Montenegro erlajns Kontroli letenja ostao dužan osam miliona evra 1Foto: EPA-EFE/ ANDREJ CUKIĆ

Gašenje Montenegro erlajnsa, nacionalnog avio-prevoznika Crne Gore, odlukom vlade te zemlje iz decembra prošle godine, dodatno će otežati naplatu dugova od oko osam miliona evra koje crnogorska kompanija ima prema Kontroli letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA), koja kontroliše zajednički vazdušni prostor.

Kontrola letenja Srbije i Crne Gore, naime, sa uračunatim kamatama potražuje oko osam miliona evra od crnogorskog avio-prevoznika za troškove preleta još od 2004. godine.

S obzirom da Montenegro erlajns (MA) godinama nije uspevao da isplati dugovanja ni po jednom dogovoru, pokrenut je i sudski spor, doneta izvršna presuda za naplatu dugovanja u korist SMATSA, ali ni ovu presudu crnogorska kompanija nije ispoštovala zbog čega su pokrenuti postupci prinudne naplate.

Vlada Crne Gore je u junu 2020. godine donela leks specijalis, poseban zakon kojim se obavezuje da će ona preuzeti ova dugovanja Montenegro erlajnsa i isplatiti ih Kontroli letenja.

Ipak, ni ovaj zakon, kao ni sporazum koji su dve strane na osnovu njega sklopile, nije bio dovoljan da se kompletan dug naplati.

U toku 2017. godine, u dva izvršna postupka od Montenegro erlajnza, sudski je naplaćen iznos od oko 4,7 miliona evra.

U toku 2019. godine ova kompanija je od ukupnog duga platila dva miliona evra.

Ukupan preostali dug prema navodima SMATSA iz jula ove godine iznosi, sa kamatama, oko osam miliona evra.

U tom trenutku radilo se na sporazumu o dinamici isplate.

U međuvremenu se u Crnoj Gori formirala nova Vlada, koja je ubrzo donela rešenje o ukidanju nacionalnog avio-prevoznika usled otežanog poslovanja u uslovima pandemije, i obavezala se da će isplatiti sva zaostala dugovanja prema svim poveriocima.

To će zakomplikovati naplatu potraživanja od strane Kontrole letenja jer će morati da budu namireni i drugi poverioci a pitanje je da li će biti novca za sve i u kom periodu.

Prema prvim procenama, postupak likvidacije MA koštaće oko 50 miliona evra.

Situaciju neće olakšati ni politički odnosi odnosno umešanost bliskog rođaka Mila Đukanovića – Laza Maksimovića, koji je deo rukovodstva Kontrole letenja, o čemu su mediji ranije pisali.

Iako su tokom jula ove godine pojedini domaći mediji pisali da su upravo Maksimović i njegove političke veze zaslužni za „gledanje kroz prste“ Montenegro erlajnsu, on u razgovoru za Danas negira ovako nešto.

Lazo Maksimović je zamenik direktora Kontrole letenja Srbije i Crne Gore koji predstavlja crnogorsku stranu u SMATSA, ali i bliski rođak crnogorskog predsednika Mila Đukanovića.

Ipak, on ističe da politika nikada nije uticala na njegove poslovne odluke niti smatra da će promena vlasti u Crnoj Gori na bilo koji način usmeravati naplatu dugovanja.

– Ne vidim to kao problem. Ja nikakav uticaj nisam vršio do sada, svi moji napori su išli u pravcu da se naplate dugovanja. Nije bilo privilegije za Montenegro erlajns – ističe Maksimović.

S druge strane, on potvrđuje da će sada, kada je avio-kompanija ugašena, biti teže naplatiti dugove.

– Teško će to ići ali smo pokrenuli sudski mehanizam za naplatu. Čekali smo da napravimo sporazum na osnovu leks specijalisa, Vlada CG je trebalo da preuzme tu obavezu. Ne vidim da je problem to što je to nova Vlada, to su pravna lica koja imaju svoj kontinuitet. Ipak, sada nema jasne ideje šta će da se desi jer treba i druga dugovanja da se namire – navodi Maksimović.

Direktor SMATSA Predrag Jovanović obećao je ranije novinarima Danasa da će u toku jučerašnjeg dana dostaviti odgovore na pitanja o dugovanjima MA prema SMATSA, međutim to se nije desilo.

Jovanović juče nije odgovarao na poruke i pozive Danasa.

On je u junu ove godine rekao medijima da „je u toku priprema sporazuma o dinamici isplate duga“ sa Vladom Crne Gore.

Ipak, do danas nismo dobili informacije šta se sa tim sporazumom desilo.

Inače, SMATSA je 92 odsto u vlasništvu države Srbije dok osam odsto vlasništva ima Crna Gora.

Crnogorska strana ima pravo izbora zamenika direktora, dok direktora bira Srbija. Nijedna poslovna odluka ne može biti doneta bez njihove međusobne saglasnosti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari