rudnik litijumaFoto: EPA-EFE/AARON UFUMELI

Cena litijuma je pala u protekloj godini na 13.200 dolara po toni, za više od 80 odsto i na najniži nivo od 2020, podaci su grupe Benčmark mineral intelidžens (Benchmark Mineral Intelligence), preneo je Fajnenšel tajms (FT).

Posledice su naterale rudare, najvećim delom u Australiji koja proizvodi 40 odsto svetskih zaliha, da ograniče proizvodnju, jer usporavanje potražnje za električnim vozilima ostavlja zalihe poluobrađenog materijala u lancu snabdevanja.

Iako litijum nije pao tako nisko kao u periodu 2019-2020, kada je dostigao najnižu vrednost od oko 6.000 dolara po toni, profitabilnost mnogih proizvođača je na sadašnjem nivou.

Bankarska grupacija Goldman Saks (Goldman Sachs) procenjuje da će ove godine biti višak od 200.000 tona ekvivalenta litijum karbonata, ili 17 odsto globalne potražnje, što će zahtevati „značajno smanjenje ponude“ da bi se uravnotežilo tržište.

Kompanija Pilbar minerals, veliki igrač u australijskoj industriji litijuma sa tržišnom vrednošću od 10 milijardi australijskih dolara, najavio je da neće isplatiti dividende posle pada prihoda od 46 odsto u poslednjem kvartalu 2023. godine zbog nestabilnosti cena litijuma.

Ranije ove nedelje Lajontaun risorsis (Liontown resources) odustao je od ranije dogovorenog zajma od 760 miliona australijskih dolara za projekat u dolini Ketlin, zbog klizanja cene litijuma. Ova pozajmica je bila u direktnoj vezi sa prognozama da će cena litijuma rasti.

Grupa, koju podržava najbogatija osoba u Australiji Đina Rajnhart (Gina Rinehart), preispituje proširenje rudnika i pokušava da obezbedi manji kredit nakon što je vrednost kompanije pala za petinu, sa 2,2 milijarde na 1,45 milijardi australijskih dolara.

Žurba da se zaustavi potencijalni nalet novih zaliha na tržište dolazi sa proizvođačima koji se već bore da prebace zaostatak litijuma u globalnim lancima snabdevanja.

Rast prodaje električnih vozila u Kini, najvećem svetskom tržištu, se usporava.

FT: Pad cene litijuma, kineska tražnja za električnim vozilima usporava 1
AP Photo/David Zalubowski, File

Prodaja potpuno električnih vozila porasla je za 84 odsto na 5,4 miliona jedinica u 2022. godini, ali preliminarni podaci sugerišu da je rast prošle godine bio samo 25 odsto, prema zvaničnim kineskim podacima.

Australijska ministarka rudarstva Madlen King sastala se 18. januara sa šefovima industrije kako bi razgovarali o „hitnom planu“ za rešavanje uticaja pada cena litijuma i nikla na lokalne rudare, koji su prošle godine pali za 43 odsto zbog problema prevelike ponude.

Analitičari predviđaju da bi Kina mogla da iskoristi pad kako bi proširila svoj udeo na globalnom tržištu litijuma.

Kineski proizvođač Ganfeng litijum pristao je prošle nedelje da skoro udvostruči svoje kupovine koncentrata spodumena — minerala iz kojeg se može ekstrahovati litijum — u naredne tri godine iz Pilbare.

Neki kineski proizvođači smanjili su proizvodnju, ali ne onoliko koliko se očekivalo.

Nove aktivnosti u Africi imaju manju profitabilnost, ali Kinezi ne napuštaju tržište.

„Kina smanjenje cena gleda kao priliku da poveća udeo na tržištu. Ako pogledate ogromna povećanja cena litijuma 2021. i 2022, Kina je uspela da reaguje veoma brzo“, navodi se u jednoj analizi.

I dok se tržište bori sa niskim cenama, analitičari ističu da litijum ostaje nezrelo i novo tržište, sklono periodima nestabilnosti, navodi FT.

„Bilansi litijuma su osetljivi na male promene u potražnji ili rastu ponude, tako da je tržište podložno povećanoj varijabilnosti cena. Reakcija ponude na trenutno okruženje nižih cena mogla bi da pokrene tržište za oporavak u drugoj polovini 2024. godine“, navodi se u analizi Siti banke (Citi).

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari