Možda se rešimo GSP-a, a dobijemo skuplji gradski prevoz 1Foto: Shutterstock/BalkansCat

Za nedelju dana ističe tender za dodelu linija gradskog prevoza na potezu 600, to su linije javnog prevoza u Surčinu.

Kako se u javnosti spekuliše, ovaj posao je već namenjen jednom privatnom prevozniku, mada treba sačekati 13. maj i videti ko će se sve javiti na tender.

Ovim će se faktički zaokružiti privatizacija prigradskih linija u narednih 10 godina za šta će grad da izdvaja popriličan novac. Recimo, gradski budžet za ovu godinu predviđa 55 milijardi dinara ili oko 470 miliona evra za saobraćaj u glavnom gradu.

Upućeni tvrde da se oko 300 miliona evra godišnje da za javni prevoz, a sve veći deo ovog kolača ide privatnicima.

I prigradske linije izvesno nisu kraj. Krajem prošle godine već je usvojeno na Skupštini grada da se trolejbusi, koji voze po centru grada, zamene elektroautobusima, koje bi obezbedili privatnici. Nakon velikog otpora javnosti i zaposlenih u GSP-u, od ovog se odustalo. Za sada.

Paralelno, Gradsko saobraćajno preduzeće propada. Ostaje bez linija. Iz godine u godinu gomila gubitke i dugove. U prošloj godini su izgubili 17,4 miliona evra, a u poslednjih pet godina skoro 100 miliona. Dugoročne obaveze su im učetvorostručene prošle godine. Iako imaju više od 5.500 zaposlenih, nedostaju vozači.

Radnici se plaše da je sve to put ka privatizaciji GSP-a što otvara neka važna pitanja.

Kao prvo, da li želimo privatizaciju javnih usluga? Da li će se stati na eventualnoj privatizaciji javnog prevoza ili bi privatnici mogli da upravljaju odnošenjem smeća ili čak i snabdevanjem vodom?

Da li će privatni prevoznici jednako obavljati posao i na linijama koje nisu tako profitabilne. Trenutno grad isplaćuje novac po pređenom kilometru pa im se isplati da voze prigradske linije sa velikom kilometražom i relativno malim brojem putnika. Da li bi tako bilo i sa centralnim gradskim linijama na kojima se autobusi habaju mnogo više u saobraćajnim gužvama, a prelaze manje kilometara i donose manje prihoda.

Pitanje privatizacije komunalnih delatnosti je predmet diskusija odavno, ali problem ovde je što se taj proces odvija bez ikakve diskusije, postepeno kao kada se kuva žaba.

Možda ćemo se rešiti državnog gubitaša, ali moglo bi se ispostaviti da ćemo dobiti skuplji gradski prevoz. A možda se ipak još jednom pokaže da je privatni kapital efikasniji od državnog. Mada ne treba smetnuti s uma da je cilj privatnika uvek profit, pa i po cenu slabije usluge.

Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari