carine, koje direktno učestvuju u ovom lancu pružanja usluga. Što, takođe, predstavlja direktan gubitak za državu, jer bi se veći deo sredstava slivao u budžet Srbije“, objašnjava on.

Naš sagovornik navodi da im se niko nije obratio od nadležnih organa od kada su najavili mirne proteste.

Bašanović je ranije za Danas izjavio da je aktuelno rukovodstvo, koje je postavljeno 15. januara ove godine, u potpunosti urušilo rad preduzeća, uprkos obećanjima da će podići produktivnost u pružanju transportnih usluga.

„Umesto toga usledilo je odbijanje već ugovorenih poslova i registracije transportne mehanizacije, odnosno kamiona, viljuškara i dizalica, pod obrazloženjem da je to navodno nerentabilno“, rekao je on tada.

Do prekida rada preduzeća, kako je naveo, došlo je 22. maja.

„Tog dana poslovodstvo je mejlom poslalo obaveštenje klijentima o nemogućnosti rada terminala zbog toga što se račun preduzeća navodno nalazi u blokadi. Međutim, prema informacijama koje imamo nije tačno da je račun u blokadi jer su nakon informacije o blokadi na njega pristizale nove uplate. U međuvremenu je poslovodstvo zaposlene poslalo kućama rekavši im da će raditi po pozivu bez bilo kakvog dodatnog objašnjenja. To je u potpunosti protivno Zakonu o radu i ugovorima koji su zaposleni potpisali“, rekao je ranije Bašanović.

Radnik ŽIT-a Nemanja Mirković za Danas kaže da je stanje u firmi veoma loše.

„Plate radnicima nisu uplaćene već tri meseca, zdravsteno osiguranje je isteklo na kraju juna ove godine. Rukovodstvo nam je reklo da ne dolazimo na posao sem po pozivu kako bi nam „izasli u susret““, navodi on.

Mirković je opisao za Danas kako to izgleda.

„Vozila nisu registrovana, terminal je ispražnjen do poslednjeg kontejnera brodara „Maersk“ koji je koristio naš terminal kao skladište svojih kontejnera, naravno uz naknadu za skladištenje, kao i drugih brodara koji su slali kontejnere na naš terminal“, objašnjava on.

Naš sagovornik naglašava da su radnici očajni.

„Radnici ne mogu biti zadovoljni ovim što se dešava u firmi, s obzirom da ne primaju plate koje su bile redovne od kada je firma osnovana i nemaju zdravstveno osiguranje. Ne mogu da idu kod doktora na već zakazane preglede, intervencije i redovne terapije. Većina ima decu koja su preko njih osigurana. Mnogi radnici su ceo radni vek u ŽIT-u i sve ih to jako pogađa jer gledaju na to kao na porodicu“, kaže Mirković.

On naglašava da radnici imaju nekoliko zahteva.

„Tražimo smenu trenutnog rukovodstva. Da se nađe adekvatna zamena za direktora, koji bi sa radnicima popravio situaciju u firmi. Takođe, da se pusti u rad terminal za koji je država izdvojila novac, 6,5 miliona evra, a koji stoji nedovršen već dve godine na Makišu, jer je naše preduzeće iseljeno zbog izgradnje Beograda na vodi. I naravno, isplate zaostalih plata“, poručuje Mirković.

On se osvrnuo na današnji protest i istakao da je prošao mirno i bez ikakvih incidenata.

„Nije nam se niko obratio od državnih organa. Govor je držao Zoran Bašanović, predsednik sindikata ASNS i Zoran Dašić, predsednik sindikata Srbija kargo. Izložili su probleme u obe firme, koje zavise jedna od druge“, kaže naš sagovornik.

On ukazuje i da je rukovodstvo po dolasku dalo „lažnu nadu radnicima“.

„Rekli su da će se posao proširiti, a umesto toga došli smo do borbe za egzistenciju i ove, nadamo se trenutno, loše situacije u firmi“, navodi Mirković.

Povodom zahteva radnika za njegovu smenu i stanja u preduzeću, Danas je pisao i direktoru ŽIT-a Jovici Vasiljeviću. Međutim, do objave ovog teksta odgovore nismo dobili.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari